مفتول آلومینیوم یکی از نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی است که عمدتا با هدف استفاده از ویژگی هدایت الکتریکی آلومینیوم تولید می‌شود. این محصول که به‌طور متوسط در سال‌های اخیر حدود ۱۱ درصد از کل مصرف آلومینیوم جهان را به خود اختصاص می‌دهد، علاوه بر مصارف الکتریکی در ساخت انواع سیم و کابل‌های فشار قوی و فشار متوسط، در اکسیژن‌زدایی فولاد و همچنین ساخت برخی از تجهیزات مکانیکی از جمله سیم‌های بسته‌بندی نیز کاربرد دارد. این محصول عمدتا به دو روش اکستروژن (Extrusion) و ریخته‌گری پیوسته- نورد (Continuous Casting & Rolling) تولید می‌شود که عموما مفتول تولیدی به روش ریخته‌گری پیوسته- نورد دارای کیفیت دانه‌بندی و خلوص بهتری نسبت به مفتول تولیدی به روش اکستروژن است. با توجه به اینکه بالغ بر ۷۹ درصد کل مفتول آلومینیومی برای فرآیند کشش در ساخت سیم و کابل‌های آلومینیومی مصرف می‌شود و این کاربرد نیازمند کیفیت بالای مفتول است، روش ریخته‌گری پیوسته- نورد، بیشترین سهم را در تولید این محصول در سطح جهان داراست.

همچنین علاوه بر تمایلات مصرف‌کنندگان به مفتول تولیدی به روش ریخته‌گری پیوسته- نورد، این روش هزینه‌های عملیاتی پایین‌تری نیز برای تولید هر واحد محصول در مقایسه با روش اکستروژن داشته که متعاقبا تبدیل به محرکی از طرف عرضه برای استفاده از روش ریخته‌گری پیوسته- نورد برای تولید مفتول خواهد شد. شاید تنها مزیت روش اکستروژن برای تولید مفتول را بتوان هزینه‌های پایین‌تر سرمایه‌گذاری اولیه دانست؛ ولی در مجموع هزینه‌های تولید در روش ریخته‌گری پیوسته به‌دلیل امکان تولید در ظرفیت‌های بسیار بالاتر، کمتر خواهد بود. گفتنی است که علاوه بر این دو روش متداول در ساخت مفتول آلومینیومی، روش ریخته‌گری مستقیم و پیوسته(Upward Continuous Casting) نیز وجود دارد که برای تولید مفتول‌های بسیار ضخیمی استفاده می‌شود و در حال حاضر سهم بسیار جزئی در بازار تولید این محصول در سطح جهان دارد.

در حالی سیم و کابل برای کاربردهای رسانایی آلومینیوم، بیشترین سهم را در مصرف مفتول دارد که عموما ساخت ظرفیت‌های تولید این هادی‌ها در مقایسه با ساخت ظرفیت‌های تولید مفتول در سطح کمتری است. از این رو بسیاری از مفتول‌سازان آلومینیومی در جهت توسعه عمودی فعالیت خود، ظرفیتی نیز برای تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی احداث کرده‌اند. از این رو، سهم بسیار اندکی از مفتول تولیدی در سطح جهان، تجارت می‌شود که طی سال‌های گذشته تقریبا ثابت باقی مانده است. براساس داده‌های تولید و تجارت مفتول آلومینیومی، می‌توان گفت که به‌طور متوسط به‌ازای افزایش تولید هر تن مفتول، ۸۳/ ۰ تن نیز به تولید سیم و کابل در بازار محلی افزوده شده است که این امر منجر به ثابت ماندن نسبی سهم ۱۷ درصدی تجارت به تولید مفتول طی سال‌های گذشته شده است.