نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته برای ششمین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه داد. به این ترتیب دیروز شاخص سهام با رشد ۵۳۸ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) در سطح ۹۴ هزار و ۷۰۳ واحدی قرار گرفت. از نکات قابل توجه معاملات امروز رشد دسته‌جمعی سهام بورسی بود؛ به‌طوری که شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) با رشد ۵/ ۱ درصدی همراه شد. این بیشترین رشد شاخص کل هم‌وزن از ۲ تیر ۹۵ به‌شمار می‌رود. به نظر می‌رسد امیدواری به پایبندی اروپایی‌ها و صحبت‌های متناقض مقامات آمریکایی در رسیدن قیمت سهام به کف‌های قیمتی سبب شده است تا کوچکترین خبر مثبتی، واکنش سریع فعالان بازار را در پی داشته باشد. در دیگر بازارهای موازی نیز تا حدودی این امر قابل قابل لمس بود؛ به‌طوری که نرخ دلار در بازار غیر رسمی در مسیر کاهشی قرار گرفته است. در این جلسه معاملاتی، نقش حقوقی‌ها در معاملات سهام کمرنگ‌تر از روزهای پیش شد و تغییر مالکیت سهام در پایان بازار به نفع فعالان حقیقی بازار رقم خورد. موضوعی که خود می‌تواند نشان دهنده افزایش اقبال معامله‌گران به سهام بورسی باشد.

دلایل اقبال به گروه‌های مرتبط با بازار مسکن

یکی از صنایع بورسی که در روزهای اخیر، نگاه فعالان بازار را به خود جلب کرده است، گروه‌های مرتبط با بازار مسکن بودند. به این ترتیب سه گروه انبوه‌سازی، سیمان و کاشی و سرامیک از روز یکشنبه قدم در مسیر صعودی گذاشتند. این روند صعودی طی معاملات روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. به این ترتیب صنایع مذکور که طی معاملات سال ۹۶ به ترتیب با افت ۱۴، ۱۷ و ۱۶ درصدی شاخص صنعت خود مواجه شده بودند، تنها در سه روز معاملاتی گذشته به ترتیب با رشد ۸، ۳ و ۲ درصدی همراه شده‌اند. درخصوص رشد این صنایع بورسی می‌توان دلایل چندگانه‌ای را برشمرد. از یکسو می‌توان روند نزولی چندین ساله این نمادها  را مهم‌ترین دلیل بازگشت توجه فعالان بورسی قلمداد کرد. نگاهی به روند شاخص صنایع گروه‌های مورد بررسی گواهی بر این مدعا است؛ به‌طوری که شاخص دو گروه انبوه‌سازی و سیمان چندی پیش به کمترین رقم از ابتدای سال ۹۲ رسید و در شرایط کنونی در حال بازگشت از این کف ۵ ساله است.

در نگاهی دیگر می‌توان به اخبار تاثیرگذار بر فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه این گروه‌ها توجه داشت. بسیاری از کارشناسان، محرک اصلی رشد قیمتی این روزهای نمادهای مذکور را، رونق نسبی معاملات مسکن در ماه‌های اخیر عنوان می‌کنند. طی چند سال اخیر رکود بازار مسکن را فراگرفته بود و ضعف قدرت خرید در سمت تقاضا عامل اصلی این رکود عنوان شده بود. طی سال‌های گذشته تلاش بسیاری از سوی مقام سیاستگذار برای خروج بازار مسکن از این بحران صورت گرفته که به‌عنوان نمونه می‌تواند به افزایش تسهیلات خرید مسکن در شکل‌های گوناگون اشاره کرد. در شرایط کنونی اما قیمت مسکن مسیر صعودی در پیش گرفته و رشد‌های قابل توجهی را ثبت کرده است. هر چند رشد افسارگسیخته قیمت مسکن می‌تواند عامل سرکوب‌کننده تقاضا و تعمیق رکود در این بازار باشد، اما باید اذعان کرد، این سطوح قیمتی فضا را برای شرکت‌های بزرگ این حوزه به خصوص انبوه‌سازان مساعد کرده است تا پس از مدت‌ها با فروش دارایی‌های خود، به رونق صورت جریان وجود نقد خود کمک کنند.

درخصوص صنعت سیمان نیز علاوه بر تلاش برای بازگشت از کف ۵ ساله، اخبار مساعدی به گوش می‌رسد. بر اساس این اخبار، قرار است در ماه آینده، سیمانی‌ها قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند. این پیشنهاد تعیین قیمت می‌تواند سبب افزایش خوش‌بینی نسبت به سودآوری شرکت‌های سیمانی باشد. در عین حال اخباری مبنی بر پیگیری حل مشکلات مربوط به صادرات سیمان به روسیه و عراق شنیده می‌شود که خود بر روند قیمتی سهام این شرکت‌ها اثرگذار است. در مجموع این عوامل سبب شد تا روز گذشته بیش از ۸۰ درصد سیمانی‌ها با رشد قیمتی همراه شوند. تشکیل صف‌های خرید از نمادهای سیمانی در این روز از نظرها پنهان نماند.

 صف‌نشینی خودرویی‌ها

همانطور که بارها در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» تاکید شده است، صنعت خودرو بیشترین تاثیر را از تحولات سیاسی پذیرا است. در این میان پس از خروج آمریکا از برجام و در شرایطی که تحریم‌های آمریکا مجددا در ۹۰ و ۱۸۰ روز آینده اعمال خواهد شد، سوال اصلی تعیین‌کننده روند سهام خودرویی، عملکرد کشورهای دیگر به خصوص اروپایی‌ها در مقابل این جریان است. هر چند کشورهای اروپایی در حال حاضر بر پایبندی به برجام تاکید کرده‌اند، اما باید دید تا چه حد زیر فشار آمریکا که احتمالا روز‌به‌روز بیشتر خواهد شد، دوام می‌آورند. در این شرایط به نظر می‌رسد فعالان بازار نسبت به پایبندی اروپایی‌ها نسبت به تعهداتشان خوش‌بین هستند. به این ترتیب خودرویی‌ها پس از پشت سر گذاشتن فشارهای فروش، به مدار صعودی بازگشتند و عموما با صف‌های خرید به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان به نظر می‌رسد پیش‌خور شدن هیجانات سیاسی ناشی از برهم خوردن توافق هسته‌ای و افت قیمت تا کف‌های روانی مهم‌ترین عامل بازگشت قیمتی خودرویی‌ها باشد.

نگاهی به دیگر صنایع بورسی

در روزی که اکثر سهام بورسی قدم در مسیر افزایش قیمت گذاشتند، قندی‌ها مسیری متفاوت را در پیش گرفتند و عمدتا شاهد ریزش قیمت‌ها بودند. بیشترین افت قیمت در این گروه به نماد معاملاتی «قشرین» به میزان ۳/ ۴ درصد اختصاص داشت که به نظر می‌رسد به دلیل رشد‌های قیمتی اخیر سهام این شرکت باشد. دیگر نمادهای این گروه اما با افت محدود قیمت مواجه شدند. در مجموع نیز شاخص این گروه از ابتدای سال تاکنون که اغلب صنایع بورسی با افت مواجه شده‌اند، رشد بیش از ۹ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب افت محدود قیمت این سهام، موضوع عجیبی به نظر نمی‌رسد. «فولاد» روز گذشته بار دیگر در صدر نمادهای تاثیرگذار بر شاخص بورس قرار گرفت. دیروز مدیرعامل این شرکت، در برآوردی محتاطانه سود هر سهم خود را برای سال جاری ۷۷ تومان عنوان کرد. چشم‌انداز رشد سودآوری این شرکت سبب شد تا معاملات دیروز این سهم با رشد تقاضا مواجه شود. همچنین روز یکشنبه معامله بلوک ۴ درصدی «فولاد» قطعی شد. فولاد مبارکه، ۱۵ اردیبهشت شاهد دومین عرضه بلوکی در سال جاری بود که طی آن بیش از سه میلیارد و ۴۸ میلیون و ۸۳ هزار سهم به قیمت پایه هر سهم ۲۸۵۷ ریال معامله شد. در عین حال معامله محصولات این شرکت در دادوستدهای بورس کالا نیز عامل اثرگذار دیگری در معاملات دیروز «فولاد» است.

در این جلسه، انواع محصولات گرم و سرد و پوشش‌دار فولاد مبارکه با نرخ قراردادهای سلف هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت. نرخ‌های فروش این محصولات همچنان موید سودآوری قابل توجه این شرکت در سال جاری است.

مروری بر بازگشایی بازارهای جهانی

بورس لندن معاملات روز گذشته خود را با آرامش نسبی همراه با رشد محدود قیمت‌ها آغاز کرد. در این روز بهای مس نیز با رشد ۲/ ۰ درصدی در سطح ۶۹۳۹ دلار در هر تن قرار گرفت. آلومینیوم نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و ۲۲۷۹ دلار در هر تن معامله شد. سرب اما رشد بیشتری را تجربه کرد و با رشد ۴/ ۱ درصدی، ۲۳۸۲ دلار در هر تن قیمت خورد. (قیمت‌ها در لحظه تنظیم گزارش ساعت ۱۵ ذکر می‌شود.) تزلزل ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان در کنار امیدواری فعالان بازار با کاهش تنش‌ها در روابط تجاری میان آمریکا و چین پس از اظهارنظر ترامپ در زمینه فعالیت شرکت ZTE در آمریکا از مهم‌ترین دلایل رونق معاملات در روز گذشته به شمار می‌رود. بر این اساس قرار است ترامپ، تحریم شرکت مخابراتی ZTE چین را که به بهانه ارتباط با ایران اعمال شده بود، لغو کند. در بازار نفت اما، به دلیل افزایش دکل‌های حفاری آمریکا و موضع منفی در قبال تحریم علیه صادرات نفت ایران، قیمت نفت در دومین جلسه متوالی کاهش پیدا کرد. تصمیم هفته گذشته ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران، ابهام‌های زیادی درباره افق بازار نفت ایجاد کرد. در این خصوص برخی معتقدند تنش‌های موجود به شکل دیپلماتیک قابل رفع است و عده‌ای دیگر می‌گویند به‌زودی بازار با کسری عرضه مواجه می‌شود.

در بازار چه گذشت؟

همان‌طور که اشاره شد دیروز نماگر بورس تهران با ثبت بیشترین رشد از ۲۰ فروردین ماه، در سطح ۹۴ هزار و ۷۰۳ واحد ایستاد. همچنین دیروز ارزش معاملات خرد سهام در سطح ۱۲۳ میلیارد تومان قرار گرفت. بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، شاخص ۲۸ صنعت با رشد همراه شد و ۶ صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت پشت سر گذاشتند (شاخص ۴ صنعت بدون تغییر ماند). بیشترین بازدهی‌های دیروز بورس تهران (معادل ۶/ ۴ درصد) از آن گروه استخراج زغال‌سنگ با تک نماد «کطبس» شد.  روز گذشته خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار نیز با کمرنگ شدن نقش حقوقی‌ها، به نام سهامداران حقیقی بازار رقم خورد. به این ترتیب دیروز حدود ۱۳۶‌میلیون سهم به ارزش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی‌ منتقل شد.

 

فاطمه اسماعیلی