سایه تحولات ارزی بر مجامع بورسی

حتی در مجمع یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار (همکاران سیستم) که ظاهرا تاثیری از نوسان نرخ ارز نمی‌گیرد، پرسشی در این زمینه طرح شد که چندان بی‌ربط نبود. در هفته گذشته ۲۹ شرکت مجمع سالانه یا فوق‌العاده خود را برگزار کردند. خلاصه‌ای از نتایج مجامع هفته گذشته در ادامه خواهد آمد:

اوان: اولین مجمع شرکت «مبین وان کیش» پس از ورود به فرابورس در روز شنبه برگزار و ۸۰ تومان از سود سال تقسیم شد. مدیرعامل جوان شرکت با شور و اشتیاق از فعالیت‌های شرکت و آینده سودآوری آن گفت.

غمینو: در مجمع «مینو شرق» سهامداران ضمن دریافت ۲۰ تومان سود، از محصولات جدید شرکت هم مطلع شدند.

غشوکو: در مجمع «شوکوپارس» ۳ تومان از حدود ۵ تومان سود محقق شده تقسیم و از برنامه‌های هیات‌‌مدیره جدید، برای تولید بیشتر و همزمان انجام بازاریابی برای محصولات توسط خود شرکت، گفته شد.

سصوفی: مجمع «سیمان صوفیان» ۱۴ تومان از حدود ۲۰ تومان سود سال ۱۳۹۶ را تقسیم کرد. بازارهای صادراتی سصوفی و سرمایه‌گذاری در دو شرکت سیمانی دیگر، از موارد مورد بحث در این مجمع بود.

دارو: «کارخانجات داروپخش» در مجمع سالانه ۸۷ تومان از سود ۱۰۹ تومانی خود در سال ۱۳۹۶ را تقسیم کرد.

لبوتان: «گروه صنعتی بوتان» به تقسیم سود ۱۲ ریالی که حداقل (۱۰ درصد) قانون تجارت است، اکتفا کرد.

سیستم: «همکاران سیستم» در مجمع خود ۴۵ تومان سود تقسیم کرد. مدیرعامل از شروع فرآیند افزایش سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی (معادل ۲۶ درصد) از محل سود انباشته بلافاصله پس از مجمع خبر داد تا سرمایه شرکت از ۹۵ میلیارد تومان به ۱۲۰ میلیارد تومان برسد.

فاسمین:‌ در مجمع «کالسیمین» ۶۰ تومان، معادل نیمی از سود سال ۱۳۹۶ بین سهامداران تقسیم شد و درباره اثرات طرح استفاده از خاک‌های کم‌عیار بر عملکرد کلی شرکت توضیح داده شد.

دتولید: مجمع سالانه «تولید دارو» سود ۲۰ تومانی از مجموع حدود ۳۰ تومان سود سال ۱۳۹۶ را تقسیم کرد.

کلوند: شرکت «صنایع کاشی و سرامیک الوند» ۱۱ تومان از حدود ۲۰ تومان سود محقق‌شده خود را در مجمع تقسیم کرد.

پلوله: در مجمع «گازلوله» طبق رویه سنوات اخیر و بر اساس قانون، تا زمان صدور رای نهایی ورشکستگی امکان تقسیم سود وجود نداشت. سود سال ۱۳۹۶ پلوله برای هر سهم بیش از ۳۲ تومان بود.

رکیش: مجمع «کارت اعتباری ایران کیش» ۴۵ تومان از سود حدود ۵۳ تومانی خود را نقدی به سهامداران داد و مدیرعامل بر اولویت حفظ حاشیه سود شرکت، به‌جای بالابردن صرف تعداد تراکنش تاکید کرد.

وایران: شرکت «لیزینگ ایرانیان» با تقسیم سود ۱۵ تومانی از سود بیش از ۲۲ تومانی از برنامه‌های خود برای واسپاری (لیزینگ) خودروهای گروه ایران‌خودرو گفت.

ختراک: «ریخته‌گری تراکتورسازی ایران» ۸ تومان سود از حدود ۱۳ تومان سود سالیانه را تقسیم کرد.

دلر: در مجمع سالانه «داروسازی اکسیر» ۴۶ تومان از سود ۶۴ تومانی تقسیم و مدیریت جدید از برنامه‌های خود برای رساندن شرکت به جایگاه سال‌های پیش گفت.

دهدشت: در مجمع «پتروشیمی دهدشت» خبر از تصویب وام ارزی صندوق توسعه‌ برای شروع ساخت این واحد تولیدی پلی‌اتیلن سنگین، پس از ۱۰ سال داده شد.

سخوز: در مجمع شرکت «سیمان‌خوزستان» ۳۵ تومان از ۴۲ تومان سود سال ۱۳۹۶ تقسیم و آخرین مراحل پیشرفت طرح سودآور آسیاب سیمان‌‌العماره در عراق تشریح شد.

فلوله: مجمع «لوله و ماشین‌سازی ایران» با توجه به گزارش حسابرس تنها می‌توانست ۲ ریال تقسیم کند که با درخواست سهامداران حقیقی سودی تقسیم نشد.

بسویچ: سهامداران در مجمع افزایش سرمایه «پارس سویچ» به نتیجه‌ای نرسیدند و قرار شد روز یکشنبه ۲۰ خرداد مجددا برای تصمیم‌گیری گرد هم آیند.

فباهنر: در مجمع «صنایع مس شهید باهنر» ۶۲ تومان از سود ۶۹ تومانی تقسیم شد.

رتکو: مجمع «بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو» ۵۰ تومان از حدود ۶۴ تومان سود خود را تقسیم کرد. در این مجمع، مدیر‌عامل به قراردادهای در دست اجرا و آتی شرکت اشاره کرده و از اراده خود جهت ورود به بازرسی قطعات خودرو گفت.

آپ: مجمع شرکت «آسان پرداخت پرشین» ۵۹ تومان از سود حدود ۱۲۷ تومانی سال ۱۳۹۶ خود را به‌صورت نقدی به سهامداران داد.

در شهرستان‌ها سه مجمع برگزار شد. در اصفهان شرکت «کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان» (زگلدشت) ۳۸۵ ریال از ۴۷۷ ریال سود سال را تقسیم کرد. مجمع سالانه «کابل شهید‌قندی» (بکام) در یزد به‌خاطر زیان در عملکرد، سودی برای تقسیم نداشت. مجمع «کود شیمیایی اوره لردگان» (شلرد) در شهرکرد هم که در حال ساخت است، سودی برای تقسیم نداشت.

برای مطالعه گزارش‌های کامل و مستقیم «دنیای‌بورس» از مجامع مزبور می‌توانید به سایت www.donyaybourse.com بخش «اخبار مجامع» مراجعه کنید.