بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان‌ می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه نیز متاثر از فضای بازار کارنامه قابل‌قبولی در مهرماه از خود برجای گذاشتند و در برخی موارد از بازار سهام نیز سبقت گرفتند، به‌طوری که نیمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این بازه زمانی عملکرد مناسبت‌تری نسبت به شاخص کل بورس داشته‌اند. به این ترتیب صندوق‌های مزبورعمدتا، بازدهی بیشتری را برای خریداران واحدهای این صندوق‌ها به ارمغان آوردند. نشانه‌های اقبال عمومی به این نهادهای مالی را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات این صندوق‌ها جست‌وجو کرد. امری که از ابتدای سال‌جاری با رونق گرفتن معاملات این صندوق‌ها قابل مشاهده بوده است. هر‌چند در سال‌های اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای بازار سرمایه، همواره مورد‌توجه فعالان بازار سرمایه بوده است، اما استقبال از این نهادها به‌عنوان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس طی مدت اخیر بیشتر شده است. به عبارت دقیق‌تر طی سال‌های اخیر اقبال عمومی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. نشانه‌های این اقبال عمومی را می‌توان در افزایش حجم و ارزش معاملات این صندوق‌ها مشاهده کرد.

در گزارش قبلی «دنیای اقتصاد» به بررسی عملکرد این صندوق‌ها در نیمه نخست سال پرداخته شد،در بازه مزبور میانگین بازدهی ۱۰صندوق سرمایه‌گذاری برتر کشور به بیش از ۱۹ درصد رسید. این روند در مهرماه نیز ادامه یافت به‌طوری‌که نیمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه گذشته موفق به کسب بازدهی کل شدند. در مجموع در بین ۹۲ صندوق، ۳۸ صندوق با زیان همراه شده و مابقی صندوق‌ها موفق به کسب سود شدند. در این میان ۴۲ صندوق در مقایسه با شاخص بورس، سودآوری بالاتری داشتند. براین اساس صندوق نیکوکاری ندای امید بهترین عملکرد را در مهرماه به ثبت رساند. بازدهی این صندوق حدود ۶/ ۳ درصد ثبت شد. صندوق سپهرآتی خوارزمی با بازدهی ۱۸/ ۳ درصدی در رتبه‌های دوم ایستاد. در ادامه این روند شاهد برتری ۱۴ صندوق با ثبت بازدهی بیش از ۲ درصدی در ماه گذشته بودیم؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نوید انصار، صندوق سرمایه گذری مشترک پیشتاز، بانک دی، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امید توسعه، مشترک خوارزمی، سبحـان، بانک توسعه تعاون، مشترک معین بهگزین، مشترک آگاه و نیکوکاری دانشگاه تهران از جمله این صندوق‌ها بودند.

در این میان صندوق‌های ایساتیس، مشترک افق، یکم دانا، آپادانا، مشترک بانک خاورمیانه، مشترک رشد سامان، مشترک کارگزاری حافظ و مشترک کارگزاری بانک ملی ایران هر چند توانستند بازدهی مثبتی در این ماه به دنبال داشته باشند، اما بازدهی این صندوق‌ها کمتر از بازدهی شاخص کل بورس بود. در بررسی مزبور صندوق‌های بانک اقتصاد‌نوین و مشترک دماسنج به‌عنوان ضعیف‌ترین صندوق‌ها در ماه گذشته شناخته شدند. بر این اساس زیان هر دو صندوق مزبور در محدوده ۹ درصدی قرار داشت. صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه نیز با ثبت زیان ۳/ ۷ درصدی در فهرست صندوق‌های زیان‌ده قرار گرفت. صندوق‌های مشترک نوین‌پایدار، پردیس، مشترک‌سیب، یکم سهام گستران شرق و گنجینه ارمغان الماس نیز زیانی در محدوده ۳ درصد را تجربه کردند.

 برترین ETFها کدام بودند؟

بررسی عملکرد صندوق‌ها به تفکیک نوع فعالیت نشان از آن دارد که در ماه گذشته صندوق توسعه اندوخته آینده به‌عنوان برترین صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) شناخته شد. این صندوق در مدت مزبور موفق به کسب بازدهی ۶۷/ ۱ درصدی شده است. صندوق ETF هستی‌بخش آگاه نیز در مهرماه توانست به بازدهی ۲۴/ ۱ درصدی دست یابد، ضمن اینکه صندوق‌های قابل‌معامله سپهر کاریزما و سرمایه‌گذاری تجارت شاخصی کاردان از دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه بودند. این در حالی است که صندوق قابل معامله امین تدبیرگران فردا، با زیان ۵۱/ ۰ درصدی مواجه شد. در ادامه ETFهای ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه، آسمان آرمانی سهام و آتیه‌درخشان مس با زیانی در محدوده یک درصد به کار خود پایان دادند.

 نگاهی به برترین صندوق‌های مختلط

بررسی عملکرد صندوق‌های مختلط نیز نشان از آن دارد که ۱۳ صندوق فعال در این حوزه عملکردی مطلوب داشتند.در بین این صندوق‌ها تنها سه صندوق با زیان همراه شدند. در این میان ۱۰ صندوق مزبور با سوددهی بالاتری نسبت به بازدهی شاخص کل همراه شدند. در این میان صندوق کوثر توانست با کسب بازدهی ۴۳/ ۲ درصدی در صدر قرار گیرد. صندوق تجربه ایرانیان نیز در این مدت توانست به سود ۵۳/ ۱ درصدی دست یابد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم، ثروت آفرینان پارس، آسمان خاورمیانه، آرمان سپهر آیندگان، نیکی گستران و ارمغان یکم ملل از دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه بودند که با ثبت بازدهی بیش از یک درصدی، بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل را تجربه کردند.

 صندوق‌های برتر در حوزه درآمد ثابت

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نشان می‌دهد که در مهرماه صندوق پشتوانه طلای لوتوس با سود۸۱/ ۲‌درصدی به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شد. صندوق نیکوکاری لوتوس‌رویان به همراه مشترک نیکوکاری حافظ نیز با اختلاف اندکی از آن و کسب بازدهی ۷/ ۲ درصدی،در جایگاه بعدی قرار گرفتند. صندوق‌های با درآمد ثابت اعتماد ملل، توسعه فراز اعتماد، اعتماد آفرین پارسیان، توسعه سرمایه نیکی، اعتماد کارگزاری بانک ملی ایران، امین آشنای ایرانیان و سرآمد نیز به ترتیب در فهرست برترین صندوق‌های بادرآمد ثابت در مهرماه جای گرفتند. بازدهی صندوق‌های مزبور در محدوده ۲ درصدی قرار داشت. در این میان صندوق‌های با درآمد ثابت آتیه‌ملت، نیکوکاری نیک اندیشان هنر، گنجینه آینده روشن و کمند هر چند به سوددهی در مهرماه دست یافتند، اما عملکردی ضعیف‌تر از شاخص کل بورس داشتند. این در حالی است که دو صندوق‌ با درآمد ثابت پایدار سپهر و خبرگان نفت از جمله ضعیف‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت در ماه گذشته بودند. هر‌چند زیان صندوق پایدار سپهر به یک درصد نیز نرسید اما در مقابل صندوق خبرگان نفت زیان سنگین ۳۸/ ۲۷ درصدی را برای سهامداران خود به نمایش گذاشت.

نگاهی به برترین صندوق‌های نیکوکاری

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری در نیمه نخست حاکی از این است که صندوق نیکوکاری ندای امید با کسب بازدهی ۵۹/ ۳ درصدی، برترین صندوق در این حوزه بوده است. دو صندوق نیکوکاری کشتی ورزش ملی ایران و نیکوکاری دانشگاه تهران نیز هر‌کدام سودی در محدوده ۲ درصدی کسب کردند و جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.بتا چیست: ضریب بتا که به‌عنوان شاخص ریسک مطرح است، نوسان صندوق‌ها را با نوسان شاخص کل بورس مقایسه می‌کند. بنابراین بتای یک به این معناست که بازدهی صندوق‌ها با نوسانات شاخص هماهنگ است. عددهای بیشتر از یک نشان می‌دهد تغییرات بازدهی صندوق‌ها شدت بیشتری از نوسان شاخص بورس دارد. بتای کمتر از یک نیز به این معناست که تغییرات بازدهی صندوق‌ها کمتر از نوسانات شاخص سهام است. بتای منفی به معنای آن است که حرکت صندوق مزبور در مقایسه با نوسانات کل بازار هم‌جهت نیست.

بورس

 


 

سبدهای برنده در بورس تهران