بهره‌برداری از کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد خراسان

گروه بورس کالا-زهرا مسافر: طرح تولید آهن اسنجی فولاد خراسان با حضور رییس‌جمهور، استاندار خراسان رضوی، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، وزیر صنایع و معادن و معاونان وی و دست‌‌اندرکاران بخش صنعت و معدن کشور به طور رسمی راه‌اندازی ‌شد.

حرکت رو به رشد اقتصاد

رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح کارخانه احیای مستقیم شماره یک با اشاره به اینکه هم‌اکنون اقتصاد سرمایه‌داری در دنیا با مشکلات زیادی روبه‌رو است، افزود: اقتصاد ایران اسلامی که مبتنی بر عدالت است، حرکت رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز باید ایران را بسازیم و به نقطه‌ای برسانیم که در سرزمین آن یک جامعه پیشرفته و الگو برپا شود که این امر ماموریت ما است.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نظام سرمایه‌داری رو به افول است، از این رو باید با تمام قدرت اقتصاد ایران اسلامی را بسازیم. وی تاکید کرد: باید با سرعت هرچه بیشتر اقتصاد کشور را سروسامان دهیم و نباید در ایران وسیع و ثروتمند شاهد فقر و بیکاری باشیم. احمدی نژاد خاطرنشان کرد: با اقدامات مثبت در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و ... و با اصلاحات اساسی در ساختارهای اقتصادی که از جمله برنامه‌های دولت است، همه با هم تلاش کنیم.

ایران شانزدهمین تولید‌کننده فولاد جهان

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن، در مراسم بهره‌برداری از کارخانه آهن اسفنجی مجتمع فولاد خراسان، با بیان این مطلب گفت: این کارخانه شامل دو طرح مشابه برای تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است که طرح احیای شماره دو نیز اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طرح احیای مستقیم شماره یک پس از دو سال از آغاز عملیات اجرایی به بهره‌برداری رسیده است، افزود: امروز جهان در حوزه تولید و به خصوص تولید کالاهای پایه‌ای در رکود بی مثالی به سر می‌برد.

مهندس محرابیان ادامه داد: تولید فولاد جهان طی سال ۲۰۰۹ میلادی و براساس گزارش سازمان جهانی فولاد، ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته و این افت تولید در آمریکا و اروپا به ترتیب بیش از ۴۰ و ۳۳ درصد بوده است. وزیر صنایع و معادن با اشاره به اینکه تولید فولاد ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است، بیان کرد: در دو سال گذشته ایران مقام بیستم تولید فولاد جهان را در اختیار داشت؛ اما هم‌اکنون شانزدهمین تولیدکننده فولاد دنیا است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان خراسان رضوی در رتبه چهارم فعالیت‌های صنعتی کشور قرار دارد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صنایع فعال در این استان، تعلق آنها به بخش خصوصی است. مهندس محرابیان متذکر شد: متوسط اجرای پروژه‌های صنعتی و معدنی این استان از ۳۷ ماه به کمتر از ۲۷ ماه رسیده است. به گفته وزیر صنایع و معادن، استان خراسان رضوی در تولید دو ماده بخش صنعت و معدن کشور شامل سیمان و فولاد رشد مناسبی داشته است، به‌طوری که مجموع ظرفیت تولید سیمان این استان از ۵/۱ میلیون تن آغاز دولت نهم، هم‌اکنون با توجه به طرح‌های بهره‌برداری شده و در حال اجرا به بیش از ۹ میلیون تن خواهد رسید.

وی اضافه کرد: همچنین مجموع تولید فولاد در استان خراسان رضوی در ابتدای آغاز به کار دولت نهم حدود ۹۰۰ هزار تن بود که این ظرفیت با طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های در حال اجرا به بیش از شش میلیون تن فولاد خواهد رسید.

مهندس محرابیان با بیان اینکه از شهریور ماه سال آینده تمام واحدهای فولادسازی استان خراسان رضوی، سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از سنگ‌آهن سنگان تامین می‌کنند، از بهره‌برداری شرکت سنگ‌آهن شرقی (سنگان) در نیمه اول سال آینده خبر داد.

وزیر صنایع و معادن در پایان خاطرنشان کرد: در دور سوم سفرهای استانی رییس‌جمهوری به استان خراسان رضوی، شرکت فولاد تربت حیدریه به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی واگذار شد و هم‌اکنون نیز مراحل واگذاری سنگ‌آهن سنگان نیز به پایان رسیده است.

براساس این گزارش، شرکت مجتمع فولاد خراسان بیش از ۲۰ درصد میلگرد، ۴۵ درصد بیلت (پنج درصد فولاد خام) تولید شده در شرکت‌های عضو هلدینگ ایمیدرو در سطح کشور را تولید می‌کند.

راه‌اندازی واحد دوم احیای فولاد، اوایل سال آینده

لطیف دشت بزرگی، مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان، در این مراسم گفت: میزان سرمایه‌گذاری این طرح یک هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال است که ۶۵ میلیون یورو آن به صورت ارزی و مابقی(به صورت ریالی) برای ساخت تجهیزات داخلی و امور زیربنایی هزینه شده است. به گفته وی، با بهره‌برداری از این طرح ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و هشت هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

دشت بزرگی با بیان اینکه برنامه اجرای مدول یک احیای مستقیم فولاد خراسان سال ۸۵ در مجاورت بخش فولاد‌سازی کارخانه آغاز شده است، تصریح کرد: وزن تجهیزات به کار رفته در این پروژه بیش از ۲۰ هزار تن می‌باشد که ۱۳ هزار و ۴۶۰ تن آن در داخل کشور ساخته شده است. مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان در پایان از راه‌اندازی واحد دوم احیای فولاد این شرکت در اوایل سال آینده خبر داد. این واحد احیای مستقیم فولاد، ابتدای هفته پایانی دی ماه امسال نخستین محصول (آهن اسفنجی) را تولید کرد. فولاد خراسان دو طرح احیای مستقیم در اختیار دارد که واحد اول آن افتتاح شد. همزمان با افتتاح کارخانه احیای مستقیم شماره یک این مجتمع فولادسازی، آغاز عملیات اجرایی فولادسازی شماره دو و بهره‌برداری از شبکه و ایستگاه اختصاصی راه‌آهن صورت گرفت و به شبکه سراسری ریلی کشور پیوست.

شرکت مجتمع فولاد خراسان در شهر نیشابور (کیلومتر ۱۵ جاده نیشابور به شهر فیروزه) قرار گرفته است.