«ترین»‌های فرابورس

در معاملات دیروز، بیشترین اثر بر شاخص فرابورس به واسطه رشد قیمت در نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت آهن و فولاد ارفع رقم خورد. این چهار نماد مجموعا ۷/ ۱۷ واحد از نماگر کل فرابورس حمایت کردند. اغلب نمادها تحت تاثیر افزایش تقاضا در پایان دادوستدهای دیروز رشد قیمت سهم را تجربه کردند. در مقابل نمادهایی نظیر بانک گردشگری، پالایش نفت لاوان و موسسه اعتباری کوثر در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص فرابورس قرار داشتند. این سه نماد در مجموع کمتر از یک واحد از ارتفاع شاخص کل کاستند. در صدر جدول بیشترین افزایش قیمت نمادها، نماد «زنگان» با رشد نزدیک ۱۰ درصدی صدرنشین شد. رتبه‌های دوم و سوم فهرست مزبور نیز به نماد شرکت‌های فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس و آهن و فولاد ارفع تعلق گرفت که هر کدام رشد حدود ۵ درصدی قیمت را به نمایش گذاشتند. از سوی دیگر، بیشترین کاهش قیمت به ترتیب در نماد شرکت‌های بانک گردشگری، بیمه میهن و مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن به ثبت رسید.

 تحرک حقیقی‌ها در سمت خرید

دیروز، خالص خرید سهام به نفع سهامداران حقیقی برای دومین روز متوالی رقم خورد. به عبارت دقیق‌تر، مالکان حقیقی این دو بازار در جریان دادوستدهای دیروز بیش از ۹۰۰ میلیون تومان به سبد سهام خود افزودند. بیشترین تغییر مالکیت به نام سهامداران خرد به ترتیب در نماد شرکت‌های «زاگرس» ،«ارفع» و «شلیا» رقم خورد. سهامداران حقیقی با خرید سهام در این سه نماد حدود ۴ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود اضافه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حضور پررنگ سهامداران حقیقی در سمت خرید سهام طی معاملات دیروز در نتیجه توجه بیشتر به پشتوانه‌های بنیادی سهام بوده است. در مقابل، فعالان حقوقی بازار در نمادهایی نظیر هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و آتیه داده‌پرداز تحرک بیشتری در سمت خرید داشتند. سهامداران نهادی در نتیجه دادوستد در این سه نماد، بیشترین خالص تغییر مالکیت، (بیش از دو میلیارد تومان)‌ را ثبت کردند.

توقف و بازگشایی‌ها

در میان رفت و برگشت‌های مهم دیروز فرابورس، نماد معاملاتی شرکت صنعت روی زنگان پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهم از سوی ناظر بازار بازگشایی شد و بلافاصله پس از شروع معاملات، ارزش سهام آن تا سقف مجاز روزانه افزایش یافت. این شرکت در گزارش شفاف‌سازی خود عنوان کرد که از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶) تا مقطع فعلی، تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. بنابر‌این به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر با توجه به روند عادی بازار صورت گرفته است.

همچنین نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال پس از افشای اطلاعات با اهمیت روز گذشته به گردونه معاملات بازگشت و پس از بازگشایی با استقبال از سوی سهامداران حقیقی رو به رو شد و قیمت هر سهم آن در پایان معاملات رشد حدود دو درصدی را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد رشد قیمت سهم این بنگاه ناشی از انعکاس اطلاعات افشایی «قچار» بوده است. سود هر سهم «قچار» مطابق گزارش ارسالی این شرکت در سامانه کدال، در نتیجه افزایش موجودی پایان دوره محصول و همچنین کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته از ۷۳ تومان به ۸۱ تومان تغییر یافته است.  از سوی دیگر، نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. «فزرین» در گزارش خود از شرکت در «مزایده فروش ماده معدنی سولفوره و کربناته معدن انگوران طی ۹ محموله جداگانه با عیارهای مختلف» خبر داد که مطابق اعلان خود، در نهایت برنده یکی از بخش‌های این مزایده شده است.همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام روز گذشته از سوی نهاد ناظر متوقف اعلام شد.

ثبات در بازار بدهی

در پایان معاملات دیروز بیش از ۷۸ میلیارد تومان بین فعالان فرابورس دست‌به‌دست و حدود ۶۳ میلیاد تومان از این نقدینگی جذب اوراق خزانه اسلامی شد. بررسی معاملات این بازار در مقیاس هفتگی نیز حاکی از رشد حجم و ارزش معاملات اوراق خزانه در سه روز کاری گذشته است. فعالان این بازار در هفته جاری به‌طور میانگین در هر روز اقدام به خرید ۵۹ میلیارد تومان اوراق خزانه کرده‌اند که نسبت به روزهای معاملاتی هفته قبل رشد ۲۴ درصدی داشته است. علاوه بر بهبود جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه شاهد ثبات قیمت و بازده در بازار بدهی هستیم. میانگین بازده کل ۱۶ مرحله از اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز در محدوده ۲۲ درصد باقی ماند. بیش از سه هفته است که نرخ بازده اوراق خزانه در محدوده ۲۲ درصد در نوسان بوده است. به نظر می‌رسد فعالان این بازار روند آتی نرخ سود بانکی را به‌عنوان نرخ رقیب در سطح متعادل و باثباتی برآورد می‌کنند و همین امر منجر به ثبات قیمت این اوراق طی هفته‌های اخیر شده است.