جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت هفتگی

بورس تهران در حالی معاملات هفته گذشته را با بازدهی۳/ ۰ درصدی به پایان برد که در این شرایط شاهد فعالیت بیشتری از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم. در حالی خالص خرید حقیقی‌ها در هفته گذشته به ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید که دربعضی از روزها نیز شاهد فعالیت بالای حقوقی‌ها در جمع‌آوری سهام ارزنده و جذاب بودیم. هرچند در مجموع وضعیت کم‌نوسان و کم‌تحرکی بر بازار حاکم بود.  بر این اساس در معاملات روز شنبه تغییر مالکیت ۱۵ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی شکل گرفت. روند مزبور در معاملات روز یکشنبه با شدت کمتری در همان مسیر دنبال شد به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این روز به ۶/ ۵ میلیارد تومان رسید.  روز دوشنبه نیز حقیقی‌‌ها و حقوقی‌های بازار فعالیت تقریبا یکسانی داشتند. بر این اساس برآیند تغییر مالکیت در این روز به زحمت به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. این جابه‌جایی در مسیر حقیقی به حقوقی صورت گرفت. در جریان معاملات روز سه‌شنبه نیز همزمان با کاهش ۱۸۳ واحدی شاخص کل بورس، بیشترین فعالیت را از سوی حقوقی‌‌ها شاهد بودیم. به‌طوری‌که حقوقی‌های بازار تلاش زیادی در جهت جمع‌آوری سهام ارزنده کردند. این موضوع سبب شد تا خالص خرید حقوقی‌ها در روز سه‌شنبه به ۱۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برسد. در آخرین روز کاری هفته مجددا شاهد افزایش فعالیت از سوی سهامداران خرد بازار بودیم. به‌طوری‌که روز چهارشنبه ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی‌ها منتقل شد.

نگاهی به صنایع مورد توجه معامله‌گران

بررسی روند صنایع مورد توجه بازار در هفته مورد گزارش نشان می‌دهد که گروه فرآورده‌های نفتی (پالایشی‌) بیشترین تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده به نفع حقوقی‌های بازار را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در گروه مزبور به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته بر محور نماد پالایش نفت اصفهان قرار داشت. به‌طوری‌که جابه‌جایی ۴/ ۳ میلیارد تومانی در این نماد و در مسیر حقیقی – حقوقی شکل گرفت.

گروه سرمایه‌گذاری‌ نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به بیش از ۲/ ۲میلیارد تومان رسید. در صدر این گروه نیز خرید سهام سرمایه‌گذاری خوارزمی قرار داشت. گروه رایانه‌ نیز با محوریت نماد آسان پرداخت پرشین از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در هفته گذشته بود. در این هفته تغییر مالکیت یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی در گروه مزبور شاهد بودیم. در این میان خالص خرید حقوقی‌های صورت گرفته در نماد «آپ» به حدود ۶/ ۱ میلیارد تومان رسید. هفته گذشته سهامداران عمده به خرید سهام پاکشو تمایل زیادی داشتند. به این ترتیب خالص خرید به ثبت رسیده در این نماد (به نفع حقوقی‌ها) در هفته گذشته به ۵/ ۳ میلیارد تومان رسید. در این راستا دو حقوقی شرکت یعنی شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای گل فوده و شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بیشترین خرید را در نماد «پاکشو» انجام دادند.

توسعه معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهای موردتوجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «ومعادن» به بیش از ۲/ ۲ میلیارد تومان رسید. البته در روز چهارشنبه معامله بلوکی ۳۱۳ میلیون سهمی «ومعادن» را نیز شاهد بودیم. این خرید از سوی دو حقوقی شرکت به ثبت رسید. به‌طوری‌که ۲۹۵ میلیون سهم از سوی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خریداری شد. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر نیز دیگر حقوقی فعال در این شرکت بود که ۱۸ میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.  از دیگر نمادهای پرطرفدار سهامداران عمده در هفته گذشته می‌توان به دو نماد هلدینگ خلیج فارس و فولاد کاوه جنوب کیش اشاره کرد؛ در این هفته خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فارس» به ۲/ ۲ میلیارد تومان رسید. جابه‌جایی صورت گرفته در نماد «کاوه» نیز با تغییر مالکیت بیش از ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی – حقوقی دنبال شد.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار در هفته گذشته نیز نشان از آن دارد که این گروه بیشترین تقاضا را در گروه فلزات اساسی داشتند، به‌طوری‌که این خریدها با خالص جابه‌جایی بیش از ۱۲ میلیارد تومانی دنبال شد. در صدر این گروه نیز خرید سهام کالسیمین قرار داشت. خالص خرید سهام مزبور معادل ۸/ ۷ میلیارد تومان بود (به نفع سهامداران حقیقی). استخراج کانه‌های فلزی نیز با محوریت نماد توسعه معادن روی ایران از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. بر این اساس در حالی خالص خرید این گروه در هفته گذشته بیش از ۱۰میلیارد تومان بود که ۵/ ۹ میلیارد تومان از این رقم به جابه‌جایی سهام «کروی» تعلق داشت.

جزئیات بیشتر از دادوستدها

معامله‌گران حقیقی در جریان روز شنبه همزمان با نوسان مثبت شاخص کل، بعد از ۶ روز توانستند تغییر مالکیت را به سمت خود به ثبت رسانند. با فروکش هیجانات ناشی از ناآرامی‌های داخلی، بازار سهام نیز به مدار متعادلی بازگشت. روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در جریان معاملات این روز گروه کانه‌های فلزی بیشترین توجه را به خود جلب کرد. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در گروه مزبور به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین استقبال از نماد توسعه معادن روی ایران با حجمی بالغ بر ۶ میلیارد تومان دنبال شد. در این میان شاهد عرضه ۶ میلیون سهمی «کروی» توسط سهامدار حقوقی شرکت یعنی شرکت سرمایه‌گذاری سایه‌گسترسرمایه بودیم. باما نیز دیگر نماد این گروه بود که مورد توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفت؛ در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به ۷/ ۱میلیارد تومان رسید.  در مقابل سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در نماد تازه وارد تامین سرمایه امید انجام دادند. بر این اساس تغییر مالکیت ۷۶۶ میلیون تومانی را در مسیر سهامداران حقیقی به حقوقی «امید» شاهد بودیم.

تداوم تحرک حقیقی‌ها در سمت خرید

در جریان معاملات روز یکشنبه هر چند تغییر مالکیت در همان مسیر حقوقی به حقیقی دنبال شد اما حجم جابه‌جایی‌ها کمتر بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد به ۶/ ۵ میلیارد تومان رسید. در این روز گروه فلزات اساسی مورد توجه حقیقی‌ها بود، به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در گروه مزبور به حدود ۶ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین استقبال از نماد آلومینیوم ایران و با حجمی بالغ بر ۲/ ۴ میلیارد تومان دنبال شد. فولاد مبارکه اصفهان نیز با جابه‌جایی بالغ بر یک میلیارد تومانی از دیگر نمادهای موردتوجه حقیقی‌ها بود.  در این روز حقوقی‌های بازار به خریدهای خود در سهام تامین سرمایه امید ادامه دادند و خالص خرید خود در نماد مزبور را به ۶۸۰ میلیون تومان رساندند.  گل گهر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز یکشنبه بود. بر این اساس ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی «کگل» به سبد سهامداران حقوقی این شرکت منتقل شد. این درحالی است که سهامدار عمده گل گهر یعنی شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اقدام به عرضه ۱۰۰ هزار سهم این شرکت کرد.

رقابت تنگاتنگ بازیگران بازار

بورس تهران در حالی معاملات روز دوشنبه را با رشد ۹۸ واحدی شاخص سپری کرد که در این روز رقابتی نزدیک میان سهامداران حقیقی و حقوقی شکل گرفت. برآیند این موضوع هر چند به نفع معامله‌گران حقوقی ختم شد، اما از حجم بسیار کمی برخوردار بود. به این ترتیب روز دوشنبه تنها ۱۸۶ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این روز در حالی گروه پالایشی در صدر تغییر مالکیت‌های حقوقی‌ها قرار گرفت که در مقابل سهامداران خرد بازار به خرید سهام پتروشیمی‌ تمایل نشان دادند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در گروه مزبور به بیش از ۵/ ۲ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین استقبال از نماد «پارسان» صورت گرفت. به‌طوری‌که تغییر مالکیت ۷/ ۳ میلیارد تومانی را در نماد مزبور (به نفع حقیقی‌ها) شاهد بودیم.  ضمن اینکه خالص خرید حقوقی‌ها در گروه پالایشی نیز به حدود ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین خرید در نماد پالایش نفت اصفهان با خالص خرید ۶/ ۲ میلیارد تومانی از سوی این معامله‌گران دنبال شد.

افزایش تحرک سهامداران عمده

همان‌طور که عنوان شد در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد تغییر مالکیت ۴/ ۱۲ میلیارد تومانی نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بودیم.  در این روز حقوقی‌های بازار بیشترین خرید را در نماد پالایش نفت اصفهان به ثبت رساندند که با حجمی بالغ بر ۸/ ۳ میلیارد تومان دنبال شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان سهامدار ۴۲/ ۳ درصدی «شپنا» اقدام به خرید ۱۵۰ هزار سهم مزبور کرد.  هلدینگ خلیج فارس نیز با خالص خرید ۲ میلیارد تومان نقدینگی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود.

روند تغییر مالکیت در پایان هفته

روند تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در جریان معاملات روز چهارشنبه در مسیر حقوقی به حقیقی قرار گرفت. به این ترتیب خالص خرید سهامداران خرد بازار در محدوده ۶ میلیارد تومانی قرار گرفت که خرید «فولاد» بیشترین سهم را در این رقم داشت. بر این اساس خالص خرید سهام مزبور توسط این گروه به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. ایران‌خودرو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود که با جابه‌جایی‌ بیش از ۲ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد. ضمن اینکه «شپنا» با تغییر مالکیت ۶/ ۱ میلیارد تومانی در خریدهای این گروه سهم بزرگی داشت.

 

10-01