رصد صنایع بازار اول و دوم

روز گذشته تعداد سهام مبادله شده بازار اول و دوم به مرز ۴۶۴ میلیونی رسید که نقدینگی ۲۰۶ میلیارد تومانی را برای معاملات خرد رقم زد. ارزش معاملات این دو بازار نسبت به روز سه‌شنبه افزایشی ۴۴ درصدی را تجربه کرد. نمادهای بزرگ بازار در کنار غالب نمادهای معاملاتی کوچکتر با افت قیمت به کار خود پایان دادند. البته سهام محصولات شیمیایی با شتاب کمتری نسبت به سایر صنایع حائز اهمیت مسیر نزولی قیمت‌ها را طی کرد. همچنین از منظر بیشترین نقدینگی گردش یافته صنعت محصولات شیمیایی پیشتاز شد. در این رتبه‌بندی زیرمجموعه هتل و فرآورده‌های نفتی نیز جایگاه‌های دوم و سوم را به نام خود ثبت کردند. در مجموع، میزان نقدینگی گردش یافته در سه صنعت مزبور بالغ بر ۴۴ درصد کل ارزش معاملات دیروز  بود.  از ۲۵ صنعت فعال در فرابورس، ۲۲ گروه افت روزانه شاخص را تجربه کردند و تنها دو صنعت با شاخص مثبت معاملات خود را به پایان رساندند. صنعت منسوجات نیز به واسطه توقف تک‌نماد خود، عطرین نخ قم، بدون تغییر ماند. بانک و موسسات اعتباری با رشد ۵/ ۰ درصدی در صدر جدول قرار گرفت و پس از آن رایانه، دیگر گروه سبز‌پوش معاملات دیروز بود. بانک دی که عنوان سومین نماد پرمعامله دیروز را به خود اختصاص داد، به عنوان تنها نماد فعال گروه بانک‌ها روز خود را با اقبال سهامداران آغاز کرد و معاملات خود را با صف خرید بیش از هفت میلیارد تومانی به پایان برد. از طرفی نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان کیش به عنوان تنها نماد مثبت گروه رایانه در انتهای داد و ستدهای چهارشنبه با افزایش بهای نزدیک به ۵ درصدی و همچنین صف خرید بیش از ۶میلیارد تومانی مواجه شد.

«ترین»های فرابورس

معاملات خرد فرابورس ایران در روز گذشته کاهش بیش از ۵۱ واحدی شاخص کل را به دنبال داشت. پتروشیمی مارون با اثر کاهنده ۱۸ واحدی بیشترین فشار را بر آیفکس وارد کرد. پس از آن فولاد هرمزگان جنوب و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه در کنار یکدیگر به سقوط بیشتر این نماگر دامن زدند. در مقابل پالایش نفت لاوان، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و بانک دی از معدود نمادها با تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند. هرچند اثر فزاینده این سه نماد در مجموع کمتر از سه واحد بود. از منظر ارزش معاملات گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با بیش از ۳۰ میلیارد تومان مقام اول را کسب کرد. همچنین بیشترین تقاضا در اختیار سرمایه‌گذاری مس سرچشمه قرار گرفت و صف خرید سنگین بیش از ۱۶ میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت. در مقابل بیشترین عرضه از سوی سهامداران «غشهداب» در گروه محصولات غذایی بود. از همین زیرمجموعه، شیر پاستوریزه پگاه فارس بیشترین افزایش بهای دیروز را تجربه کرد. بیشترین افت قیمتی نیز در نماد تولید و صادرات ریشمک مشاهده شد که ۱۰ درصد بود. پالایش نفت لاوان تنها نماد بزرگی بود که در کنار سایر نمادهای مثبت دیروز قرار می‌گرفت. «شاوان» که طی معاملات روز سه‌شنبه افت بیش از ۹ درصدی را در بهای خود تجربه کرده بود، روز گذشته با اقبال سهامداران، به خصوص حقوقی‌ها با رشد بیش از دو درصدی به کار خود پایان داد.

رصد بازیگران فرابورس

برای دومین روز معاملاتی متوالی، تغییر مالکیت سهام به نفع معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. بیشترین میزان جابه‌جا‌یی‌ در نماد گروه صنایع کاغذ پارس رخ داد. این نماد که در کانون توجه سهامداران حقوقی بود بیش از ۱۱ میلیارد تومان به سبد این دسته از سهامداران افزود. پتروشیمی زاگرس و گروه سرمایه‎گذاری مس سرچشمه از انتخاب‌های بعدی معامله‌گران عمده بود. در مجموع خالص خرید حقوقی‌ها به بیش از ۳۳ میلیارد تومان رسید. در مقابل بانک دی اولین ترجیح سهامداران حقیقی بود. جابه‌جا‌یی صورت گرفته در این نماد بیش از ۴ میلیارد تومان بود. با تفاوت بسیار کمی بیمه دی در جایگاه دوم ترجیحات حقیقی‌ها قرار گرفت. در انتهای معاملات دیروز، خالص خرید معامله‌گران خرد به مرز ۱۲ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب سهامداران حقوقی دیروز به حمایت از بازار پرداختند.

سایر بازارها

طی معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، بیش از ۳ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۳۲۷ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. بیش از ۷۰ درصد این نقدینگی در برگه اجاره اعتماد مبین لوتوس با ارزش معاملاتی ۲۳۰ میلیارد تومانی گردش پیدا کرد. ارزش داد و ستد بالغ بر یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی نیز به بیش از ۹۰ میلیارد تومان رسید. غالب این اوراق با افزایش بها معاملات را به پایان رساندند. بر این اساس نرخ سود موثر «اخزا» با افت ۵/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز سه‌شنبه، در سطح ۵/ ۲۷ درصدی متوقف شد. در سوی دیگر، ارزش معاملات بازار تسهیلات مسکن به بیش از ۴ میلیارد تومان رسید. نماد «تسه۹۷۰۶» بیش از نیمی از این نقدینگی را رقم زد. عمده نمادها نیز افت قیمتی را تجربه کردند. همچنین در مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) تقریبا ۲۱ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد تومان دست به دست شدند. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد پارسیان نیز به عنوان پرمعامله‌ترین نماد این داد‌و‌ستدها، همچنان جایگاه خود را حفظ کرد.