رصد معاملات روز گذشته فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس و تولیدی نیروی برق دماوند در مجموع به میزان ۲/ ۳۶ واحد است. در مقابل اما نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. همان‌طور که اشاره شد روز گذشته «میدکو» بیشترین نقش در رشد آیفکس را برعهده داشت. نماد معاملاتی شرکت مادر‌تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات این جلسه در سامانه معاملات، به گردونه معاملات فرابورس ایران بازگشت و در نهایت ضمن ثبت رشد حدود ۱۲ درصدی، با صف خرید حدود ۲۹ میلیون سهمی به معاملات روزانه خود پایان داد.

رشد دسته‌جمعی فولادی‌‌ها

«ذوب» نیز دیروز در ادامه مسیر صعودی روزهای گذشته خود در سقف قیمتی مورد دادوستد قرار گرفت و تقاضای ۳۵ میلیون سهمی نیز پشت درهای ورود به این سهم فرابورسی باقی ماند. نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان در یک ماه معاملاتی اخیر رشد حدود ۵۷ درصدی را در کارنامه معاملاتی خود ثبت کرده است. دیگر همگروه «ذوب»، یعنی فولاد هرمزگان جنوب نیز روند مشابهی را تجربه کرد و در سقف قیمتی مجاز مورد دادوستد قرار گرفت. «هرمز» نیز روز گذشته با وجود معامله ۲۹ میلیون سهمی، شاهد تشکیل صف خریدی به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. ثبت قیمت‌های جذاب در بورس کالا برای فروشندگان بورس کالای گروه فلزات اساسی، از آنجا که انتظارات پیرامون سودآوری سهام وابسته را بالا برده است، روز گذشته زمینه رشد بیش از ۹۵ درصد نمادهای زیرمجموعه این گروه در بورس و فرابورس شد.

بازار فلزات در روز تعطیلی شرقی‌ها

همچنین دیروز با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد نوسان اندک قیمت فلزات بودیم. به این ترتیب بهای مس با رشد ناچیز ۴/ ۰درصدی در سطح ۶۳۳۸ دلار در هر تن قرار گرفت. روی نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و با رشد حدود ۲/ ۰ درصدی، ۲۵۳۰ دلار در هر تن معامله شد. سرب نیز با رشد ۲/ ۰ درصدی، ۲۰۴۶ دلار در هر تن قیمت خورد. آلومینیوم اما روند معکوسی را در پیش گرفت و با کاهش ۹/ ۰ درصدی، ۲۰۷۰ دلار در هر تن مورد دادوستد قرار گرفت (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۶ اعلام می‌شود).  به علت تعطیلی رسمی در چین، کره‌جنوبی و ژاپن، حجم معاملات آسیایی بازار لندن در صبح روز گذشته چندان قابل‌ملاحظه نبود. از تحولات مهم بازار جهانی طی معاملات روز گذشته می‌توان به اعزام هیاتی تجاری از سوی شرکت روسال به چین اشاره کرد. به گفته برخی از منابع خبری مقامات این شرکت قصد دارند به علت مشکلات موجود بر سر راه فروش آلومینیوم به کشورهای غربی، از ظرفیت‌های چین برای فروش محصول خود استفاده کنند. روند فروش محصولات روسال به علت قرارگیری نام این شرکت در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های اخیر مختل شده است.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز دو‌شنبه در مجموع خالص تغییر مالکیت برای پانزدهمین روز متوالی در مسیر حقوقی به حقیقی در جریان بود. به این ترتیب دیروز ۱۶۳ میلیون سهم به ارزش حدود ۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «سمگا» به ارزش ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «میدکو» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی پتروشیمی غدیر شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «شغدیر» به ارزش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

فرابورس از دریچه آمار

در مجموع طی معاملات روز دوشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر یک‌میلیارد و ۲۷۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود ۷۵۰ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۴۸۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۱۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.در معاملات دیروز فرابورس ایران نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید و صادرات ریشمک، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و تولید نیروی برق دماوند شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند. همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۸۶ هزار و ۹۰۰ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. این روز تمامی سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت حدود ۲/ ۲ درصدی (نسبت به روز یکشنبه) مواجه و به ۶۰ هزار و ۳۲۲ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت ۵ درصدی به «تملی۷۰۱» رسید.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۳ میلیون ورقه به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان در یک هزار و ۴۶۳ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در یک هزار و ۳۰۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۶۶ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۵۶ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز به «اخزا۶۱۰» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی به ۲/ ۲۸ درصد رسید.