در گروه شیمیایی دیروز خبر رسید قرار است شرکت خدمات مدیریت صبا تامین وابسته به شستا به وکالت از شرکت‌های کربن ایران، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت شیمیایی و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی تعداد ۷۸ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۳۶۹ سهم معادل ۴۳/ ۶۵ درصد از کل سهام شرکت دوده صنعتی پارس را به ارزش پایه ۸۷ میلیارد و ۶۰۷ میلیون تومان از طریق تجمع کد معاملاتی در ۲۶ تیر ماه امسال به‌صورت یکجا روانه میز فروش بورس تهران کند. سرمایه ثبتی شرکت دوده صنعتی پارس معادل ۱۲ میلیارد تومان است.

هم‌اکنون شرکت کربن ایران معادل ۲۵/ ۲۲ درصد، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت شیمیایی معادل ۴۹/ ۲۱ درصد و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی معادل ۶۸/ ۲۱ درصد از سهام شرکت دوده صنعتی پارس را در اختیار دارند که با واگذاری این تعداد سهم، مجموعه وابسته به گروه شستا به‌طور کامل از سهامداری «شدوص» خارج می‌شوند.در گروه فلزات شرکت فولاد خراسان با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال درخصوص تحولات اخیر این شرکت شفاف‌سازی کرد و از توقف برخی فعالیت‌های شرکت خبر داد.در همین خصوص مدیرعامل این شرکت از بهسازی کوره و تعمیر اساسی ترانس کوره واحد فولاد‌سازی شماره یک خبر داده است. یادآور می‌شود که واحد فولادسازی شماره یک، واحد تولید میانی است که شمش مورد نیاز واحد نورد را تامین می‌کند. در این شفاف‌سازی آمده است، مبلغ درآمد عملیاتی مستقیم ذکر شده مربوط به شمش مازاد فروش رفته واحد فولاد‌سازی شماره یک در سال ١٣٩۶ بوده است.

«فخاس» همچنین اعلام کرده است، با توجه به افزایش راندمان واحد فولاد‌سازی شماره یک پس از اجرای بهسازی، پیش‌بینی افزایش تولید واحد فولاد‌سازی شماره ۲ در طول سال ١٣٩٧، فروش آهن اسفنجی مازاد واحدهای احیای مستقیم و برنامه شرکت برای تامین بخشی از شمش مورد نیاز واحد نورد از محل خدمات کارمزدی، پیش بینی می‌شود که بخش عمده‌ای از کاهش تولید و فروش شمش از منابع فوق تامین شود.

در گروه پتروشیمی زمان واگذاری ۱۰ درصد از سهام پتروشیمی غدیر برای چهارشنبه جاری تعیین شد تا دومین شرکت جدید بازار در سال جاری وارد شود. براساس آگهی منتشره مقرر شده ۱۰ درصد از سهام «شغدیر» در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اولیه شود که شامل ۱۳۰ میلیون سهم است. در این عرضه که از سوی تایپکو و کارگزاری صبا تامین انجام خواهد شد، محدوده سفارش خرید بین ۱۶۵ تا ۱۷۰ تومان و با سهمیه هر کد ۲۶۰۰ سهم تعیین شده است. به این ترتیب، پتروشیمی غدیر بعد از پرداخت الکترونیک سامان کیش، دومین شرکت تازه وارد بازار سهام در سال جاری خواهد بود.سال مالی پتروشیمی غدیر ۲۹ اسفند بوده و در ترکیب سهامداری آن تاپیکو با ۹۰ درصد مالکیت و پتروشیمی بندرامام با ۱۰ درصد حضور دارند و مشاور پذیرش آن کارگزاری بانک رفاه است. این شرکت که از سال ۸۸ تولید آزمایشی را شروع کرده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام واقع شده و محصولات تولیدی آن وینیل کلراید مونومر VCM با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار تن و پلی‌ونیل کلراید PVC با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن است.

در گروه غذایی هلدینگ تبرک با انتشار گزارش اصلاحی عملکرد ۱۲ ماهه اسفند ۹۶ تاکنون توانست پیش بینی سال مالی گذشته را ۹۶ درصد پوشش دهد. «تبرک» به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود محقق کرد که نسبت به گزارش قبل ۹۵۳ درصد افزایش داشته است. همچنین این هلدینگ غذایی فرابورسی تاکنون توانسته است پیش‌بینی سال مالی گذشته را ۹۶ درصد پوشش دهد. مبالغ سود سهام شناسایی شده ۳ شرکت از ۸ زیرمجموعه شامل شهداب ناب خراسان مبلغ ۱۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان، نوش پونه مشهد مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان و اخشان اخلمد مبلغ ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود. در این گروه همچنین دیروز مجمع قند چهارمحال ۱۰۰ریال سود به هر سهم را تصویب کرد.

در گروه فلزی دیروز در بورس کالا، تختال C فولاد خوزستان با رشد حدود ۶ درصدی قیمت مواجه شد.در گروه تصفیه نفت نیز بورس کالا شاهد رشد ۱۰ درصدی نرخ وکیوم باتوم بود.در گروه لوازم خانگی، پارس خزر گزارش توجیهی هیات‌مدیره را به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۳۰۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال منتشر کرد. براساس این گزارش، افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح نسبی ساختار مالی شرکت، کاهش نسبی هزینه‌های مالی، افزایش توان مالی و نقدینگی، کاهش فاصله بین مبلغ سرمایه ثبت شده با مبلغ مورد نظر سازمان بورس و ابقا در تابلوی فرعی بازار اول سازمان مذکور، تسهیل نقل و انتقال سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار، در ۲۷ دی ۹۶ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.در گروه بانکی دیروز نماد بانک دی بعد از نزدیک به ۲ سال توقف بازگشایی شد و با افت ۵۰ درصدی قیمت مواجه شد. زیان سنگین این بانک دلیل این افت ارزیابی می‌شود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۶۲ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۸۶ میلیارد تومان بالغ شد.