در بازار دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی کاغذ پارس، کارخانه‌های کابل‌سازی تک، کارتن ایران،  پتروشیمی شیراز، کارخانجات سیمان صوفیان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی، اوراق مرابحه فولاد مبارکه اصفهان، شهد ایران، فرآوری مواد معدنی ایران و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، بازگشایی شدند. در بازار دیروز در مهم‌ترین تحول بیرون از بازار جلسه مجمع عادی و فوق‌العاده پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد که از ۸۲تومان سود محقق شده ۴۰تومان آن تقسیم شد. همچنین در مجمع فوق‌العاده هم مقرر شد به دلیل عدم صدور مجوز سازمان بورس، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته به هیات مدیره تفویض شود تا بعد از دریافت مجوز، توسط هیات مدیره اعمال شود. در این صورت «فارس» به شرکتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی تبدیل خواهد شد.در گروه معدنی رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان در راستای اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی،‌ اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برای نخستین بار در معدن گل گهر ۲، استخراج و فروش سنگ‌آهن این معدن را به کنسرسیومی از بخش خصوصی واگذار کرد.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو از ابتدای دولت یازدهم استراتژی خروج از بنگاهداری را اجرایی کرده است، اظهار کرد: طی قرارداد مشارکتی بین ایمیدرو و نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، گسترش صنایع و معادن ماهان و فولاد سیرجان، استخراج و فروش ۱۲ میلیون‌تن از سنگ‌آهن گل گهر ۲ واگذار شد.وی با اشاره به اینکه قرارداد فوق یکی از اقدامات ایمیدرو در سپردن طرح‌ها و توسعه به بخش خصوصی است، افزود: مدت این قرارداد مشارکتی ۴ ساله است که در صورت ابراز رضایت کارفرما،‌ قابل تمدید خواهد بود. طبق این قرارداد، متوسط سنگ‌آهن استخراجی در هر سال، ۳ میلیون تن است و طی مدت قرارداد، مجموع خاک و باطله‌برداری نیز به ۳۶ میلیون و ۸۰۰هزار تن می‌رسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در سال‌های گذشته این سازمان در قدم‌های نخست برای جلب مشارکت بخش خصوصی، عمدتا پروژه‌ها را به‌صورت پیمانکاری به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کرد اما رویکرد ایمیدرو به ویژه از دولت دوازدهم و همراستا با برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی، تلاش در جهت واگذاری صفر تا ۱۰۰ طرح‌ها به بخش خصوصی است. رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: این قرارداد روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه با حضور نمایندگان قانونی و ناظران امضا و تحویل کنسرسیوم شده است.در این گروه همچنین آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین جمعه اخیر ۲/ ۱ دلار بهبود داشته و به ۶۵/ ۶۰ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. قرارداد سواپ ماه نوامبر نیز در بورس سنگاپور ۶/ ۱ دلار بالا رفته و به ۶۲ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. کاهش تولید شمال چین، بازارهای فولاد را کمی رونق داده و همین امر بر قیمت سنگ‌آهن نیز اثر مثبت گذاشت. البته باید توجه کرد که کاهش تولید فولاد تقاضای سنگ‌آهن را نیز کم می‌کند. به این ترتیب هر بهبودی در بازار سنگ‌آهن جزئی خواهد بود.

در گروه مالی، بیمه دانا برنامه افزایش سرمایه ۴۷ درصدی  را اعلام کرد. بانک خاورمیانه نیز به همراه ۴ شرکت بورسی و فرابورسی زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده را مشخص کردند. بیمه دانا با سرمایه ۱۰۲ میلیارد تومانی ۱۷ مرداد سال جاری پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۴۵ درصدی را برای رساندن سرمایه به ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که با عدم موافقت سازمان بورس روبه‌رو‌ شد، از این رو در نظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۴۷ درصدی، سرمایه فعلی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۱۵۰ میلیارد تومان برساند.

همچنین شرکت‌های بورسی و فرابورسی بانک خاورمیانه، داروسازی تهران شیمی، لوله و تجهیزات سدید، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و فرآورده‌های نسوز پارس زمان مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده را اعلام کردند.«وخاور» برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، «کفپارس» و «حسینا» برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره، «فسدید» برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند گذشته و «شتهران» برای انتخاب حسابرس و بازرس قانونی به این مجامع روانه می‌شوند. در این گروه دیروز جلسه معارفه اولین تامین سرمایه در مسیر بورسی شدن برگزار شد. با برگزاری این جلسه احتمال عرضه سهام تامین سرمایه امید افزایش یافته است.

در گروه فلزی دیروز بازگشایی نماد کالسیمین پس از تعدیل مثبت ۴۰ درصدی «فاسمین» و پوشش ۵۸ درصدی سود با عدم رشد قیمت همراه شد. «فاسمین» در حالی توانسته مبلغ ۴۰۸ ریال به ازای هر سهم معادل ۵۸ درصدی سود پیش بینی شده را پوشش دهد که در گزارش قبلی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی را، ۵۰۱ ریال سود پیش‌بینی کرده بود اما در گزارش جدید، سود هر سهم را به ۷۰۱ ریال افزایش داده است. پیش‌بینی سود عمدتا ناشی از افزایش پیش‌بینی نرخ فروش هر تن شمش روی در مفروضات از ۲۴۰۰ دلار به ۲۶۰۰ دلار را به‌عنوان علت این تغییر سود اعلام کرده است. دیروز همچنین باما نیز پس از تعدیل سنگین ۵۶درصد سود خود را از ۸۴۳ ریال به ۱۳۴۱ ریال رساند.در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس ۱۸۵میلیارد تومان و در فرابورس ۱۲۷میلیارد تومان رقم خورد.