ابوالفضل شهرآبادی با اشاره به اینکه بنگاه‌ها با ورود به بازار سرمایه یا انتشار اوراق خود در این بازار می‌توانند با کمترین هزینه‌ها درمقایسه با بازار پول، به تامین مالی مورد نظر خود دست یابند، افزود: تامین سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی با کمترین هزینه یکی از مهم‌ترین‌ برنامه‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان است. وی اضافه کرد: در این راستا شرکت ایران‌‌خودرو درخواستی مبنی بر تامین مالی از طریق انتشار اوراق از طریق بازار سرمایه داشت. این خودروساز برای تامین مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی خرید قطعات و مجموعه‌‌های مورد نیاز برای تولید خودرو اعلام نیاز کرد.

معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان ادامه داد: این اوراق در مجموع به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان است که با سررسید ۴ ساله، نرخ سود ۱۸ درصد و با مواعد پرداخت سود سه ماهه منتشر خواهد شد. به گفته وی، مبلغ اسمی هر برگه یک میلیون ریال خواهد بود. وی گفت: تمامی مراحل انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی شرکت ایران خودرو طی شده است و در فاصله زمانی کوتاهی شاهد انتشار این اوراق خواهیم بود. وی دلیل طولانی شدن این فرآیند را رکن ضامن و وجود برخی مسائل داخلی برای بنگاه‌ها دانست و گفت: الزام رکن ضامن در این قبیل موارد از جمله مسائلی است که فرآیند انتشار اوراق را به بیش از ۶ ماه به تاخیر می‌اندازد. وی افزود: ضمن اینکه در این میان برخی بنگاه‌ها نیز تصمیم به تغییر در نوع اوراق و نحوه مصرف آن می‌گیرند که این موضوع نیز پروسه مزبور را با تاخیر مواجه می‌سازد. به گفته شهرآبادی این پروسه با ورود موسسات رتبه‌بندی و حذف رکن ضامن بهبود چشمگیری خواهد یافت. وی در ادامه با اشاره به بزرگ شدن بازار بدهی گفت: با توجه به توسعه بازار بدهی در چند سال اخیر،‌شاهد شکل‌گیری فعالیت‌های سندیکایی بودیم. به این ترتیب در تامین مالی‌های بزرگ چند تامین سرمایه به‌طور مشترک به فعالیت و تامین مالی مورد نظر بنگاه می‌پردازند. وی ادامه داد: بر همین اساس انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق «خودرو» از سه تامین سرمایه لوتوس پارسیان، امید و ملت صورت خواهد گرفت. شهرآبادی با اشاره به اینکه بررسی‌های لازم انجام شده و موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار در این راستا صادر شده است، افزود: به این ترتیب در روزهای آتی شاهد انتشار اوراق مزبور در بورس تهران خواهیم بود. شهرآبادی درخصوص تصمیم اخیر دولت مبنی بر انتشار گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصدی و تاثیر این موضوع بر بازار سرمایه نیز گفت: این تصمیم می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد و ریسک‌هایی نیز از این ناحیه بر بازار وارد خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در گام نخست ممکن است بی‌نظمی‌هایی در بازار ایجاد شود، گفت: افزایش نرخ سودهای بانکی برای تامین مالی‌کننده، تامین مالی‌شونده و همچنین ناشر خبری نامطلوب است.

شهرآبادی ادامه داد: در ایران کمبود نقدینگی کنونی منجر شد که چنین تصمیمی گرفته شود تا شاید با برگرداندن نرخ سود به گذشته (۲۰درصد قبلی) بتوان نقدینگی را از دیگر بازارها به خصوص بازار ارز و سکه جمع‌آوری و به بانک‌ها هدایت کرد. وی ادامه داد: شاید این کار کاهش التهاب هفته‌های اخیر بازار ارز و سکه را به دنبال داشته باشد، اما به سلب اعتماد عمومی منجر می‌شود. شهرآبادی در ادامه با اظهار این مطلب که تصمیم مزبور برای مدت ۲ هفته اتخاذ شده، گفت: چنانچه در این مدت نقدینگی جمع‌آوری شود، نرخ سود مجدد کاهش خواهد یافت و در غیر این‌صورت این نرخ تا به ثبات رسیدن شرایط در همین محدوده ۲۰ درصدی خواهد ماند. معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه درخصوص اوراقی که در آینده از بازار سرمایه منتشر خواهد شد نیز گفت: نرخ‌های پذیره‌نویسی اوراق یا تامین مالی بنگاه‌ها نیز در آینده متناسب با نرخ‌های بازاری خواهد بود. چنانچه نرخ سود سپرده‌های بانکی در محدوده ۲۰ درصدی باشد، به‌تبع آن نرخ موثر اوراق منتشر‌شده از کانال بازار سرمایه نیز در همان محدوده بوده تا به همان ۲۰ درصد برسد.