فضای معاملات فرابورس طی روز گذشته عمدتا متاثر از ابلاغیه شرکت ملی پالایش و پخش درباره افزایش قیمت محصولات فرعی شرکت‌های پالایشی (خوراک صنایع پایین‌دستی) و سیگنال‌های مثبت در مورد قیمت کالاهای پایه در بورس کالا بود. اخباری که سبب چرخش فضای معاملاتی و بهبود تقاضای عمومی در فرابورس شد.

 تغییر مسیر با انتشار دو ابلاغیه

معامله‌گران فرابورس در اولین روز هفته تحت تاثیر گزارش عملکرد ماهانه یکی از شرکت‌های پتروشیمی بورسی، شایعات و خبرهای پیرامون آن دچار نگرانی‌هایی شدند که موجب فشار عمومی عرضه و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شد. اما نگرانی معامله‌گران بازار از شایعه تحریمی و توقف صادرات محصولات پتروشیمی توسط شرکت‌های این گروه تکذیب شد و از نگرانی فعالان سهام کاست. به این ترتیب، شفاف‌سازی‌های کدال در کنار ابلاغیه وزارت صنعت در مورد قیمت عرضه محصولات در بورس کالا مسیر عمومی معاملات سهام را تغییر داد. دیروز وزارت صنعت در ابلاغیه‌ای سقف قیمت عرضه برای مس و آلومینیوم در بورس کالا را حذف و آن را برای محصولات فولادی ۱۰ درصد اعلام کرد.

خبر دیگری که موجب بهبود روند معاملات سهام شد، اعلام نرخ‌های جدید محصولات پالایشی با احتساب نرخ ارز بازار ثانویه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش بود که باعث شد دو نماد پالایشی فرابورسی، یعنی «شاوان» و «شراز» در مرکز توجه معامله‌گران قرار بگیرند.

رصد نمادهای برتر

پتروشیمی زاگرس دیروز بیشترین نقش را در رشد شاخص فرابورس داشت. «زاگرس» در ابتدای ساعت معاملات تحت فشار عرضه با افت قیمت هم مواجه شد؛ اما با افزایش خوش‌بینی‌ها درباره احتمال آزاد‌سازی قیمت محصولات پایه فلزی و پتروشیمی در بورس کالا، این نماد و سایر نمادهای مرتبط در مسیر برگشت قیمتی قرار گرفتند. «زاگرس» با رشد قیمت و معاملات پرحجم ۱۴ میلیارد تومانی، بیش از ۴ واحد در صعود آیفکس نقش داشت. ذوب آهن نیز دیروز با رشد قیمت، در صعود نماگر فرابورس تاثیر گذار بود. در این گروه «ارفع» و «میدکو» نیز زمینه را برای ارتقای بیشتر شاخص فرابورس فراهم کردند. سیگنال‌های مثبت از آزاد‌سازی نرخ فروش محصولات کالایی در بورس باعث شده تا لیدر این گروه، یعنی «ذوب» با چرخش روند معاملاتی همراه شود و در نتیجه اقبال به دیگر فولادسازان فرابورسی افزایش پیدا کند.

همچنین در این گروه شرکت‌های تولید‌کننده شمش روی نیز برای دومین روز متوالی مثبت بودند. رشد قیمت جهانی فلز روی باعث شده تولیدکنندگان فرابورسی این محصول، یعنی نمادهای «کیمیا»، «فزرین» و «زنگان» مورد توجه معامله‌گران قرار بگیرند و هر سه شاهد پایداری صف‌های خرید در معاملات دیروز باشند. قیمت شمش روی در بازارهای جهانی در حالی تا محدوده‌های ۲ هزار دلار پایین آمده بود که در پایان معاملات هفته گذشته با تضعیف شاخص دلار به مسیر مثبت بازگشت و در محدوده قیمتی ۲۵۰۰ دلار قرار گرفت که منجر به مثبت شدن نمادهای این گروه در بازار شد.

چنان‌که اشاره شد نگاه مثبت معامله‌گران به نمادهای پالایشی باعث شد تا سهام دو شرکت پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس، رشد قیمت حداکثری را تجربه کنند. ضمن اینکه اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام این گروه، به پایداری صف‌های خرید در نمادهای معاملاتی «شاوان» و «شراز» طی معاملات دیروز انجامید.

«شغدیر» دیروز نیز برای سومین روز متوالی مثبت بود و معاملات را با صف خرید به پایان رساند. این نماد در حالی در ۶ روز معاملاتی گذشته با رشد قیمت و تقاضا مواجه بوده که مدیر عامل شرکت طی شفاف‌سازی پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، روند حرکتی قیمت سهام را متاثر از عرضه و تقاضای بازار دانسته و تاکید کرده هیچ اتفاق جدیدی در این شرکت رخ نداده است. در فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید دیروز بازار نماد «بهپاک» هم قرار داشت. رشد قیمت و ثبت تقاضای ۷ میلیونی در پایان معاملات دیروز برای سهام شرکت صنعتی بهپاک ثبت شد.

 افزایش قدرت نقدینگی

دیروز بیش از ۱۴۸ میلیارد تومان سهم در بازارهای اول و دوم فرابورس معامله شد که نسبت به روز شنبه حدود ۹۵ درصد افزایش داشت و از افزایش قدرت نقدینگی در بازار روز یکشنبه خبر می‌دهد. در این میان گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند. بیش از ۶۲ درصد ارزش معاملات خرد دیروز در این سه صنعت گردش داشت. در مقابل صنعت سیمان کمترین ارزش معاملات را داشت.

در روزی که گذشت، شاخص صنعت هتل و رستوران باز هم در صدر بیشترین رشد شاخص‌های صنایع ۲۴گانه فرابورس قرار گرفت. این گروه با دو نماد «سمگا» و «گکوثر» در فرابورس فعال است و به نظر می‌رسد خبرهای خوب پیرامون فروش سهام زیر‌مجموعه «سمگا» و شناسایی سود از این محل باعث شده تا این نماد معاملات پرحجم و مثبتی را تجربه کند. پس از آن شاخص گروه مواد و محصولات دارویی، شاخص گروه رایانه بیشترین رشد را داشتند.

در گروه سرمایه‌گذاری، دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان بعد از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی به تابلوی معاملات بازگشت. «وسبحان» دیروز عنوان بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای فرابورس به نام خود ثبت کرد. در گروه رایانه «افرا» و «مفاخر» با معاملات مثبت رشد شاخص این گروه را رقم زدند. شرکت افرانت در پایان معاملات دیروز با ثبت صف خرید مواجه شد. تک سهم پرطرفدار شرکت سیمان لار سبزوار نیز باعث شد تا شاخص این گروه رتبه سوم را در بیشترین رشد، از آن خود کند. در مقابل، شاخص صنعت اطلاعات و ارتباطات دیروز بیشترین افت را به ثبت رساند. نماد «اپرداز» پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام بازگشایی و با معاملاتی در محدوده‌های منفی به کار خود پایان داد. «اوان» نیز دیگر نماد منفی این گروه بود. گروه‌های سرمایه‌گذاری و عرضه برق و گاز رتبه‌های دوم و سوم بیشترین افت شاخص را از آن خود کردند.

حقیقی‌ها برنده‌های دیروز

در معاملات دیروز بازارهای اول و دوم فرابورس بیش از ۱۸ میلیارد و ۶۲۳ میلیون تومان نقدینگی از سمت حقوقی‌ها به سبد سرمایه‌گذاری حقیقی‌های بازار منتقل شد. بیشترین خرید سرمایه‌گذاران خرد در نماد «حریل» ثبت شد. شرکت ریل‌پرداز سیر با رشد حداکثری قیمت و پایداری صف خرید به کار خود پایان داد. همچنین در پایان، معامله‌گران حقیقی بیش از ۴میلیارد و ۵۷۶‌میلیون تومان از سهام این شرکت را به سبد خود اضافه کردند. نفت ایرانول هم در این روز متاثر از خبرهای خوش پیرامون گروه پالایشی گزینه خرید حقیقی‌ها بود. این گروه ۳میلیارد و ۸۲۰‌میلیون‌تومان از برگه‌های سهم «شرانل» را تصاحب کردند.  سومین سهم مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد «ریشمک» بود که دیروز هم در مرکز توجه قرار داشت. سرمایه‌گذاران حقوقی روز گذشته خرید «ذوب» را در اولویت قرار دادند. به این ترتیب بیش از ۴ میلیارد تومان از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان به تملک این گروه درآمد. «اوان» و «هرمز» نیز دو گزینه بعدی مورد توجه حقوقی‌ها بودند. در پایان برنده تقابل این دو گروه، سرمایه‌گذاران خرد بودند که بیش از ۱۸ میلیارد تومان سهم را از سبد سهام حقوقی‌ها خارج کرده و به پرتفوی خود افزودند. در پایان معاملات دیروز فرابورس بیش از ۸۱۹ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی داد‌و‌ستد شد که ارزش این معاملات ۴۷۲‌میلیارد تومان بود و در ۹۴ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

کاهش نرخ موثر «اخزا»

بررسی سایر بازارهای فرابورس حاکی از ارزش معاملات ۸۹‌میلیارد‌تومانی کل اوراق با درآمد ثابت بود که از این رقم، بیش از ۸۳ میلیارد تومان متعلق به اسناد خزانه بود. نرخ سود موثر اسناد خزانه در پایان معاملات دیروز به ۲/۲۹ درصد کاهش یافت. همچنین در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۵میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان «تسه» معامله شد.