نفت خام آمریکا نیز با ثبت ۸۹ سنت رشد قیمت در روز جمعه  هفته گذشته را با قیمت ۷۲/ ۶۸ دلار بر بشکه به پایان رساند. با دست یافتن نفت خام آمریکا به این قیمت، این نفت شاخص پس از هفت هفته افت پی‌درپی، طی هفته گذشته ۲/ ۴ درصد رشد داشته است. دو نفت شاخص بازار در هفته منتهی به ۲۴ آگوست در حالی روند رو به رشد داشته‌اند که در همین مدت، اخبار منتشر شده از بی‌نتیجه بودن مذاکرات مقامات چین و آمریکا در زمینه جنگ تجاری، می‌توانست قیمت‌ها را با کاهش مواجه کند. با این حال آن‌طور که از اظهار نظر کارشناسان بر می‌آید، فعالان بازار نفت در حال حاضر به روند تولید و عرضه نفت خام ایران چشم دوخته‌اند و با آشکار شدن کوچک‌ترین نشانه‌ از اثرگذاری تحریم‌ها، اهرم‌های فشار بر قیمت نفت بی‌اثر شده و قیمت‌ها روندی رو به رشد می‌گیرند. در کنار این عوامل،‌شاخص دلار آمریکا با ۶/ ۰درصد افت، به ۱۴/ ۹۵ واحد رسید و یک درصد کاهش هفتگی را ثبت کرد. افت ارزش شاخص دلار اصولا به افزایش قدرت سایر ارزها و رشد تقاضای آنها برای نفت کمک می‌کند. در نتیجه این رشد تقاضا، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند.

نقش ایران در رشد هفتگی بازار نفت

فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۵ نوامبر با تمرکز بر صادرات نفت خام ایران آغاز می‌شود و این اتفاق از حالا بر نگرانی‌ها از کمبود عرضه نفت خام اثر گذاشته است. اگرچه میزان اثرگذاری تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت ایران هنوز مشخص نیست، اما بسیاری از پیش‌بینی‌ها کاهش یک تا ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای صادرات روزانه نفت خام ایران را انتظار دارند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بخشی از این انتظار، در نیمه نخست ماه جاری میلادی برآورد شده است. به گزارش اس‌اند‌پی گلوبال پلتس، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ۱۶ روز نخست ماه آگوست، حدود ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشته و به ۶۸/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این گزارش تاکید دارد میانگین صادرات نفت خام ایران در ماه جولای، حدود ۳۲/ ۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

 مت اسمیت، مدیر تحقیقات بخش بازارهای کالایی کلیپر دیتا،‌ در این زمینه به مارکت‌واچ گفت: من فکر می‌کنم کاهش صادرات نفت خام ایران سریع‌تر از آن چیزی که انتظار می‌رفت رقم خورده است زیرا مشتریان اصلی نفت خام ایران حتی پیش از آغاز تحریم‌ها (در ماه نوامبر)، نسبت به خرید نفت از ایران تجدیدنظر کرده‌اند. به این ترتیب با آشکار شدن آثار ابتدایی تحریم‌ها‌ی آمریکا بر روند صادرات نفت خام ایران در کنار اختلال عرضه‌ای که از سوی دیگر کشورها وجود دارد، نگرانی‌ها از کمبود عرضه افزایش یافته و خود را به شکل افزایش قیمت نشان در معاملات هفته گذشته نشان داد.

  بن‌بست جنگ تجاری با یک استثنا

شعله‌های جنگ تجاری میان آمریکا و چین به قدری شدت گرفته است که حتی مذاکرات دو روزه هفته گذشته مقامات دو کشور در واشنگتن نیز در فرو نشاندن آن تاثیرگذار نبود. یکی از بارزترین نشانه‌های بدون اثر بودن مذاکرات مقامات دو کشور پیرامون جنگ تجاری، اعمال تعرفه ۱۶ میلیاردی آمریکا بر کالاهای تولید چین درست پس از اتمام این مذاکرات بود. چین نیز به سرعت به این اقدام آمریکا واکنش متقابل نشان داد تا ارزش مجموع کالاهایی که از سمت هر دو کشور تحت اعمال تعرفه قرار می‌گیرند به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

 با این وجود، انتشار اخباری مبنی بر تمایل سینوپک چین برای خرید نفت از آمریکا، بی‌نتیجه بودن این مذاکرات از دید بازار نفت جبران شد. چین در پی اعمال تعرفه‌ بر کالاهای صادراتی این کشور به آمریکا، تهدید کرده بود بر واردات نفت خام آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد. اما این اتفاق رخ نداد تا یونیپک به‌عنوان شاخه بازرگانی سینوپک (شرکت ملی نفت چین) پس از دو ماه توقف واردات نفت خام از آمریکا در پی جنگ تجاری، اعلام کند از ماه اکتبر مراودات نفتی خود با ایالات متحده آمریکا را از سر خواهد گرفت. یونیپک که درعین حال یکی از بزرگ‌ترین‌ مشتریان نفت خام آمریکا نیز است، در ماه‌های آگوست و سپتامبر هیچ معامله نفتی با این کشور نداشته است.

 اعلام این خبر کافی بود تا نگرانی‌هایی که از شدت گرفتن جنگ تجاری بین دو غول اقتصادی در شرق و غرب رو به افزایش بود، اندکی کاهش یابد. نگرانی اصلی در رابطه با تقابل تعرفه‌ای آمریکا و چین، کند شدن رشد جهانی اقتصاد و اثرگذاری آن بر تقاضای نفت خام است. داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که پیش از آغاز اختلافات تجاری میان چین و آمریکا، غول اقتصادی آسیا در پنج ماه نخست سال جاری از کانادا به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام آمریکا سبقت گرفته و به‌طور متوسط روزانه حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت از ایالات متحده خریداری کرده است.

  کاهش ذخایر نفت خام آمریکا

یکی از اخباری که در هفته گذشته بر صعودی شدن قیمت نفت خام اثرگذار بود، انتشار آمار ذخایر نفت خام تجاری آمریکا بود. این آمار که مطابق معمول چهارشنبه هر هفته از سمت اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود، این هفته از افت چشمگیر سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا خبر می‌داد. به این ترتیب یکی از عوامل رشد قیمت نفت در پنج‌شنبه گذشته، افت ۸/ ۵ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام تجاری آمریکا بود که بسیار بیشتر از انتظارها بود. سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا شاخصی اثرگذار بر قیمت نفت است زیرا تنها آمار قابل اتکا در زمینه ذخایر نفت خام در دنیا است و به‌عنوان نشانه‌ای از میزان عرضه و تقاضا شناخته می‌شود. به این ترتیب با رشد این ذخایر قیمت‌ها کاهش می‌یابند و کاهش سطح آنها نیز به‌عنوان افزایش تقاضا تلقی شده و رشد قیمت‌ها را به همراه دارد.

تازه‌ترین گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین بر رشد تولید نفت خام آمریکا تاکید داشت. طبق این گزارش، تولید نفت خام آمریکا در هفته گذشته به ۱۱ میلیون بشکه در روز دست یافت. انتشار این خبر به این معنا بود که سه تولیدکننده بزرگ نفت دنیا یعنی روسیه، آمریکا و عربستان سعودی هرکدام روزانه حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کنند که یک‌سوم از عرضه نفت خام دنیا را تشکیل می‌دهد.

   افت تعداد دکل‌های حفاری

تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنعت نفت آمریکا همواره به‌عنوان نشانه‌ای از آینده تولید نفت این کشور، بر قیمت جهانی نفت اثر می‌گذارد. به این ترتیب که افزایش تعداد این دکل‌‌های حفاری برای فعالان بازار نفت به معنای افزایش تولید از سمت آمریکا و عاملی برای فشار به قیمت‌ها است و افت تعداد آنها نیز از کاهش تولید و افزایش قیمت خبر می‌دهد.

به گزارش رویترز، شرکت‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته تعداد ۹ عدد از دکل‌های حفاری فعال خود کاسته‌اند که بزرگ‌ترین‌ کاهش تعداد دکل‌ها از مه ۲۰۱۶ به این سو به شمار می‌رود. این اتفاق در پی روند کاهشی قیمت نفت در هفته‌‌های گذشته رقم خورده است. در واقع اگرچه نفت خام آمریکا در آخرین روز کاری هفته گذشته با ثبت رشد قیمت، حدود ۶۹ دلار در هر بشکه معامله شده است، اما این قیمت حدود ۷ درصد افت را در این فصل نشان می‌دهد که نخستین افت از فصل دوم سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، آمارهای موسسه بیکرهیوز نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۲۴ آگوست، مجموع تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا به ۸۶۰ عدد رسیده‌ است. با این حال این میزان هنوز بیشتر از مجموع تعداد دکل‌های فعال در سال گذشته میلادی، یعنی ۷۵۹ دکل است. دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا طی یک سال گذشته به لطف اجرای موفق توافق کاهش تولید، با این میزان رشد همراه بوده‌اند. به گزارش رویترز، با اجرای طرح کاهش تولید از سمت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، میانگین قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در سال جاری به ۳۳/ ۶۶ دلار بر بشکه رسید. این در حالی است که این شاخص نفت خام در سال گذشته به‌طور متوسط ۸۵/ ۵۰ دلار بر بشکه قیمت داشته و در سال ۲۰۱۶ نیز ۴۷/ ۴۳ دلار بر بشکه متوسط قیمت آن بوده است.