محاسبه قیمت‌های صادراتی نشان می‌دهد هر لیتر بنزین برای تحویل در انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای حمل زمینی به مقصد افغانستان ۴۳ سنت در هر لیتر قیمت‌گذاری شده است که با مقایسه با قیمت‌های فوب جهانی (رقمی نزدیک به ۵۰ سنت در هر لیتر) با فرض هزینه‌های جانبی، تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد. به‌صورت دقیق‌تر روز گذشته ۱۰ هزار تن بنزین اکتان۹۱ در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت هر تن ۵۸۱ دلار عرضه شد که از این میزان ۳ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت. در ابتدای فعالیت بازار یک هزار تن تقاضای خرید در بازار با نرخ ۴۷۰ دلار به ثبت رسید ولی مورد معامله قرار نگرفت. این در حالی بود که ۸ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا در ساعات ابتدایی بازار درج شده بود ولی در زمان مظنه‌یابی تنها یک هزار تن آن به روی تابلو آمد. هرچند احتمالات از بالابودن نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده خبر می‌داد؛ ولی به مرور شرایط دگرگون شد و تقاضای موجود در بازار بالاخره قیمت پیشنهادی عرضه‌‌کننده را پذیرفت و ۳ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت که نشان‌دهنده انعطاف بدنه اجرایی بورس انرژی است. این داده به این معنی است که هم بازار صادراتی فرآورده‌ها به کشورهای همسایه شکل جدیدی گرفته  و هم می‌توان به عرضه سایر فرآورده‌ها از بستر بورس انرژی خوش‌بین بود.

 این اولین عرضه صادراتی بنزین در بورس انرژی بود که مورد معامله هم قرار گرفت.  این عرضه یک آغاز برای معاملات بنزین بود که می‌تواند بخشی از چهره بورس انرژی در رینگ بین‌الملل را تغییر دهد آن‌هم در شرایطی که بازار هدف این عرضه کشورهای همسایه بود که انتظار داریم تحریم‌ها اثر چندانی بر آن نداشته باشد. در روزهای گذشته یک نقد جدی به این عرضه‌ وارد شد و آن قیمت پیشنهادی بود. برخی معتقد بودند این نرخ بالاتر از حد انتظار و به‌عبارت دقیق‌تر، بالاتر از میزان کشش بازارهای صادراتی است. البته پذیرش قیمت فروشنده به معنی پذیرش این نرخ توسط اهالی بازار است و می‌تواند سرفصل جدیدی در معاملات فرآورده‌های صادراتی از بستر بورس انرژی در یک بازار شفاف باشد. این معامله امیدواری به تداوم و استمرار عرضه‌ها را تقویت می‌کند آن هم در شرایطی که می‌توان گفت ناکامی نفتی در بورس انرژی، برخی ذهنیت‌ها را با خدشه همراه کرده بود ولی این معامله نشان داد که هنوز هم بورس انرژی یک ابزار استراتژیک برای صادرات است. صادرات هم به کشورهای منطقه به این معنی است که تیغ تحریم‌ها واقعا کند شده است.

اولین بار در صنعت نفت

به گزارش روابط عمومی بورس انرژی ایران؛ برای نخستین بار در صنعت نفت ایران دیروز چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۳ هزار تن بنزین با استاندارد یورو۵ تولیدی شرکت نفت ستاره خلیج فارس از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ صادراتی (بین‌الملل) بورس انرژی معامله شد. در ساعت ۱۴ نخستین محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حالی روانه رینگ بین‌الملل بورس انرژی شد که در نهایت ۳ هزار تن از آن به مقصد بازارهای صادراتی معامله شد. ۷ هزار تن الباقی این محموله به روز معاملاتی شنبه هفته آینده موکول شده است. قیمت پایه هر تن از این محصول ۵۸۱ دلار تعیین شد و محدودیتی برای رقابت بر سر قیمت پایه تعیین شده وجود نداشت. حداقل حجم خرید برای کشف قیمت و همچنین حجم خرید به ترتیب یکصد تن بود و محل تحویل آن از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مقصد افغانستان تعیین شده است. همچنین تسویه این معامله نیز به‌صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد.