صنایع بازار اول و دوم

دیروز بیش از ۲۵۰ میلیون سهم به ارزش حدودی ۱۱۹ میلیارد تومانی در معاملات خرد بازار اول و دوم دست به دست شد. تنها صنعتی که رشد شاخص را تجربه کرد، گروه زراعت بود. مهم‌ترین‌ عاملی که مسیر صنعت مربوطه را از سایر صنایع جدا کرد، نماد معاملاتی دامداری تلیسه نمونه بود. نماد عنوان شده که از هفدهم ماه مهر با توجه به ابهام در اطلاعات تفسیری مدیریت سال مالی ۱۳۹۷ تعلیق شده بود؛ روز گذشته پس از ارائه اطلاعات شش ماهه و گزارش تفسیری و اتمام دوره تعلیق آماده حضور در معاملات شد. صورت سود و زیان دوره منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ نماد معاملاتی «تلیسه»، خبر از سه برابر شدن سرمایه آن می‌داد؛ امری که باعث شد پس از بازگشایی آن در دقایق پایانی روز کاری، بیشترین رشد قیمتی به ثبت برسد.

زیرگروه بانک و سایر موسسات اعتباری نیز با تداوم توقف تک‌ نماد خود، بانک دی، روز بدون نوسانی را گذراند. دیگر صنایع از جمله فرآورده‎‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در انتهای روز کاری با مازاد عرضه در بسیاری از نمادها مواجه شدند و روزی منفی را برای فرابورس رقم زدند. فولاد هرمزگان جنوب و فولاد ارفع تنها نمادهای فلزی بودند که به واسطه ارائه گزارش قابل توجه، موفق به حفظ روند رشد قیمتی خود شدند. از سویی دیگر در میان محصولات شیمیایی تنها شرکت پتروشیمی زاگرس بود که با تجربه افزایش ناچیز بهای خود، در مدار مثبت باقی ماند. گروه فرآورده‌های نفتی تماما با فشار عرضه مواجه شدند. پالایش نفت شیراز و همینطور لاوان نیز با وجود احتساب نرخ محصول با ارز بازار ثانویه، از این قاعده مستثنی نشدند و منجر به کاهش بیشتر شاخص گروه خود شدند.

«ترین»های فرابورس

طی معاملات روز گذشته، آیفکس همزمان با افت ارزش معاملات با کاهش ۴۰ واحدی مواجه شد. اثر کاهنده دو نماد فلزی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سهامی ذوب‌آهن اصفهان مجموعا به بیش از ۱۸ واحد رسید. نماد پتروشیمی مارون و همچنین پالایش نفت لاوان و شیراز نیز به این دو نماد پیوستند و موجب کاهش بیشتر نماگر بازار شدند. در مقابل اثر فزاینده دو نماد «هرمز» و «ارفع» ( معادل با ۱۰ واحد) از ریزش بیشتر آیفکس جلوگیری کرد. بیشترین ارزش معاملاتی به اختیار نماد معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا درآمد. بدین ترتیب همگی در رده منفی قیمتی قرار گرفتند. «هرمز» بیشترین متقاضی دیروز را داشت. به‌طوری که دقیقه ابتدایی بازار، به دلیل هجوم تقاضا، نوسان قیمتی بیش از ۲۰ درصد را در پنج روز معاملاتی رقم زده و از سوی ناظر بازار متوقف شد. به این ترتیب صف خریدی به اندازه بیش از ۲۱ میلیارد تومان را به انتظار گذاشت. بیشترین عرضه نیز با صف فروش افزون بر ۳۷ میلیارد تومانی به سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت.

بازیگران فرابورس

چنانکه اشاره شد تولید برق عسلویه مپنا بیشترین ارزش معاملاتی دیروز را کسب کرد. بررسی‌ها حاکی از نقش بسزای سهامداران حقیقی در برآورد این عنوان بود. خالص خرید حقیقی‌ها از نماد معاملاتی «بمپنا» به بیش از هشت میلیارد تومان رسید و به این ترتیب نماد مزبور در رده اول ترجیحات سهامداران خرد قرار گرفت. پتروشیمی زاگرس و فولاد ارفع نیز از دیگر سهام قابل توجه معامله‌گران حقیقی بازار بودند. در مقابل بیشترین تمرکز خریداران حقوقی به نماد بیمه نوین جذب شد. در ادامه، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و گروه صنایع کاغذ پارس ترجیحات دوم و سوم معامله‌گران عمده را شکل دادند. ارزش تغییر مالکیت در این سه نماد در مجموع بیش از هفت میلیارد تومان بود. خالص خرید سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی تقریبا در یک سطح قرار داشت و تنها با اختلاف کمتر از ۷۰۰ میلیون تومانی، معامله‌گران خرد حمایت بیشتر از بازار را بر عهده گرفتند.

سایر تابلوها

بازار اوراق با درآمد ثابت با ثبت معاملات بیش از یک میلیون ورقه‌ای، ارزش نقدینگی بالغ بر ۱۲۶ میلیارد تومانی را رقم زد. بیشترین ارزش معاملاتی این بازار در نماد معاملاتی «شستا۰۰۱۲» به گردش درآمد. معاملات اوراق خزانه اسلامی نیز به ارزش بیش از ۵۹ میلیارد تومانی رسید و روز اول عرضه «اخزا۷۰۹» را رقم زد. نرخ سود موثر این اوراق باز هم به واسطه افزایش قیمتی غالب نمادهای «اخزا» روند کاهشی خود را ادامه داد و در سطح ۳/ ۲۵ درصدی متوقف شد. بازار تسهیلات مسکن نیز میزبان معاملات نزدیک به صدهزار برگه‌ای به ارزش نزدیک به شش میلیارد تومانی بود. تمام نمادهای این بازار با افت ارزش به روز خود پایان دادند. همچنین طبق پیام ناظر بازار مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵ آبان سال ۹۵ در نماد معاملاتی «تسه۹۵۰۸۱» جهت نقل و انتقال در تاریخ ۱۵ آبان سال جاری به اتمام می‌رسد. نقدینگی حاصل از معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به بیش از ۳۸ میلیارد تومان رسید. بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان از این نقدینگی در صندوق سرمایه‌گذاری «اعتماد» به گردش درآمد.