صعود محتاط شاخص سهام  به کانال 88 هزار واحدی

رشد شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر نمادهای بزرگ بازار رخ داد، با این حال دیگر نمادهای فعال در بازار سهام معاملات پرقدرتی نداشتند. بر همین اساس به نظر می‌رسد شاخص کل برای حرکت به سوی اوج تاریخی خود با احتیاط سهامداران مواجه باشد.در همین حال فعالان تالار شیشه‌ای با کاهش بهای نفت و فلزات در بازار‌های جهانی نیز مواجه هستند.در نهایت باید دید این موارد بورس تهران را با چه شرایطی روبه‌رو‌ می‌کنند. در آخرین معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت به کانال ۶۲ دلار وارد شد. بهای هر تن مس به ۶هزار و ۷۳۵دلار در هرتن رسید. بهای دو فلز سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۴۰۰دلار و ۳هزار و ۱۳۲دلار در هرتن گزارش شدند. در این شرایط اکثر کارشناسان با ابراز امیدواری نسبت به کاهش تنش‌های سیاسی به انتظار روند آتی نشسته‌اند.در گروه بانکی زمان مجمع بانک سینا مشخص شد. بر این اساس بانک سینا ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۵ آذر، مجمع سالانه را در هتل پارسیان انقلاب تشکیل خواهد داد.

در گروه معدنی تحلیلگران موسسه تحقیقاتی بی‌ام‌آی ریسرچ برآورد قیمت سنگ آهن را برای سال جاری ۷۰دلار و برای سال آینده ۵۰ دلار هرتن سی اف آر چین اعلام کرده‌اند.انتظار می‌رود با توجه به سیاست‌های دولت چین برای انتقال تمرکز رشد اقتصادی از صنایع سنگین به خدمات، تقاضای سنگ آهن در این کشور کاهش یابد. در کنار مازاد عرضه جهانی سنگ آهن، این مساله برای سال‌های آتی فشار زیادی بر قیمت سنگ آهن وارد خواهد کرد. از این‌رو بی‌ام‌آی ریسرچ انتظار دارد قیمت سنگ‌آهن در درازمدت به روند نزولی خود حداقل تا سال ۲۰۲۱ ادامه دهد.

در گروه شیمیایی پاکسان در گزارشی از قصد این شرکت برای واگذاری ۵۰درصد زمین احمد آباد مستوفی شرکت به ساختمانی گروه بهشهر خبر داد. براساس اعلام این زمین ۱۵هزار متری با بهای تمام شده ۱۱۸میلیون تومان ارزش روزی بیش از ۲۱میلیارد تومان دارد.در گروه حمل‌ونقل‌ سازمان خصوصی‌سازی مجددا بلوک مدیریتی حمل‌و‌نقل خلیج فارس را راهی تابلو می‌کند. این بلوک ۷۸ درصدی سیزدهم آبان ماه به قیمت هر سهم ۴هزار ریال راهی تابلو می‌شود.در این گروه شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس قصد دارد از روز شنبه اوراق تبعی یکساله شرکت ریل سیر کوثر را منتشر کند. این اوراق با نرخ اعمال ۳۶۰تومان به تعداد ۷۵میلیون برگه منتشر خواهد شد.در گروه لیزینگی، لیزینگ رایان سایپا مجوز افزایش سرمایه‌ ۱۰۰درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را دریافت کرد.در گروه غذایی شرکت کشت و دام قیام اصفهان با نماد «زقیام» به‌عنوان نود و دومین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس در گروه زراعت و خدمات وابسته درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام باشد.این شرکت با سرمایه اولیه یک میلیون تومانی در سال ۷۲ به ثبت رسیده وطی ۸ مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در حال حاضر دارای سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی است.گسترش دامپروری و فردوس پارس با ۵۱ درصد و بنیاد مستضعفان با ۴۹ درصد سهم در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارند.

در گروه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بعد از سه بار ناکامی در فروش ۸/ ۱۵ درصد سهام دشت مرغاب، برای چهارمین بار هم تصمیم به این واگذاری گرفته است.براین اساس گروه توسعه ملی ۱۲ آذر برای چهارمین مرتبه بیش از ۸ میلیون و ۴۹۳ هزار «غدشت» را به همان قیمت پایه ۸۴۵ تومانی هر سهم به‌صورت یکجا عرضه خواهد کرد.در گروه بیمه‌ای در پی اعلام زمان برگزاری مجمع فوق العاده برای انتخاب عضو غیر موظف هیأت مدیره بیمه آسیا، نماد این شرکت بورسی با سرمایه ۲۳۰ میلیارد تومانی در پایان معاملات روز چهارشنبه بسته می‌شود.«آسیا» ساعت ۱۴ دوشنبه ۲۹ آبان این مجمع را تشکیل خواهد داد.

در گروه دارویی شرکت دارویی کی بی سی که اخیرا مجوز افزایش سرمایه ۲۶ درصدی را از سازمان بورس گرفته است، زمان برگزاری مجمع فوق العاده را اعلام کرد تا با رای سهامداران ۲۴ میلیارد تومانی شود. «کی‌بی‌سی» ساعت ۹ روز یکشنبه ۵آذر به این مجمع می‌رود.بنابراین گزارش، تامین مالی این شرکت فرابورسی که گروه دارویی سبحان سهامدار عمده (۷/ ۸۱ درصدی) آن محسوب می‌شود، با هدف اصلاح ساختار مالی از طریق جلوگیری از خروج سرمایه در گردش و افزایش سودآوری و از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام می‌پذیرد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما محتاط بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۴میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته به ۷۶۸میلیارد تومان بالغ شد. شاخص کل نیز در مجموع هفته با رشد ۱/ ۰ درصدی مواجه شد تا بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری به حدود ۱۴درصد برسد.