آرامش در رینگ جهانی گندم

نوسان قیمت گندم در کانال ۷دلاری ادامه دارد. روز گذشته بهای معاملات آتی گندم در بورس‌کالای شیکاگو به ۴/ ۷دلار به ازای هر بوشل رسید و به سطح قیمت‌های پیش از حمله نظامی روسیه در ۲۴فوریه نزدیک شد. به‌‌‌نظر می‌رسد فروکش کردن ترکش‌های جنگ به بازار مواد غذایی و ارسال منظم محموله‌های گندم از بنادر دریای سیاه موجب شده است تا جهش‌‌‌های قیمتی در بازار مواد غذایی از جمله گندم کمرنگ شود. البته خبرها از افزایش تقاضا در ماه‌‌‌های آتی خبر می‌دهند. وزارت کشاورزی ایالات‌متحده پیش‌بینی می‌کند که در سال بازاریابی جاری، مصرف جهانی گندم با افزایش ۲۰۰هزار تنی به حدود ۷۹۰میلیون تن برسد. همچنین گزارش دیگری از این نهاد نشان می‌دهد که ذخایر سه‌ماهه گندم در آمریکا با ۷‌درصد کاهش سالانه به ۳/ ۱میلیارد بوشل رسیده است. این خبر نیز سیگنال دیگری برای تحریک تقاضاست.

بهای سویا نیز در کانال افزایشی قرار گرفت. افزایش انتظارات برای کاهش عرضه از سمت تولیدکنندگان عمده و امید به بهبود تقاضا چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سویا در دنیا، از عوامل رشد قیمتی این ماده غذایی است. روز گذشته بهای معاملات آتی سویا در بورس کالای شیکاگو به ۳/ ۱۵بوشل به ازای هر تن رسید. باوجود اینکه این محصول از ابتدای سال میلادی روند صعودی را طی کرده است، نسبت به دوشنبه گذشته حدود یک‌‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. طبق آخرین گزارش کوناب، شرکت تامین‌کننده مواد غذایی در برزیل، پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول برای سال تجاری ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به ۷/ ۱۵۲میلیون تن برسد که حدود ۵/ ۰‌درصد کمتر از پیش‌بینی ماه دسامبر است؛ چرا که خطر خشکسالی، محصولات کشاورزی در جنوب این کشور را تهدید می‌کند. باوجود برآوردها از کاهش تولید سویا در برزیل، تولید این محصول همچنان در بالاترین سطح خود قرار دارد.

خطای تحلیل‌‌‌های ۲۰۲۲

بررسی گزارش‌های تحلیلگران وزارت کشاورزی آمریکا در سال میلادی گذشته نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌‌‌های این سازمان همراه با خطاهایی نیز بوده است. می‌توان گفت بزرگ‌ترین شوک به بازار مواد غذایی طی سال ۲۰۲۲ در زمینه تولید ذرت در ایالات متحده بوده است. در واقع میزان تولید این محصول بسیار کمتر از میزان برآوردشده بود. بررسی گزارش‌‌‌های کارشناسانه نشان می‌دهد که تحلیلگران نتوانستند کاهش بیش از نیم‌میلیون  هکتار در سطح برداشت ذرت آمریکا را پیش‌بینی کنند که رقم قابل ملاحظه‌‌‌ای محسوب می‌شود. در واقع کارشناسان این سازمان در ابتدای سال میلادی گذشته میزان سطح برداشت ذرت را حدود ۲۲۳‌هزار تا ۵۰۰‌هزار هکتار بیش برآورد کردند. این برآوردها عمدتا مربوط به زمین‌‌‌های ایالت‌‌‌های غربی از جمله نبراسکا، کانزاس و داکوتای جنوبی بود؛ جایی که از خشکسالی تابستانه در ۲۰۲۲ به‌شدت آسیب دید.

شاید بتوان بهترین شباهت به الگوی تولید ذرت در سال میلادی گذشته را ۲۰۱۲ دانست؛ سالی که آمریکا به‌‌‌ طور مشابه با خشکسالی در ایالت‌‌‌های غربی مواجه شد. در بازار گندم نیز تحلیلگران میزان بذرهای گندم زمستانه آمریکا در سال ۲۰۲۳ را به بیشترین میزان از سال ۲۰۰۰ تاکنون کاهش دادند. در واقع برآورد آنها حدود ۵/ ۲میلیون هکتار کمتر از میزان واقعی بود. این بزرگ‌ترین خطای محاسباتی کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا در حیطه گندم طی هفت‌سال گذشته بوده است. در حالی که داده‌‌‌ها نشان می‌دهد سطح کشت گندم زمستانه ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ به بالاترین سطح در هشت‌سال گذشته یعنی حدود ۱۵میلیون هکتار رسیده است.