طبیعتا به پیروی از صندوق‌ها، بازار آتی صندوق‌‌‌ طلا نیز دچار تحولاتی شد و در این بازار نیز نظاره‌‌‌گر ورود نقدینگی و افزایش قراردادهای باز و رشد حجم و ارزش معاملات در بازار آتی بودیم. تصمیمات دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و طرح اصلاح یارانه‌‌‌ها موجب شوک تورمی در اوایل سال‌جاری شد؛ در نتیجه شاهد افزایش بهای ارز آزاد بودیم. همین امر نیز سبب رشد ارزش معاملات در این حجم، چه در معاملات صندوق‌های طلا و چه در بازار آتی شد. وی افزود: البته شرایط سیاسی نیز بر این مساله بی‌‌‌تاثیر نبوده‌اند. در دوماه اخیر دو اتفاق مهم رخ داد که در روند معاملات بازار اثر داشت. اول اینکه ابهامات زیادی در مورد سیاست خارجی دولت وجود دارد. قطعا مذاکرات احیای برجام روی قیمت ارز آزاد و به تبع آن عرضه و تقاضا اثر گذاشته‌‌‌ و موجب نوسان قیمتی در این بازار شده است.

روند معکوس طلای جهانی

کرمی معتقد است: طلای جهانی نیز در پی سیاست‌‌‌های انقباضی ایالات‌متحده دچار ریزش شده است. از اوایل سال میلادی جاری به‌‌‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین که موجب کمبود عرضه حامل‌‌‌های انرژی و مواد غذایی در جهان شد، تورم بی‌‌‌سابقه در غرب رخ داده است. به‌‌‌دنبال افزایش تورم در کشورهای توسعه‌یافته، فدرال‌رزرو در ماه‌‌‌های اخیر به‌منظور مهار رشد قیمت‌ها نرخ بهره را به صورت مداوم افزایش داده که این امر خود موجب ریزش قیمت هر اونس طلای جهانی شده است و به‌‌‌نظر می‌رسد قصد ادامه این سیاست را نیز دارد. مادامی ‌‌‌که بحث افزایش نرخ بهره را داشته باشیم، بانک‌های بزرگ و سرمایه‌گذارها سعی می‌کنند دارایی‌های خود از جمله سهام یا طلا را نقد کرده و به سمت اوراق قرضه که بهره‌های بالاتری می‌دهند سرازیر کنند. همین اتفاق نیز موجب افزایش شاخص دلار و کاهش بهای هر اونس طلای جهانی شده است.

وی در مورد روند معاملات در بازار داخل می‌‌‌گوید: البته ما در بازار سکه طلا در داخل حباب داشتیم؛ زیرا محدودیت‌هایی برای اشخاص حقیقی و سرمایه‌گذارها در خصوص خرید ارز در داخل داریم که این موضوع سبب هجوم خریداران به سمت طلا ‌‌‌می‌شود. درنتیجه صندوق‌های طلا که تمام نوساناتشان از سکه طلا تبعیت می‌کند هم بی‌‌‌نصیب نمی‌‌‌مانند. با بررسی آمارها ‌‌‌می‌‌‌توان گفت احتمالا در خردادماه گذشته بیشترین ورود نقدینگی به صندوق‌های طلا را داشتیم و ارزش و حجم معاملات این صندوق‌ها رکورد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای زده است. البته در پی ریزش طلای جهانی و ثبات فعلی که در بازار ارز آزاد در داخل شکل گرفته، روند این معاملات کمی متعادل‌‌‌تر شده است.

پیش‌بینی روند بازار

کرمی معتقد است: در حال حاضر بازار داخلی شرایط آرامی دارد؛ اما نتیجه مذاکرات برجام بر نرخ ارز آزاد بسیار تاثیرگذار است. هرچه چشم‌انداز به این مذاکرات منفی‌‌‌تر باشد، طبیعتا تقاضای احتیاطی و حتی تقاضای خروج سرمایه ممکن است باعث افزایش بهای ارز شود. طبیعتا تحریم‌‌‌ها نیز بر شرایط عرضه ارز تاثیرگذار است و می‌‌‌تواند بر رشد قیمت ارز آزاد اثر بگذارد. در خصوص بهای جهانی طلا نیز مادامی که افزایش نرخ بهره از سمت غرب حمایت شود، طبیعتا رشدی را در این بازار مشاهده نخواهیم کرد؛ اما اگر فدرال‌رزرو نتواند تورم را در ایالات‌متحده کنترل کند، قطعا بعد از این افزایش نرخ بهره‌‌‌ها، رشد معناداری را در قیمت طلای جهانی خواهیم دید.