تشدید تنش‌های تجاری

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه‌شب تهدید تجاری جدیدی علیه پکن مطرح کرد. قصد وضع تعرفه ۱۰ درصدی علیه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی محتوای پیام واشنگتن به بازارهای جهانی است. اظهارات تهدید‌آمیز ترامپ موجب تشدید نگرانی‌های بین‌المللی درخصوص جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان شده است. ترامپ از تیم تجاری ایالات‌متحده خواست لیست جدیدی از کالاهای چینی را که شامل تعرفه ۱۰ درصدی می‌شود را در اسرع وقت معرفی کنند. این اقدام، واکنش واشنگتن به‌منظور تلافی تعرفه‌ ۲۵ درصدی چین علیه ۵۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای آمریکایی تلقی می‌شود.

تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین در شرایطی رو به وخامت است که زمینه اصلی آن مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری به نفع چین است. ترامپ پیش از این خواستار کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری این رقم شده بود و از آنجا که نتیجه مذاکرات تیم‌های تجاری دو کشور برای طرفین راضی‌کننده نبود، حمایت‌گرایی به گزینه اصلی ترامپ برای کاهش کسری تراز تجاری تبدیل شده است. ترامپ درخصوص اقدامات اخیر کاخ سفید گفت: به نظر می‌رسد چین هیچ تمایلی برای تغییر رفتارهای ناعادلانه تجاری خود ندارد. چین به‌جای تغییر رفتارهای غیر‌منصفانه خود، آمریکا را تهدید می‌کند.

سقوط مجدد طلا به کف ۲۰۱۸

قیمت طلا روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین قرار گرفت و برخلاف جهت شاخص دلار بازدهی منفی از خود به‌جا گذاشت. هر اونس از فلز گرانبها تا ساعت ۵ بعدازظهر دیروز تا کف ۱۲۷۲ دلاری به پایین کشیده شد؛ در حالی که شاخص دلار به سقف ۱۱ ماهه صعود کرد. دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر بین‌المللی دیروز بالغ بر ۵ دهم درصد تقویت شد و به بالای سطح ۲۵/ ۹۵ واحدی رسید.

ریزش بازارهای جهانی بورس

تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین موجب تضعیف شاخص سهام در بازارهای آسیایی و اروپایی شد. شاخص‌های سهام چینی نزدیک به ۳ درصد از ارزش خود را ظرف یک روز از دست دادند و به کف سال جاری خود نزدیک شدند. شاخص سهام Nikkei ژاپن نزدیک به ۲ درصد افت کرد و شاخص Kospi کره‌جنوبی نیز حدود ۳/ ۱ درصد فروریخت. بورس آلمان با توجه به روند شاخص DAX افزون بر ۵/ ۱ درصد نزول یافت و بورس لندن نیز یک درصد از ارزش خود را ظرف مدت مشابهی از دست داد. پیش‌بینی می‌شود بازار سهام آمریکا نیز براساس بازدهی منفی شاخص‌های آتی وال‌استریت، پتانسیل ریزش بیشتر از یک درصد را به محض بازگشایی داشته باشد. شاخص آتی نزدک و S&P ۵۰۰ پیش از شروع به‌کار بازارهای نقدی در نیویورک، بین یک تا ۵/ ۱ درصد افت داشتند.

بازارهای نوظهور

ریسک تقویت شاخص دلار برای بازارهای نوظهور ظرف ۳ ماه گذشته منجر به نزول ارزش واحد پولی این کشورها همزمان با افت سرمایه ورودی به سمت این بازارها شده است. پس از آنکه شاخص دلار دیروز به رکورد جدیدی در سال ۲۰۱۸ میلادی دست یافت، فشار وارد بر ارزهای بازارهای نوظهور تشدید شد. «راند» آفریقای‌جنوبی بیش از سایر ارزها ضربه خورد و در ساعات ابتدایی مبادلات بازار ارز بالغ‌بر ۵/ ۱ درصد تضعیف شد. لیر ترکیه که یکی از ضعیف‌ترین دوران خود در برابر دلار آمریکا را ظرف ۲ ماه اخیر سپری کرده، دیروز نیز یک درصد افت کرد. «پزو» مکزیک نیز ۵ دهم درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد. پزو علاوه‌بر دلیل مشترک نوسانات ارزی در بازارهای نوظهور، تحت‌تاثیر مستقیم جنگ تجاری است. مکزیک در لیست سیاه تعرفه‌گذاری کاخ‌سفید قرار دارد که به معنای ریسک‌پذیری بیشتر پزو در رابطه با تشدید تنش‌های تجاری تلقی می‌شود.

13 (3)