رصد صنایع اول و دوم

دیروز، فضای اصلاحی حاکم بر بازارهای اول و دوم، بسیاری از نمادها را با افت قیمتی مواجه کرد. بر این اساس افت بهای نفت در اولین روز کاری سال دید منفی‌تری را متوجه سهام نفتی ساخت. از آن رو که محصولات صنایع پتروشیمی نیز تحت‌تاثیر بهای نفت قیمت‌گذاری می‌شوند، غالب سهام مرتبط روندی کاهشی را در پیش گرفتند. سهام فلزی نیز مشابه با دو صنعت یاد شده، به سوی نزول گام برداشتند که سهام ذوب‌آهن اصفهان در آن بین پیشتاز بود. در همین راستا، ۱۵ صنعت از جمله صنایع صادراتی به موجب فشار فروشی که نمادهای آنها را متوجه خود ساخته بود، روز زیاندهی را پشت سر گذاشتند. استخراج کانه‌های فلزی تنها صنعت بنیادی بود که از رشد روزانه برخوردار شد؛ هرچند مقدار آن به حدود ۲/ ۰ تقلیل یافته بود. رصد صنایع از منظر نمادها، حاکی از آن بود که غالب سهام یا حداقل تعدادی از آنها با کاهش بها مواجه شده‌اند، در حالی‌که تمام نمادهای معاملاتی صنعت زراعت افزایش قیمت را تجربه کردند. فضای معاملاتی خوشبینانه و مثبت سهام «زکشت» به‌عنوان جدید‌ترین نماد فرابورسی به سایر سهامی خانواده زراعت نیز تسری یافت و روز پربازدهی را برای آنها رقم زد.  چنانچه اشاره شد نقدینگی بازار اول و دوم به نزدیکی سطح ۱۱۹ میلیارد تومانی رسید که در نتیجه داد و ستد بیش از ۳۶۲ میلیون سهم حاصل شد. ارزش معاملات دو صنعت فلزات اساسی و زراعت حدود ۵۲ میلیارد تومان از این نقدینگی را رقم زد که معاملات «ذوب» و «زکشت»، به‌عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای روز، در حصول این میزان نقدینگی قابل توجه بود.

«ترین»های فرابورس

روز گذشته در پی افتی که شاخص کل به ثبت رساند، سهامی «ذوب» به‌عنوان نمادی که بیشترین اثر کاهنده را بر آیفکس وارد کرده بود، شناخته شد. نماد مزبور به همراهی نماد پتروشیمی «زاگرس» و همچنین هلدینگ «میدکو» موجب کاهش بیش از ۱۱ واحدی نماگر بازار شد. با این حال، مجموع تاثیر فزاینده نمادهایی همچون تولید نیروی برق دماوند و فولاد ارفع مانع از ریزش بیشتر شاخص کل شده و افزون بر ۵ واحد به آن افزود.  

همگام با بازیگران

دیروز، چهارمین روز متمادی بود که بازار با حمایت سهامداران حقوقی به کار خود پایان داد. بیشترین خرید این دسته از سهامداران متوجه نمادهای فلزی شد. به‌طوری که خالص تغییر مالکیت در دو صنعت فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، به نام فعالان عمده بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد. «کگهر»، «هرمز» و «ارفع» از جمله نمادهای فلزی بودند که بیشترین تقاضای معامله‌گران مزبور را برانگیختند. دیگر صنایع بزرگ نیز از جمله محصولات پتروشیمی و پالایشی به مالکیت بازیگران حقوقی درآمدند که نشان از تمرکز سهامداران خرد بر گروه‌های کوچکتر فرابورس بود.  در آن سوی بازار که معامله‌گران حقیقی مشغول به خرید و فروش بودند، غالب تقاضای فعالان بازار به سوی صنایع کوچکتر چرخانده شد. در صدر آنها، صنعت زراعت با خالص خرید بیش از ۵ میلیارد تومان قرار گرفت که نماد معاملاتی «زکشت» در تحقق این امر تاثیر بسزایی داشت. حدود ۷ میلیون از سهام کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت به ارزش افزون بر ۴ میلیارد تومان به نام سهامداران حقیقی تغییر مالکیت داد. شیر و گوشت زاگرس شهر کرد نیز به‌عنوان یک نماد زراعتی دیگر، در اولویت دوم این دسته از معامله‌گران قرار داشت. در نهایت، بیش از ۳۰ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان از جانب سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها افزوده شد.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

دیروز در بازار اوراق مشارکت بیش از یک میلیون برگه به ارزش تقریبی ۱۲۲ میلیارد تومان دست به دست شد. در این میان، معاملات اوراق خزانه عمده نقدینگی بازار ذکرشده را به خود اختصاص داد. بالغ بر ۸۴ میلیارد تومان ارزش معاملات حدود یک میلیون ورقه‌‌ای اسناد خزانه بود که خرید و فروش بلوکه‌ای نماد «اخزا۷۰۹» عمده این نقدینگی را رقم زده بود. با توجه به اینکه ۱۲ روز تا سررسید نماد «اخزا۷۰۲» باقی مانده است، به منظور پرداخت مبالغ اسمی آن، اسناد مزبور در پایان معاملات روز دوشنبه به تاریخ هفدهم دی ماه متوقف می‌شود. متوسط نرخ سود موثر اوراق خزانه اسلامی در روز پایانی هفته وارد سطوح ۲۰ درصدی شد که در بازه سه ماهه اخیر کاهش قابل توجهی را (حدود ۸ واحددرصد) رقم زده است. این کمترین نرخ بازده «اخزا»ها از ۱۵ فروردین ۹۷ به‌شمار می‌رود. حرکت نقدینگی از بازار سهام و دیگر بازارهای موازی به سمت بازار بدهی عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت اوراق خزانه اسلامی و در نتیجه کاهش نرخ سود این اوراق عنوان می‌شود. این کاهش بازدهی اما احتمال فروش بالقوه را در معاملات یادشده بالا خواهد برد چرا که اکنون سودی هم‌سطح با بهره بانکی را در اختیار گرفته است. امری که برتری آن را نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها در معرض خطر قرار داده است. در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۱۰۰ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۶ میلیارد تومان داد و ستد شد. اوراق امتیاز تسهیلات مسکن منتشر شده در آذر ۹۷، حدود نیمی از این نقدینگی را در معاملات خود به گردش درآورد. همچنین قابل‌ذکر است که اکثر برگه‌های بازار یادشده هفته خود را با افزایش بها به پایان رساندند.