طی روزهای پایانی ماه نوامبر و دو هفته طی شده از ماه دسامبر موجودی شمش سرب در بازارهای بورس فلزات لندن روند کاهشی داشت و تنها در دو روز پایانی معاملات موجودی شمش سرب اندکی رشد یافت. بنابراین با وجود روند کاهشی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت شمش سرب نیز روند کاهشی را طی کرده است. علت این امر را می‌توان در تغییر شاخص دلار آمریکا جست‌وجو کرد. شاخص دلار آمریکا در روز ۱ دسامبر برابر ۲۲/ ۹۷ بود که در روز بعد به ۳۹/ ۹۷ رسید. این روند افزایشی طی این هفته ادامه داشت و درنهایت شاخص دلار آمریکا به ۷۱/ ۹۷ رسید که بیشترین رقم طی یک‌سال اخیر بود که باعث تضعیف هرچه بیشتر کامودیتی‌ها شد.

دولت چین قوانین زیست محیطی برای تولید سرب در این کشور را تشدید کرد و دیگر امکان تولید این محصول در مناطق پرجمعیت وجود ندارد و همین موضوع موجب کاهش تولید شمش سرب این کشور به میزان ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ خواهد شد. این مساله می‌تواند زمینه‌ساز تداوم غلبه تقاضا بر تولید این محصول در بازارهای جهانی باشد. گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان کسری عرضه برای شمش سرب برابر ۱۲۳ هزار تن باشد. همچنین این گروه با در نظر گرفتن افزایش مصرف و پیش‌بینی افزایش تولید در سال ۲۰۱۹، میزان کسری شمش سرب در سال ۲۰۱۹ را تنها ۱۷ هزار تن اعلام کرده است که می‌تواند تاثیر منفی بر قیمت آتی این فلز داشته باشد. از دیگر اتفاقات موثر بر بازار شمش سرب، کاهش تولید جهانی خودرو در ماه اکتبر بود که ادامه این امر می‌تواند موجب کاهش تقاضا برای سرب و تضعیف قیمت شمش سرب شود.

  برترین تولیدکنندگان سرب؛ چین در صدر قرار گرفت

 به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از وب سایت Investing News در سال گذشته میلادی تولید جهانی سرب با رشد ۴ درصدی به ۵۸/ ۱۱ میلیون تن رسید که طی این مدت چین با تولید ۴/ ۲ میلیون تن در صدر فهرست تولیدکنندگان این ماده معدنی قرار گرفت.به‌رغم اختلاف بسیار با تولید این ماده معدنی در چین، استرالیا طی سال گذشته میلادی توانست با تولید ۴۵۰ هزار تن سرب دومین کشور تولیدکننده این محصول باشد.ایالات متحده آمریکا به‌عنوان سومین کشور برتر تولید‌کننده سرب در سال گذشته میلادی۳۱۳ هزار تن از این ماده معدنی را تولید کرد. همچنین به رغم کاهش تولید سرب  در پرو  از ۳۱۴ هزار تن در سال ۲۰۱۶ به ۳۰۰ هزار تن در سال۲۰۱۷ میلادی، این کشوردر جایگاه چهارمین تولیدکننده برتر سرب جهان جای گرفت.طی مدت یاد شده، روسیه با تولید ۲۵۰هزار تن سرب، مکزیک با تولید ۲۳۰هزار تن و هند نیز با تولید ۱۵۰هزار تن سرب به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا هفتم قرار گرفتند.