شاخص کالایی بلومبرگ هم‌اکنون نسبت به سقف خود در ماه مه نزدیک به ۱۰ درصد پایین‌تر است. نگرانی در زمینه تاثیرات مخرب جنگ تجاری بر روند رشد اقتصاد جهانی، قیمت کالاهای مختلف از سویا گرفته تا آلومینیوم را در بازارهای جهانی کاهش داده است. در این میان حتی طلا که به‌عنوان دارایی امن شناخته می‌شود همانند دیگر کالاها زیر فشار قرار گرفته و به تبع تقویت ارزش دلار آمریکا و بهبود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در این کشور، با کاهش ملموس تقاضا روبه‌رو‌ شده است.

موج فروش در بازارهای کالایی منجر به ورود شاخص کالایی بلومبرگ به محدوده فروش هیجانی شده است. در حالی که عموما شاهد بازگشت قیمت‌ها به مدار صعود پس از ورود به مرحله فروش هیجانی هستیم، برخی تحلیلگران مانند گری کریستی معتقدند در برهه کنونی نمی‌توان انتظار چنین رویدادی را داشت.

کریستی که به‌عنوان مدیر بخش آمریکای شمالی موسسه Trading Central فعالیت می‌کند در این زمینه بیان می‌‌کند در ۱۱ جولای شاخص کالایی خط روند بازار را به سوی پایین شکسته و در عین حال اندیکاتور MACD نیز زیر خط سیگنال قرار گرفته است. همین امر نیز نشان می‌دهد در برهه کنونی نشانه‌ای از بازگشت روند شکل نگرفته و روند نزولی شاخص ادامه خواهد داشت.

مس همواره به‌عنوان معیاری برای سنجش روند رشد اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. در بازار مس شاخص قدرت نسبی (RSI) ۱۴ روزه از روز دوم جولای وارد محدوده فروش هیجانی شد. به‌صورت معمول سرمایه‌گذاران انتظار دارند پس از ورود به این محدوده، روند قیمت معکوس شود اما در نهایت این اتفاق روی نداد و قیمت مس افتی حدود ۹ درصد را در ماه جاری میلادی تجربه کرد. شاخص قدرت نسبی در تاریخ ۱۱ جولای تا سطح ۶/ ۱۹ عقب‌نشینی کرد که این رقم از ۱۱ جولای ۲۰۱۵ تاکنون در بازار دیده نشده بود. شاخص مذکور در تمام روزهای معاملاتی جولای در سطوح کمتر از ۳۰ واحد قرار داشته است.

قیمت مس در اوایل ماه ژوئن به اوج خود در سال جاری میلادی رسید و در ادامه سقوطی ملموس را تجربه کرد. الیور نوجنت، تحلیلگر کالایی بانک ING در این باره معتقد است صندوق‌های سرمایه‌گذاری از اوایل ژوئن اقدام به بستن بخشی از موقعیت‌های خرید کرده و در موقعیت فروش نشسته‌اند. در حالی که تا اوایل ماه ژوئن کفه خالص موقعیت‌های باز مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات مس بازار کامکس به سمت موقعیت خرید سنگین بود، از ۱۰ جولای شاهد ورود رقم خالص موقعیت فروش به محدوده مثبت بودیم. به گفته نوجنت با توجه به این وضعیت باید منتظر تداوم فشار بر معاملات مس در فصل جاری باشیم. کریستی نیز معتقد است که در حال حاضر نشانه‌ای از واگرایی صعودی در شاخص MACD در معاملات فلزات پدید نیامده و همین امر نیز امیدی را برای بازگشت روند ایجاد نمی‌کند.

در دوره نزدیک به یک ماه و نیم اخیر که بسیاری از کالاها زیر فشار قرار داشته‌اند، اوضاع بخش انرژی کمی بهتر بوده است. با وجود فشار وارد شده بر بازار نفت در دو هفته اخیر به تبع چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی عربستان، نماینده این کشور در اوپک اعلام کرده که با رشد فصلی تقاضا باید شاهد کاهش سطح ذخایر جهانی این محصول در ادامه سال باشیم، امری که چشم‌انداز مناسبی را پیش روی قیمت نفت قرار خواهد داد. علاوه بر نفت، سنگ آهن پرعیار نیز به تبع سیاست‌های سختگیرانه زیست‌محیطی دولت چین برای صنایع آلاینده، از چشم‌انداز روشنی برخوردار است. موسسه Wood Mackenzie اخیرا پیش‌بینی کرده که با تشدید سختگیری‌های زیست‌محیطی دولت چین بر تولید‌کنندگان سنگ‌آهن، قیمت این محصول می‌تواند تا ۱۰۰ دلار در هر تن پیشروی کند.

با این وجود نفت و سنگ‌آهن را باید به‌عنوان استثنائات بازار در نظر گرفت. علاوه بر فلزات، محصولات کشاورزی در موج فروش اخیر به شدت زیر فشار قرار گرفته‌اند. در ۱۲ جولای وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرد که به تبع جنگ تجاری اخیر، میزان ذخایر دانه سویا در این کشور سال آینده ۵۱ درصد افزایش خواهد یافت. دیگر محصولات کشاورزی استراتژیک نیز از عواقب این جنگ در امان نخواهند ماند.

 سنت‌شکنی طلا در بازار جهانی

به‌صورت معمول در مواقع بروز بحران در سطح اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امنی مانند فلزات قیمتی حرکت می‌کنند و همین امر نیز به تقویت قیمت این محصولات همچون طلا منجر می‌شود. در این میان اما با تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان مانند چین، طلا تا کنون مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است. بر‌اساس داده‌های موسسه ICI در هفته گذشته سرمایه‌گذاران آمریکایی نزدیک به یک میلیارد دلار از نقدینگی خود را از صندوق‌های کالایی مانند طلا بیرون کشیده‌اند که این رقم از جولای سال ۲۰۱۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است. نگرانی در زمینه تاثیرات جنگ تجاری منجر به خروج سرمایه‌ها از بازار سهام شده اما نقدینگی آزاد شده بیشتر به سوی دلار آمریکا حرکت کرده و طلا از این سیل نقدینگی بی‌نصیب مانده است. در سه ماه گذشته دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان نزدیک به ۵ درصد رشد کرده و همین امر تقاضا برای طلا را پایین آورده است.

داده‌های موسسه تحقیقاتی Lipper وابسته به موسسه تامپسون رویترز نشان می‌دهد که در هفته گذشته برای نهمین هفته متوالی شاهد خروج سرمایه‌ از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر فلزات قیمتی در سطح جهان بودیم. در ماه ژوئن میزان خروج سرمایه از این صندوق‌ها نزدیک به ۲ میلیارد دلار بوده که این رقم از دسامبر ۲۰۱۶ تاکنون بی‌سابقه است.  در این میان اما به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاران در نهایت نسبت به نتایج جنگ تجاری بی‌تفاوت باقی بمانند. ویلیام ریند، مدیر‌عامل صندوق سرمایه‌گذاری GraniteShares معتقد است که تقابل تجاری قدرت‌های اقتصادی در نهایت منجر به ایجاد فشار تورمی خواهد شد و همین امر نیز به رشد قیمت طلا دامن خواهد زد. وی معتقد است هم‌اکنون نیز فشار تورمی تا حدی ایجاد شده اما تاثیر مثبت این تورم بر قیمت طلا با رشد ارزش دلار آمریکا خنثی شده است.  داده‌های موسسه ICI نشان می‌دهد در هفته گذشته ۶/ ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع و صندوق‌های قابل معامله بر پایه سهام آمریکا خارج شده است. سطح خروج نقدینگی از این صندوق‌ها در سه هفته اخیر به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد. در این میان در هفته گذشته ۶/ ۴ میلیارد دلار به سوی صندوق‌های بر پایه اوراق قرضه در این کشور حرکت کرده است.  بدین ترتیب بخشی از تحلیلگران بازار فلزات قیمتی انتظار دارند که در ادامه سال جاری شاهد ورود بخشی از این نقدینگی‌ها از سوی بازار سهام به بازار فلزات قیمتی باشیم امری که می‌تواند بازار طلا را از رکود کنونی خارج کند و به افزایش قیمت این محصول منجر شود.