سربازان اقتصادی در خارج از کشور

معاون فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نسل جدیدی از کارآفرینی در کشور شکل گرفته است، گفت: برخی استارت‌آپ‌ها امسال در بورس عرضه می‌شوند که ارزش آنها ۶۰‌هزار‌میلیارد تومان است. سورنا ستاری تصریح کرد: این شرکت‌های نوپا در سال‌های گذشته از مجموعه‌های دولتی بیرون رانده شده‌اند و این در حالی است که اکنون تنها یکی از آنها ارزش یک میلیارد دلاری دارد.وی افزود: در حال‌حاضر بسیاری از استارت‌آپ‌ها بازارهای بسیار بزرگی را تشکیل داده‌اند، اما متاسفانه دولت خدمات را غیرشفاف و با نرخ بالا به مردم ارائه می‌دهد.

ستاری ادامه داد: با وجود اینکه استارت‌آپ‌ها خدمات شفافی ارائه می‌دهند اما همواره مورد نقد قرار می‌گیرند. باید توجه داشت اکنون برخی استارت‌آپ‌ها سربازان ایران در خارج از کشور شده‌اند و می‌توانند در صورت مورد توجه واقع شدن، کشورهای مجازی تشکیل دهند.وی افزود: نظام‌های جدید ایجاد شده توسط استارت‌آپ‌ها اگر مورد حمایت بورس و بیمه قرار نگیرند، حتما اقتصاد کشور ضرر می‌کند.معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دلالان جلوی استارت‌آپ‌ها مقاومت می‌کنند؛ این در حالی است که با حضور استارت‌آپ‌ها بازار دلالان و واسطه‌ها جمع شده است و مردم پشت این کارآفرینان نوین قرار گرفته‌اند.ستاری ادامه داد: سرمایه‌های خطرپذیر باید ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع بورس را جمع کنند. حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط با وام امکان‌پذیر نیست.

برنامه‌های پیش‌رو در سال جدید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح عملکرد بازار سهام در سال گذشته، به تشریح برنامه‌های سال جاری پرداخت. محمدی مهم‌ترین اقدامات را اصلاحات ساختاری بازار سرمایه، بازگشایی نمادهای متوقف، بازنگری در حجم مبنا و دامنه نوسان و برای اجرای دامنه نوسان پویا و همچنین تلاش در جهت افزایش سودآوری شرکت‌های فعال در بازار عنوان کرد.دکتر شاپور محمدی، در ابتدای اظهارات خود به عملکرد سال گذشته بازار سهام اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ شاهد ثبت بازدهی ۲۵ درصدی بورس بودیم. همچنین در این سال حجم معاملات با رشد قابل‌توجهی همراه شد به‌طوری‌که از ۱۹۵هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافت.

وی در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به‌روز رسانی سامانه معاملات، طراحی سامانه هوشمند نظارتی و اصلاح دستور العمل‌های پذیرش و افشا از مهم‌ترین‌ اقدامات انجام شده در سال ۹۶ بود.  محمدی در ادامه با اظهار اینکه در سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای در راستای کاهش زمان توقف نمادها صورت گرفت، تاکید کرد: سال گذشته تعداد نمادهای متوقف از ۷۰ به ۱۵ مورد کاهش پیدا کرد و تمام تلاش خود را برای بازگشایی نمادهای باقی‌مانده انجام می‌دهیم.  به گفته محمدی، بازگشایی نمادهای بانکی از جمله این موارد بود که در این راستا شاهد بازگشایی نمادهای بانک صادرات، تجارت و پارسیان بودیم. همچنین تلاش داریم تا در سال‌جاری نماد بانک پاسارگاد را نیز بازگشایی کنیم.رئیس سازمان بورس در خصوص نماد کنتورسازی نیز توضیح داد و گفت: سازمان بورس تمام تلاش خود را برای تعیین‌تکلیف این نماد به کار برده و تا احقاق حقوق سرمایه‌گذاران پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد.محمدی در ادامه بازگشایی نماد «های‌وب»‌ را از دیگر اقدامات در دست دانست و گفت: سازمان بورس تلاش گسترده‌ای برای بازگشایی نماد های‌وب دارد. در این راستا هیات مدیره شرکت باید تعدیل‌‌هایی انجام دهد تا زمینه بازگشایی نماد فراهم شود.

محمدی در ادامه اصلاحات ساختاری بازار سرمایه را از مهم‌ترین اقدامات در سال‌جاری دانست و عنوان کرد: مجموعه اقدامات جدیدی با هدف افزایش شفافیت و نقدشوندگی بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد. در این راستا بازنگری در دامنه نوسان و حجم مبنا در اولویت قرار دارد. قرار است این موضوع با دامنه نوسان پویا توسعه یابد.رییس سازمان بورس یکی دیگر از اقدامات مهم را تلاش برای افزایش سودآوری شرکت‌های فعال در بازار سرمایه دانست و گفت: زمینه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تامین مالی بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه درنظر گرفته‌ایم که این موضوع می‌تواند افزایش سودآوری شرکت‌ها را به دنبال داشته باشد.  محمدی در ادامه به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برنامه‌های جدی داریم و تلاش می‌کنیم تا بازار سرمایه در سال جاری نقش گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد.

لزوم تعامل بین ارکان سه‌گانه اقتصاد در جهت رشد اقتصادی

رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه وضعیت عملکردی بانک، بیمه و بورس به عنوان سه رکن اصلی اقتصاد، تعیین‌کننده سطوح کارآمدی نظام تامین مالی هر کشوری است، عنوان کرد: بدون یک نظام کارآمد تامین مالی، دسترسی به رشد بالای اقتصادی و توسعه پایدار ممکن نیست.  عبدالناصر همتی در ادامه تصریح کرد: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در هر یک از ارکان سه‌گانه بازارهای مالی بر دیگری تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل میزان هماهنگی میان ارکان ضروری به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: تناسب و میزان رشد هر‌یک از ارکان مذکور، نشان‌دهنده کارآمدی بازار است. متاسفانه در ایران این تناسب دیده نمی‌شود؛ به‌طوری که عدم تناسب رشد بازار پول در مقایسه با بازار سرمایه یکی از ضعف‌های اساسی اقتصاد کشورمان است.همتی با اشاره به اینکه فضای تعامل و ارتباط بین سه بازار پول، بیمه و بورس حائز اهمیت است، گفت: این سه رکن، ظرفیت قابل‌توجهی برای رشد و توسعه نظام تامین مالی فراهم می‌سازد و باید مورد استفاده قرار گیرد.وی تاکید کرد: بیمه عامل آرامش نزد مردم و فعالان اقتصادی بوده و ابزاری برای ثبات اقتصادی، تجهیز پس‌اندازها، توسعه سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های مبادلاتی در اقتصادو بهبود فضای کسب و کار و مدیریت ریسک است.رئیس‌کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: سال گذشته حق بیمه‌ها با رشد ۲۱ درصدی از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال فراتر رفت. به این ترتیب با توجه به تقریب رشد اسمی GDP کشور قطعا ضریب نفوذ بیمه به حدود ۳/۲ درصد می‌رسد.

همتی با تاکید بر اهمیت همکاری بازار بیمه و بورس اوراق بهادار عنوان کرد: اوراق بیمه‌ای، ریسک تعهدات بیمه‌ای را به بازار سرمایه منتقل می‌کند و ضمن گسترش ظرفیت بیمه‌ای به‌خصوص بیمه اتکایی کشور، ابزار جدیدی در اختیار سرمایه‌گذاران بازار سرمایه قرار می‌دهد.وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای و همچنین بیمه‌گذاران اتکایی می‌توانند از طریق صدور اوراق بهادار متصل به بیمه بر ساماندهی ریسک متمرکز شده و آن را مستقیما به بازار اوراق بدهی منتقل کنند تا به این ترتیب بازده حقوق صاحبان سهام بهبود یابد.همتی به اهمیت تعمیق بازار سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری در بازار اولیه اشاره کرد و گفت: بازارهای ثانویه کمک چندانی به تعمیق بازار سرمایه نمی‌کنند. در حالی که صنعت بیمه با منابع بلندمدت ناشی از رشد بیمه‌های زندگی می‌تواند در بازار اولیه نقش‌آفرینی و تاثیر قابل‌توجهی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.