جم: در مجمع «پتروشیمی جم» ۱۶۰ تومان از سود ۱۸۸ تومانی سال ۱۳۹۶ تقسیم شد. برتری دادن «قانون تجارت» به «استاندارد حسابداری» در گرفتن ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول از سوی مدیریت مالی شرکت، حاشیه‌‌هایی را ایجاد کرد که نهایتا سهامدار عمده رضایت داد تا این ذخیره بیش از ۳۷۰ میلیارد تومانی برگشت داده شود.

زشگزا: «شیر و گوشت زاگرس شهرکرد» در مجمع سالانه خود ۳۹ تومان از سود حدود ۴۰ تومانی را تقسیم کرد. درباره افزایش نرخ شیر و نتیجه جلسات اخیر در این مورد، پرسش‌های متعددی از سوی سهامداران مطرح شد.

کاوه: مجمع «فولاد کاوه جنوب کیش» توزیع ۵/ ۱۴ تومان از سود ۸/ ۲۲ تومانی را برای سال ۱۳۹۶ تصویب کرد. مدیرعامل درباره وضعیت پیشرفت پروژه‌های فولادسازی، گندله‌سازی، تامین آب و پروژه زیرساخت به سهامداران توضیحاتی ارائه کرد.

دفارا: «داروسازی فارابی» که برای اولین بار مجمع خود را به جای اصفهان در تهران برگزار می‌کرد، با توجه به زیان بیش از ۱۷۰ تومانی به‌ازای هر سهم، سودی برای تقسیم نداشت. اما مدیرعامل جدید که قبلا یکی از شرکت‌های غیربورسی «تیپیکو» را از زیاندهی نجات داده بود، از عملکرد یک‌ماهه خود و برنامه‌های آتی گفت.

خگستر: مجمع سالانه «گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو» امسال شاهد پوشش زیان تلفیقی سنواتی بود، اما سود انباشته تلفیقی کم، اجازه نداد بیشتر از ۱۰ درصد سود اصلی شرکت یعنی ۴ تومان تقسیم شود. روالی که در چند سال اخیر سهامداران «خگستر» به آن عادت کرده‌اند.

ساراب: مجمع شرکت «سیمان داراب» به توزیع ۱۰ تومان از سود حدود ۱۵ تومانی سال ۱۳۹۶ رای داد. مدیرعامل توضیحات مفصلی درباره اقدامات در دست اجرا توسط انجمن صنفی و برخی از شرکت‌های تولیدکننده، برای ساماندهی به صادرات سیمان از بنادر جنوبی کشور ارائه داد.

تجار: شرکت «گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان» در سال ۱۳۹۶ توانست با سود ۱۷ ریالی، زیان انباشته قبلی خود را تبدیل به سود انباشته کند، اما مقدار آن از دید مدیران مجمع چندان قابل‌توجه نبود که سودی تقسیم کنند. در این مجمع ویژگی‌های پروژه تجاری این شرکت که قرار است در مرکز شهر تهران اجرا شود، تشریح شد. فعالیت اصلی شرکت یعنی فروش اقساطی کالا هم فعلا زیر سایه مشکلات ارزی کم فروغ شده است.

ونفت: ۱۵ تومان از سود ۲۵ تومانی «سرمایه‌گذاری صنعت نفت» تقسیم و درباره وضعیت ادامه پروژه بزرگ ذخیره‌سازی نفت خام قشم یا جایگزینی آن با پروژه‌ای دیگر صحبت شد.

فملی: مجمع شرکت «ملی صنایع مس ایران» که استقبال بی‌سابقه سهامداران از آن، سبب بی‌نظمی و تاخیر در حضور برخی از سهامداران شد، از سود ۴۹ تومانی سال ۱۳۹۶ مبلغ ۱۵ تومان را به صورت نقدی و ۲۰ تومان را نسیه (برای افزایش سرمایه آتی) به سهامداران تقدیم کرد.

پلاسک: در مجمع «پلاسکوکار سایپا» سود ۷ ریالی سال ۱۳۹۶ مقدار ناچیزی از زیان انباشته سنواتی حدود (۳۷) تومانی به ازای هر سهم را کم کرد. مدیرعامل اما اقدامات خود را در ۴ سال اخیر که سبب افزایش فروش شرکت از کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان شده، بیان کرد.

دماوند: سهامداران «تولید نیروی برق دماوند» شاهد تقسیم سود نقدی ۹۰ تومانی از سود ۱۰۰ تومانی سال ۱۳۹۶ در روزهایی که قطع برق مشکلاتی را برای هموطنان ایجاد کرده، بودند.

ومعادن:‌ در مجمع «سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات» ۲۰ تومان از سود ۲/ ۳۴ تومانی تقسیم شد. «ومعادن» که همیشه مجمع خود را در آخرین روز تیرماه برگزار می‌‌کرد، امسال با توجه به تثبیت فولاد مبارکه (فولاد) به‌عنوان سهامدار عمده جدید، مجمع خود را دو هفته زودتر برگزار کرد تا فولاد مبارکه بتواند این سود ۲۰ تومانی را در مجمع سالانه خود شناسایی کند.

شخارک: «پتروشیمی خارک» که یکی از قدیمی‌‌ترین پتروشیمی‌های کشور محسوب می‌شود که همیشه سود خوبی به سهامداران داده، در مجمع امسال خود ۳۸۰ تومان از سود بیش از ۴۸۰ تومانی را تقسیم کرد.

خنصیر: «مهندسی نصیر ماشین» ۱۰ تومان از سود حدود ۲۰ تومانی را تقسیم کرد.

خاذین: «سایپا آذین» باوجود سود ۳۲ ریالی سال ۱۳۹۶ به‌خاطر زیان انباشته حدود یک چهارم سرمایه خود، نتوانست سود نقدی به سهامداران بدهد.

مداران: مجمع «داده پردازی ایران» تمام سود ۵/ ۳۲ تومانی محقق شده خود در سال ۱۳۹۶ را به صورت نقدی به سهامداران داد.

کبافق: در مجمع «معادن بافق» ۵۰ تومان از سود بیش از ۲۸۰ تومانی تقسیم شد.

تکنو: شرکت «مهندسی تکنوتار» زیان حدود ۲۰ تومانی را به زیان سال‌های قبل خود افزود.

فزرین: در مجمع «زرین معدن آسیا» ۴۰ تومان از سود ۱۰۶ تومانی تقسیم شد.

دبالک: شرکت «تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک» ۳/ ۳ تومان سود در سال ۱۳۹۶ ساخت اما زیان انباشته اجازه تقسیم سود نداد.

افرا: در مجمع شرکت انفورماتیکی «افرانت» ۲ تومان از سود ۷/ ۱۴ تومانی تقسیم شد.

شکبیر: «پتروشیمی امیرکبیر» ۱۳۴ تومان از سود حدود ۱۴۱ تومانی خود را تقسیم کرد.

پدرخش: «تولیدی و صنعتی درخشان تهران» ۲۳ ریال از سود ۶۵ ریالی را بین سهامداران توزیع کرد.

ختور: «رادیاتور ایران» یکی از بی‌حاشیه‌ترین قطعه سازهای سایپا که در تمام سال‌های اخیر سود مناسبی به سهامداران داده، امسال هم ۳۵ تومان از سود بیش از ۴۶ تومانی را نقدی توزیع کرد.

فپنتا: «صنعتی سپنتا» ۱۰۸ تومان سود تقسیم کرد که تنها ۶ ریال کمتر از سود ساخته شده برای هر سهم در سال ۱۳۹۶ بود.

فنوال: «گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم» از سود ۸ تومانی سال ۱۳۹۶ مبلغ ۲ تومان را تقسیم کرد.

دلقما: در مجمع «دارویی و بهداشتی لقمان» ۱۵ تومان از سود ۳/ ۲۸ تومانی تقسیم شد.

خزامیا: «زامیاد» (۲/ ۱۶) تومان به زیان انباشته قبلی اضافه کرد.

پرداخت: «به پرداخت ملت» با وجود پیشنهاد هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰ درصدی، در مجمع فوق‌العاده تنها با ۵۳ درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی موافقت کرد.

سقاین: سرمایه «سیمان قاین» در مجمع فوق‌العاده افزایشی ۳۷۰ درصدی (۷/ ۳ برابر) به خود دید که ۸۸ درصد آن از محل سود انباشته و ۲۸۲ درصد آن از محل مطالبات و آورده نقدی تامین می‌شود.

مجامع «پتروشیمی اصفهان» (شصفها) در اصفهان، «ماشین سازی نیرومحرکه» در قزوین، «صنایع فولاد آلیاژی یزد» در اشکذر یزد و «سیمان خواف» (سخواف) در خواف به حدنصاب نرسید. در شیراز «کارخانجات مخابرات ایران» (لکما) سود قابل‌تقسیم نداشت، اما تصمیم گرفت برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را شروع کند. در شهر اراک «کمباین‌سازی ایران» سود ۶ تومانی خود را صرف پوشش بخشی از زیان انباشته کرد.  گزارش کامل مجامع در سایت تحلیلی «دنیای بورس»(www.donyayebourse.com) بخش «اخبار مجامع» برای عموم مخاطبان در دسترس است.