بازار در انتظار واردات؟

دی اتیل هگزانول یکی از محصولات مورد استفاده در صنعت کفش،‌ محصولی است که همواره با التهاب رو به رو بوده است و البته در مقاطعی از زمان با مهندسی و مدیریت شکاف میان عرضه و تقاضای این محصول کم شده و بازار آن به تعادل رسیده است. پتروشیمی شازند تنها تولید‌کننده این محصول است که با عرضه تمام محصول تولیدی خود سعی در آرام کردن این بازار و کمک به صنعت کفش کشور دارد. دبیر کل و عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد درخصوص مشکلاتی که درباره عرضه و تقاضای نامتوازن محصول دی اتیل هگزانول و مشکلاتی که در پی این عدم تعادل به وجود آمده است، گفت: تجربیات سالیان گذشته حاکی از آن است که اگر پتروشیمی شازند اراک، روی به توزیع قطره چکانی این ماده اولیه بیاورد؛ شاهد افزایش قیمت بی‌سابقه دی اتیل هگزانول خواهیم بود و به پیروی از آن در بازار الکل و دی او پی نیز شاهد التهاب خواهیم بود.این فعال صنعت کفش ایران، یادآور شد: نیاز است که پتروشیمی شازند اراک، به‌عنوان عرضه‌کننده انحصاری این ماده اولیه در بورس کالا، با نگاهی استراتژیک و پایدار، مسوولیت سنگین تامین منظم این ماده اولیه را عهده‌دار شود و در مقاطع بروز عدم تعادل در بازار، با مکانیزم‌هایی همچون ذخیره قابل اطمینان و جبران کسری بازار از طریق واردات، از ایجاد التهاب مجدد جلوگیری کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در جلسات زیادی خواستار واردات این محصول از طریق مجتمع‌های پتروشیمی شده‌ایم و در زمان فعالیت کارگروه شورای رقابت،‌ درخواست کردیم که این موضوع در دستور کار قرار گیرد. لشکری افزود: این در حالی است که در آن زمان مسوولان بر این باور بودند که کمبود باید از طریق بخش‌خصوصی تامین شود و هیچ قانون و الزامی برای پتروشیمی‌ها وجود ندارد که کمبود عرضه‌ها را جبران کنند. این در حالی است که در این میان این سوال در ذهن متبادر می‌شود که آیا در این صورت پتروشیمی شازند با داشتن سهم ۹۰درصدی بازار این محصول با کالای وارداتی رقابت نمی‌کند؟ این در حالی است که پتروشیمی شازند هم به این راهکار توجهی نکرد و به عقیده من مهم‌ترین‌ علت این بی‌توجهی این بود که با وارد کردن این محصول قیمت معامله شده به نرخ پایه نزدیک می‌شد و ترجیح داد این نسخه را عملی نکند. دبیر کل و عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران در ادامه افزود: با همه این تفاسیر با توجه به اینکه ۹۰ درصد عرضه دی‌اتیل هگزانول در دست پتروشیمی شازند است،‌ منطقی اینکه این پتروشیمی ۱۰ درصد مابقی نیاز بازار را وارد کند و با مهندسی و مدیریت، قیمت مناسبی را برای عرضه این محصول در نظر بگیرد.

عرضه قطره‌چکانی بی‌معنی است

مهندس رضا محتشمی‌پور، رئیس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز در واکنش به این سخنان درگفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: جامعه کفش کشور از دو محصول دی‌اتیل هگزانول وEPVC استفاده می‌کند و این در شرایطی است که تامین‌کننده این دو محصول به ترتیب پتروشیمی شازند و پتروشیمی اروند هستند. محتشمی‌پور می‌گوید: سوال اینجاست که عرضه قطره چکانی که از سمت جامعه مطرح می‌شود،‌ به چه معناست؟ عرضه قطره چکانی یعنی آنکه بخشی از محصول تولید شده، عرضه نشود یا در مقاطعی کم عرضه شود. حال آنکه بررسی آمارهای بورس کالای ایران نشانگر این موضوع است که سال گذشته تمام محصول تولید شده توسط پتروشیمی شازند با یک عدد ثابت در تمام ماه‌ها عرضه شده است و کمبود بازار از عدم عرضه‌ها نیست. وی افزود: این در حالی است که سال گذشته تمام دی اتیل هگزانول تولیدی مجتمع اراک در بازارهای داخلی عرضه و به فروش رسید و البته بازار هنوز هم با کمبود محصول رو به رو بود. درخصوص محصول EPVC هم در همین مقطع زمانی، ۵ هزار تن از این محصول در انبارها وجود دارد و تمام نیاز بازار تامین شده است و در هر بار عرضه چیزی در حدود ۳۰ درصد از محصول برگشت خورده است. پس با این شرایط عرضه قطره چکانی مصداقی ندارد. رئیس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی درخصوص کمبود محصول دی اتیل‌هگزانول در بازار داخلی و روش حل این مشکل افزود: با توجه به این امر که مجتمع پتروشیمی اراک تنها تولید‌کننده این محصول است، تنها راه‌حل این مشکل واردات این محصول است که بارها پیشنهاد شده است این کار توسط بخش خصوصی انجام شود. این در حالی است که با توجه به این امر که بخش بازار این محصول در دست پتروشیمی شازند است، آنها خواستارند تا این مجتمع مسوولیت واردات و رفع کمبود این محصول را بر عهده بگیرد. ضمنا هیچ قانون و تکلیفی در این خصوص برای این مجتمع وجود ندارد و صحبت‌هایی همچون عرضه قطره چکانی،‌ با توجه به اینکه این مجتمع تمامی محصول خود را عرضه می‌کند، ‌موجب دلسردی بخش بالا‌دست برای به تعادل رساندن این بازارها می‌شود.