نگرانی از جنگ تجاری

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، نفت خام آمریکا روز گذشته به دلیل نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین سقف ۶۴ دلاری را حفظ کرد و نتوانست به ارقام بیشتر از این سطح برسد. چین روز دوشنبه تعرفه بر واردات ۱۲۸ قلم کالای وارداتی از آمریکا را اجرایی کرد که این اقلام در مجموع حدود ۳میلیارد دلار ارزش دارند. این اقدام چین نخستین گام در واکنش به دستور ترامپ برای اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم به این کشور بود. ترامپ همچنین اعلام کرده که قصد دارد بر اقلام بیشتری تعرفه واردات وضع کند. به گفته تحلیلگران صادرات چین به آمریکا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار مشمول این دستور می‌شود. از این رو انتظار می‌رود در صورت عدم عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های تجاری خود اقدامات مقابله‌ای چین تشدید شده و این احتمال وقوع جنگ تجاری را بیشتر می‌کند. وقوع جنگ تجاری رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده و تقاضا برای نفت را کم خواهد کرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد تنش‌ها بین دو کشور بر سر مسائل تجاری رو به افزایش است و آن‌طور که مقامات چینی روز دوشنبه اعلام کرده‌اند، آمریکا به درخواست این کشور برای مذاکره بر سر تعرفه واردات بر فلزات پاسخی نداده است. ویل یان، تحلیلگر بازار نفت نیز با بیان اینکه اختلافات رو به افزایش آمریکا و چین بر قیمت نفت فشار آورده، می‌گوید: «این مشکلی است که احتمالا در کوتاه‌مدت برای آن راه حلی وجود ندارد.»

در کنار این موضوع عواملی چون افزایش موجودی انبارهای نفتی آمریکا و رشد تولیدات این کشور بر قیمت‌ها فشار می‌آورد. به دلیل قرار گرفتن در فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، تقاضا برای نفت کاهش یافته از این رو در هفته‌های اخیر شاهد افزایش سطح موجودی انبارهای نفتی آمریکا هستیم. علاوه بر اینکه در هفته منتهی به ۲۳ مارس مصادف با ۳ فروردین سطح این ذخایر افزایش یافته، آخرین برآوردها نشان می‌دهد موجودی انبارهای نفتی آمریکا در هفته گذشته(منتهی به ۱۰ فروردین) نیز افزایشی بوده است. بر اساس نظر‌سنجی بلومبرگ، این ذخایر ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است. آمار جمع‌آوری شده از سوی رویترز نیز رشد ۷/ ۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر این انبارها را تایید می‌کند. آمار دقیق این ذخایر شامگاه روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

وزنه ژئوپلیتیک بازار نفت

با این حال نگرانی‌های ژئوپلیتیک همچنان عاملی هستند که از قیمت نفت حمایت کرده و آن را در مسیر افزایشی قرار داده‌اند. اولین ریسک مورد اشاره از سوی معامله‌گران به احتمال برهم خوردن  برجام و کاهش فروش نفت‌خام ایران دلالت دارد. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر به دلیل تندروتر شدن هر چه بیشتر کابینه ترامپ، احتمال خروج آمریکا بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. از این رو معامله‌گران به برقراری آینده برجام و ثبات در صادرات نفت ایران چندان خوش‌بین نیستند و این عامل محرکی برای افزایش قیمت‌ها بوده است.

در کنار این موضوع اقدامات تحریک‌آمیز عربستان سعودی هر روز بیشتر شده و نگرانی از وقوع جنگ در خاورمیانه را به همراه داشته است. علاوه بر اینکه مقامات این کشور بارها حملات حوثی‌های یمن را به ایران نسبت داده‌ و تهدید کرده‌اند به اقدامات مقابله‌ای دست خواهند زد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز مذاکرات فشرده‌ای را با آمریکا انجام داده تا از طریق دادن امتیازات اقتصادی به این کشور، ترامپ را راضی کند که فشارها بر ایران را به حداکثر برساند. در کنار این مسائل روز گذشته نیز وی بر منافع مشترک عربستان و اسرائیل تاکید کرد و به‌طور تلویحی موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت. این مساله‌ می‌تواند حساسیت بسیاری در منطقه ایجاد کند. نگرانی از وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه که به قطب تولید نفت‌خام جهان مشهور است، عاملی نیست که مورد توجه معامله‌گران قرار نگیرد. سومین ریسک ژئوپلیتیک مربوط به شرایط کنونی ونزوئلا است. این کشور به دلیل مشکلات بسیار اقتصادی و ساختاری با افت سریع تولید مواجه شده، به‌طوری‌که برخی کارشناسان ونزوئلا را مهم‌ترین‌ عامل افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر می‌دانند. علاوه بر این به گفته نیک باتلر، تحلیلگر فایننشال تایمز، مادامی که نیکلاس مادورو در ونزوئلا بر سر قدرت است، تولید نفت این کشور نیز کاهش خواهد یافت.

«اوپک۲» در راه است

به اعتقاد کارشناسان ائتلاف اوپک و غیراوپک مهم‌ترین‌ عامل کاهش مازاد عرضه در بازار نفت و افزایش قیمت‌ها در سال گذشته بوده است. این ائتلاف در حال حاضر نیز تحرکاتی را آغاز کرده که از قیمت نفت حمایت می‌کند. اخباری که در چند وقت اخیر غالبا از سوی مقامات سعودی مبنی بر ایجاد ائتلاف بین اوپک و غیراوپک در بلندمدت منتشر می‌شد، روز گذشته از سوی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه تایید شد. نواک که در ترکیه به سر می‌برد گفته است اوپک و کشورهای تولیدکننده خارج از اوپک، به زودی سازمانی تشکیل خواهند داد که در قالب آن به همکاری خود در بلندمدت ادامه دهند. به گفته نواک، روسیه و عربستان سعودی درخصوص کلیات ایجاد این سازمان به توافق رسیده‌اند و در حال حاضر درخصوص جزئیات همکاری در حال مذاکره‌اند. وی هرگونه احتمال پیوستن روسیه به اوپک را رد کرد. پیش از نواک، بن سلمان موضوع همکاری روسیه و عربستان برای بلندمدت مثلا ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده   مطرح کرد. به اعتقاد کارشناسان در صورت تحقق این موضوع، عربستان موفق شده بزرگ‌ترین‌ کارتل نفتی را که تا کنون وجود داشته، تاسیس کند. اظهارات نواک روز گذشته سیگنال صعودی به قیمت‌ها صادر کرد.