به گزارش «دنیای اقتصاد» بسیاری از معامله‌گران در بازار معتقد بودند اظهارنظر برخی مقام‌های دولتی درباره رشد احتمالی بهای زعفران دلیل مهمی برای رشد قیمت‌ها در بورس کالا است که در گام اول بر بازار گواهی سپرده کالایی و در گام دوم بر بازار آتی زعفران اثر گذاشته است. پیش‌تر بهای آتی پسته و زیره هم رشد نرخ داشتند تا جایی‌که روز شنبه بازاری سبزپوش همراه با صفوف خرید را برای اغلب سررسیدها شاهد بودیم. این روند در روز یکشنبه تغییر کرد و بازار از رشد پیشین قیمت‌ها فاصله گرفت و از هشت‌سررسید اصلی در بازار آتی فقط سه سررسید آن رشد نرخ داشتند. این وضع به وضوح تغییر فاز بازار را نشان می‌دهد و شاید بتوان از این شرایط به‌عنوان تخلیه حباب قیمتی در بازار نام برد.

این رفتار را باید جدی ارزیابی کرد؛ زیرا رشد قیمت‌هایی ۱۱ درصدی با احتساب خاص اهرمی، افزایش نرخ‌هایی گسترده را در بر دارد که با توجه به میزان وجه تضمین و رقمی که بر نوسان قیمت‌ها اثرگذار بود، می‌تواند به بالاتر از ۵۰ درصد هم برسد. این رفتار قیمتی اگر با شایعه رشد قیمت‌ها همراه شود ناخودآگاه ذهنیت‌هایی را ایجاد می‌کند که ممکن است ردپایی از بازارسازی را در بر داشته باشد. این ذهنیت شاید در نگاه اول قابل اثبات نباشد، ولی مطلبی است که در برخی شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شده و می‌توان به‌عنوان یک شایعه به آن پرداخت. البته شایعات به سادگی در ادبیات بازارهای مختلف دست به دست می‌شود و مطلب جدیدی نیست.

نوسان قیمت‌ها در بازار گواهی سپرده کالایی زعفران اهمیت بالاتری از بازار آتی زعفران دارد؛ زیرا یک بازار واقعی تلقی شده و معاملات آن بر مبنای عرضه و تقاضای فیزیکی است و قابلیت تحویل دارد. بهای هر گرم گواهی سپرده زعفران در ابتدای سال جاری و روزهای اوج آن ۹ هزار و ۶۸ تومان بود که در ۹ فروردین‌ماه سال جاری به ثبت رسید. از آن زمان تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه شاهد افت قیمت‌ها هستیم که موجب شد تا قیمت ۷ هزار و ۵۱۱ تومان هم به ثبت برسد.

این روند کاهشی اما مجددا تغییر کرد و یک روند صعودی را آغاز کرد تا جایی که در روز شنبه هفته جاری باز هم قیمت‌هایی نزدیک به ۹ هزار تومان ثبت شد. در هر حال بازار از یک روند صعودی برخوردار شده که روز گذشته اولین گام از تعدیل نرخ را در بازار آتی شاهد بودیم. این رفتار قیمتی پتانسیلی برای تغییر در ساز و کار این بازار فراهم می‌آورد که امکان تغییر فاز قیمتی و معاملاتی را دربردارد. البته در اطلاعیه روز گذشته در بازار مشتقه اعلام شد: (برای روز قبل) ثبت سفارش خرید تا ساعت ۱۰:۱۵ فقط برای مشتریان دارای اخطاریه افزایش وجه تضمین اولیه در قراردادهای آتی زعفران نگین و فقط به تعداد مورد نیاز برای بستن موقعیت‌هایی که تعهد آنها ایفا نشده امکان‌پذیر است. این مطلب آخرین اطلاعیه‌ای است که در این بازار منتشر شده است و خبر جانبی دیگری را شاهد نیستیم. البته روز قبل بارها تلاش شد تا با مسوولان بورس کالا ارتباط برقرار شود که در نهایت به گفت‌وگو ختم نشد.

Untitled-3 copy