در این شرایط دیروز اکثر نمادهای بزرگ بازار نظیر فولاد، ملی مس، گل‌گهر، پالایشگاه اصفهان، هلدینگ خلیج فارس و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با افت قیمت همراه شدند تا در پایان معاملات شاخص به رقم ۹۶هزار و ۲۳۴واحد عقب‌نشینی کند. دیروز اما شاخص کل هم‌وزن با رشد ۱۴۱واحدی مواجه شد تا نشان از مثبت بودن اکثر نمادهای کوچک داشته باشد. در بازار دیروز درگروه ابزارهای مالی، موافقت اصولی تامین مالی شرکت تجارت کوشش سپاهان (سهامی خاص) به مبلغ ۷۶۸ میلیارد ریال از طریق انتشار صکوک استصناع (سفارش ساخت) در بازار سرمایه صادر شد. غلامرضا ابوترابی، مدیر‌عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام خبر فوق گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولی عرضه عمومی صکوک سفارش ساخت شرکت تجارت کوشش سپاهان (سهامی خاص) را به ارزش ۸/۷۶میلیارد تومان برای تامین مالی ساخت ۳۰۰ واگن باری صادر کرد. وی اظهار کرد: این اوراق ۴ ساله، با نرخ سود ۱۶ درصد و به‌صورت با نام به روش حراج از طریق شرکت فرابورس ایران عرضه خواهد شد و ناشر این اوراق شرکت واسط مالی دی سوم (با مسوولیت محدود) است. در بازار دیروز همچنین اعلام شد که شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی پتروشیمی خلیج فارس که قرار بود در فرابورس عرضه شود در نهایت به بازار ج پایه منتقل شده است و نماد آن به زودی گشایش می‌یابد.

در گروه بانکی، مدیرعامل بانک تجارت مهم‌ترین محورهای عملیاتی این بانک تا پایان سال جاری را تجهیز منابع، وصول مطالبات و فروش املاک مازاد و تملیکی عنوان کرد. رضا دولت‌آبادی در این خصوص یادآور شد: قطعا بانک تجارت با پایبندی به رویکرد و دستورالعمل‌های بانک مرکزی درخصوص نرخ سود سپرده‌ها ،از هرگونه اقدامی که انضباط بازار پول در کشور را تحت تاثیر قرار دهد پرهیز خواهد کرد و به جای آن خواهیم کوشید از طریق ارائه خدمات باکیفیت و متفاوت ارزی و ریالی و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک زمینه را برای جذب منابع از طیف‌های مختلف مشتریان فراهم آوریم. دولت‌آبادی تسریع در فروش املاک مازاد را از دیگر اولویت‌های عملیاتی این بانک در کوتاه مدت برشمرد و افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌‌های موجود برای بهبود وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها، مولدسازی دارایی‌ها است و برای تحقق این هدف فروش املاک مازاد بسیار مهم است و با اجرایی شدن آن بخشی از مشکلات شبکه بانکی برای تامین مالی بخش تولید در کشور از میان برداشته می‌شود. در گروه رایانه، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی درباره آخرین وضعیت دو شرکت‌ های‌وب و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و بازگشایی نمادهای متوقف بورسی توضیح داد.  وحید روشن قلب در گفت وگو با بورس پرس، درباره آخرین وضعیت شرکت داده گستر عصر نوین معروف به «های‌وب» که از ۲۱ آذر تاکنون با توقف نماد روبه‌رو‌ است، اظهار کرد: فرآیند بررسی این شرکت و در ارتباط با خرید ۱۰۰ درصد سهام پارس آنلاین در جریان بوده که باید به اتمام برسد. شاید به اطلاعات جدیدی هم نیاز باشد. وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان زمانی برای بازگشایی نماد این شرکت اعلام کرد و باید منتظر طی فرآیند رسیدگی بود. این مقام مسوول در مورد شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه هم که از ۱۳ آذر به این سو متوقف شده و به رغم برگزاری مجمع سالانه در ۱۸ آذر، بازگشایی نشده و با درخواست تعدادی از سهامداران حقیقی همراه شده، توضیح داد: «وبیمه» هر چند اقدام به برگزاری مجمع سالانه و ثبت تصمیمات در کدال کرده اما برای بازگشایی نماد به ثبت صورت جلسه نیاز دارد. در گروه بیمه‌ای، شرکت فرابورسی بیمه سامان زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه را اعلام کرد.  به این ترتیب، سهامداران «بساما» ساعت ۱۰ روز چهارشنبه ۲۷ دی در هتل سیمرغ به این مجمع می‌روند. بنابراین گزارش، ۱۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان از این تامین مالی معادل ۱۵ درصد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، ۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل ۵۸ درصد از سود انباشته و ۱۱ میلیارد تومان معادل ۱۴ درصد از محل سایر اندوخته‌ها و با هدف الزامات قانونی بیمه مرکزی اعمال می‌شود.  در گروه برقی، معاون حقوقی سازمان بورس با اعلام شرایط معامله خارج از ساعت سهام شرکت کنتورسازی در هفته جاری، گفت: اقدامات حقوقی و قضایی برای حمایت از سهامداران با قوت ادامه دارد.

جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق هماهنگی‌ها و به استناد مصوبه شورای عالی بورس و اطلاعیه نحوه ثبت نام برای متقاضیان معامله سهام خارج از ساعات مربوط به شرکت کنتورسازی ایران و شرایط و نحوه اقدام در این خصوص، از طریق واحدهای اجرایی ذی‌ربط به آگاهی سهامداران شرکت خواهد رسید. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این ضوابط طی هفته جاری ابلاغ شود و بازار سرمایه آمادگی اجرایی کردن این معاملات را دارد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه سازمان بورس هیچ توصیه یا اظهار‌نظری درخصوص این معاملات ندارد، ادامه داد: با توجه به اصرار تعدادی از سهامداران و درخواست مدیریت جدید شرکت، سازمان ضمن موافقت با موضوع، امکان انجام معاملات را فراهم کرده و از نظر اصولی تصمیم سهامداران شرکت کنتور‌سازی ایران درخصوص معاملات سهام باید پس از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مدیریت جدید و اظهار نظر حسابرس جدید شرکت انجام شود. جمالی با تاکید بر اینکه اقدامات حقوقی و قضایی برای حمایت از سهامداران و تعقیب متهمان با قوت ادامه خواهد یافت، ادامه داد: طبق رویه جاری معاملات خارج از ساعات تنها در یک روز معاملاتی برگزار می‌شود اما برای مراجعه سهامداران و متقاضیان معامله مهلتی تعیین می‌شود تا با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و تکمیل فرم مربوطه برای انجام معامله ثبت‌نام کنند. سپس معاملات مربوط به تقاضاهای خرید و فروش در یک روز خارج از ساعت انجام می‌شود که در این خصوص شرایط و نحوه اقدام اطلاع‌رسانی خواهد شد.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و کم رمق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۶۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۰میلیارد تومان بالغ شد.