حال نگاهی به وضعیت این بازار نشان می‌دهد قیمت فلز مس در بازار لندن در هفته گذشته ۵۱/ ۱ درصد رشد را تجربه کرده و به ۶ هزار و ۲۵۱ دلار در پایان هفته گذشته رسیده است. این در حالی است که قیمت آلومینیوم در این مدت ۵/ ۳ درصد رشد کرده و به ۲ هزار و ۷۱ دلار در هر تن رسیده است. روی در این مدت ۲ درصد رشد قیمتی را از سر گذرانده و به ۲ هزار و ۵۹۶ دلار در هر تن رسید و این میزان افزایش قیمت برای نیکل ۵/ ۲ درصد اعلام شده است که باعث شده قیمت این فلز به ۱۳ هزار و ۷۷۰ دلار در هر تن برسد. سرب در همین مدت ۵۵/ ۱ درصد رشد قیمتی را از سر گذراند و به ۲ هزار و ۱۲۹ دلار در هر تن رسید. قلع نیز با افزایش قیمت ۲۱/ ۲ درصدی به قیمت ۱۹ هزار و ۹۲۵ دلار رسید. این وضعیت قیمتی در بازارهای فلزی نشان می‌دهد بازار برخلاف روند هفته‌های گذشته خود با بهبود اوضاع روبه‌رو شده اما هنوز به وضعیت گذشته خود بازنگشته است. همان‌طور که در نمودار همراه مشهود است افت‌های یک ماهه در اکثر فلزات پایه همچنان به قوت خود باقی هستند. با این حال بازار این محصولات با تحرکی نسبتا قابل توجه روبه‌رو شده اما اینکه آیا این روند در هفته جاری و هفته‌های بعد از آن نیز ادامه خواهد یافت یا خیر نیازمند بررسی بیشتر است که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

  فاکتورهای موثر بر بازار در هفته گذشته

در این رابطه سیکینگ آلفا مرجع اطلاعاتی و تحلیلی بازارهای کالایی در گزارشی می‌نویسد مهم‌ترین اخبار در هفته‌های اخیر انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا، افول داده‌های اقتصادی چین، احتمال توافق بین آمریکا و اروپا در حوزه تجاری و جنگ لفظی روسای جمهور ایران و آمریکا بوده‌اند که روی بازارهای کالایی دنیا اثر گذاشته‌اند. بر‌اساس این گزارش نرخ رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه دوم سال جاری به ۱/ ۴ درصد رسیده که یکی از بیشترین نرخ‌های رشد از سال ۲۰۱۴ بوده است. البته بازار نرخ رشدی بین ۶/ ۳ تا ۲/ ۵ درصد را انتظار داشت با این حال واکنش بازارهای کالایی به این تغییرات در نوع خود قابل توجه است.در این بین افزایش شاخص دلار در سه ماه دوم سال و در هفته گذشته نیز موضوع قابل توجهی بود که بازارها را از رشد بیشتر منع می‌کرد، به‌طوری‌که در غیاب این شاخص انتظار می‌رفت بازارها با واکنش تندتری روبه‌رو شوند.

موضوع دیگر اما افت رشد اقتصادی در اقتصاد چین بود. طبق گزارش‌ها با اقدامات دولت چین برای مقابله با بحران بدهی این کشور و پیامدهای اولیه جنگ تجاری با آمریکا، نرخ رشد سه ماه دوم چین به ۷/ ۶ درصد کاهش یافت که ۱/ ۰ واحد درصد کمتر از نرخ رشد سه ماه نخست سال محسوب می‌شود.  تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند منازعه تجاری باعث شود در دوازده ماه پیش‌رو بین ۲/ ۰ تا ۵/ ۰ درصد از رشد اقتصادی چین کاسته شود. در این بین تداوم جنگ تجاری بین آمریکا و چین را باید موضوع بسیار مهمی دانست که گویا در کوتاه مدت اثرات قوی‌تری بر اقتصاد چین به همراه داشته است. با این حال کارشناسان معتقدند این روند در میان‌مدت و به‌خصوص در بلندمدت به زیان آمریکا پیش خواهد رفت.

در این رابطه صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اخیرا نوشت آمار و ارقام اقتصادی که به‌تازگی و به‌طور رسمی از سوی دولت چین منتشر شده است، نشان می‌دهد، اقتصاد صنعتی –باوجود اینکه در پله‌های صعود قرار گرفته- سرعت کندی پیشروی خود دارد. رشد اقتصاد صنعتی از ۸/ ۶ درصد به ۶ درصد در ژوئن سال جاری میلادی کاهش یافت و رشد در میزان سرمایه‌گذاری در بخش دارایی‌های ثابت از ۱/ ۶ درصد به ۶ درصد نزول یافت؛ این موضوع را باید یک عامل مهم در تغییر جهت‌های بازارهای کالایی دانست.

موضوع دیگر جنگ لفظی بین روسای جمهور ایران و آمریکا در هفته قبل بود که اهمیت بسیاری برای بازارها داشت. کارشناسان سیکینگ آلفا در گزارش خود با پرداختن به این موضوع نوشتند بعد از خروج ترامپ از برجام این شاید اولین اظهار نظر تند رئیس‌جمهوری ایران بود که ترامپ آن را با تهدید پاسخ گفت. ترامپ به دنبال تحریم بی‌سابقه علیه اقتصاد ایران است اما آن‌طور که در این گزارش نیز آمده ایران در ۴۰ سال گذشته هیچ گاه در برابر لفاظی‌های آمریکا کوتاه نیامده و امیدوار است آمادگی خود را برای ایجاد امنیت در وضعیت اقتصادی حفظ کند. البته مشخصه‌های کنونی اقتصاد ایران چندان باثبات نیستند و بازارهای مختلف با مشکلاتی روبه‌رو هستند. با این حال بازارهای جهانی نیز در هفته گذشته نسبت به وقایع پیرامون ایران از خود واکنش نشان داده‌اند.

 سیکینگ آلفا در این گزارش با اشاره به موضوعاتی همچون تنگه هرمز و عبور ۱۹ میلیون بشکه نفت در روز از این مکان و صادرات ۷/ ۲ میلیون بشکه نفت در روز توسط ایران که بعد از برجام یک موفقیت عظیم برای تهران محسوب می‌شود، می‌نویسد ایران علاوه بر اینکه به شدت به دنبال حفظ میزان صادرات نفت خود است ممکن است از ظرفیت‌های این تنگه در صورت نیاز استفاده کند که این مساله نیز بازارهای جهانی را تحت کنترل خود قرار خواهد داد.در این بین در نقطه دیگر، به نظر می‌رسد بین ایالات متحده و اروپا توافقات تجاری جدی‌تر به زودی حاصل شود. ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا در گفت‌وگو با ترامپ از رفع چالش‌های احتمالی برای وقوع یک جنگ تجاری خبر داده است که امیدواری‌هایی را به بازارهای جهانی مخابره کرده است. با این حال هنوز در مورد چین و آمریکا اخبار خاص و قابل توجهی منتشر نشده است.  در این رابطه تحلیلگر سیکینگ آلفا می‌نویسد به عقیده من برای حل اختلافات تجاری چین و آمریکا این اتفاق ممکن است در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر بیفتد و در آن زمان نشست بین روسای جمهور دو کشور این توافق را قطعی کند تا در مورد تجارت به توافقی مشترک برسند که در آن منافع بین دو طرف تقسیم شود. این گزارش می‌افزاید جهان به تجارت آزاد کالاها نیاز دارد و اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای یا یارانه‌ای می‌تواند این جریان آزاد را بر هم بزند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۸ تکلیف جنگ تجاری واشنگتن-پکن با تصمیم بر عقب‌نشینی از سیاست‌های تعرفه‌ای روشن شود.

15