وی در این گزارش اظهار امیدواری کرده که موجودی قراضه جهانی در سال ۲۰۳۰ به حدود یک میلیارد تن و در سال ۲۰۵۰ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن برسد. به عبارتی انتظار می‌رود ظرف ۳۰ سال آینده بیش از ۵۰۰ میلیون تن افزایش داشته باشد. در این بین، انتظار می‌رود چین و کشورهای در حال توسعه قوی‌ترین رشد موجودی قراضه را به خود اختصاص بدهند؛ بررسی تجربه این کشورها در فاصله سال‌ها ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ این موضوع را اثبات می‌کند.  بر‌اساس این گزارش موجودی قراضه چین تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰۰ میلیون تن خواهد بود که تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۴۰۰ میلیون تن برسد. در حال حاضر چین دارای سهم کمتری در تولید فولاد با استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی بوده و در عین حال در مقایسه با مناطق توسعه یافته است اما با افزایش ضایعات آهن‌آلات می‌تواند این روش هم تغییر کند. لذا بیکرز در این گزارش این پرسش را مطرح می‌کند که آیا وقت آن است که چین به تولیدکننده فولاد با استفاده از روش کوره قوس تبدیل شود؟ در حال حاضر نیز چین در حال تجربه تغییرات مهمی است و فولادسازان در مقابل سیاست‌هایی مثل کاهش ۱۴۰ میلیون تنی تولید فولاد با استفاده از روش القایی در این کشور یا سیاست‌های زیست محیطی قرار گرفته‌اند که نتیجه هر دو حالت کاهش سطح تولید فولاد است.

در این بین در مناطق دیگر در حال توسعه از جمله هند یا کشورهای حوزه آ سه آن رشد تولید فولاد به نسبت بالاتری در جریان است و این موضوع با در دسترس بودن ضایعات می‌تواند تقویت شود. انتظار می‌رود این مناطق در ۱۵ سال آینده میزان موجودی ضایعات خود را دو برابر کنند. این موضوع در مورد سایر کشورهای دنیا نیز با نرخ رشد پایین‌تری نسبت به کشورهای توسعه یافته صدق می‌کند. برآورد می‌شود که موجودی قراضه در کشورهای عضو نفتا، اتحادیه اروپا و ژاپن و گروهی از کشورهای توسعه یافته رقمی در حدود ۳۲۰ میلیون تن باشد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵۰ میلیون تن برسد. این گزارش در انتها می‌افزاید؛ رشد مناسب موجودی ضایعات فولاد و آهن نشان می‌دهد که در میان مدت و بلندمدت می‌توان صنعت فولاد را به سمت استفاده مناسب از ضایعات کرد و در نتیجه از استفاده بی رویه از مواد خام و منابع انرژی جلوگیری کرده و از انتشار بی حد و حصر مواد آلاینده در طبیعت جلوگیری کرد.

چین و ترکیه در صدر مصرف قراضه

مروری اجمالی بر داده‌های اداره بازیافت بین‌الملل BIR نشان می‌دهد میزان مصرف قراضه جهانی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال‌های گذشته با افزایش مواجه شده است؛ این روند حاکی از آن است که به ترتیب کشورهایی مانند ترکیه، کره، ژاپن، اتحادیه‌اروپا، آمریکا و روسیه افزایش مصرف قراضه ۱۷، ۳/ ۱۱، ۶/ ۶، ۶/ ۵، ۷/ ۳ و ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. این در‌حالی است که میزان مصرف کلی قراضه در سال ۲۰۱۷ طبق اعلام این سازمان ۶۱۰ میلیون تن بوده که این میزان افزایش ۱/ ۳۶ درصدی در تولید فولاد را شامل می‌شود.اما چین هم‌چنان به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده قراضه و همچنین تولید‌کننده فولاد در سال ۲۰۱۷ به میزان ۹/ ۱۴۷ میلیون تن قراضه مصرف کرده است. این در حالی است که این میزان، حاکی از افزایش ۶۰ میلیون تنی مصرف قراضه در صنعت فولادسازی این کشور است. از سوی دیگر در سال قبل، میزان ۸/ ۱۷ درصد فولادسازی چین به وسیله تامین از محل قراضه بوده است.

آمارهای موجود و ارائه شده از سوی اداره بین‌الملل بازیافت BIR همچنین نشان می‌دهد که میزان ۵/ ۵۵ درصد از تولید فولاد اروپا به وسیله قراضه تامین می‌شود. در سال ۲۰۱۷ کشورهای عضو اتحادیه اروپا به میزان ۵/ ۹۳ میلیون تن قراضه مصرف کرده‌اند که طبق آمارهای منتشر شده سال گذشته رشد ۶/ ۵ درصدی را ثبت کرده‌اند. این در حالی است که مصرف آمریکا به میزان ۷/ ۳ درصد رشد داشته و به ۵۹ میلیون تن رسیده است، از سوی دیگر مصرف قراضه در ژاپن به میزان ۶/ ۶ درصد رشد داشته و به ۸/ ۳۵ میلیون تن رسیده است، این افزایش در مصرف قراضه ژاپن در حالی مخابره می‌شود که تولید فولاد در این کشور به میزان ۱/ ۰ درصد کاهش از خود نشان داده است. ترکیه در سال گذشته بیشترین رشد مصرف قراضه را تجربه کرده است،‌ به‌طوری‌که این کشور به اندازه ۱۷‌درصد در سال گذشته مصرف این ماده را افزایش داده و به رقم ۳/ ۳۰ میلیون تن رسانده است، از سوی دیگر تولید فولاد خام نیز در این کشور به میزان ۱/ ۱۴ درصد افزایش یافته است، این در‌حالی است که ۸۱ درصد تولید فولاد ترکیه با استفاده از قراضه بوده است. کره‌جنوبی در لیست اداره بازیافت بین‌الملل دومین کشوری است که مصرف قراضه‌اش با افزایش روبه‌رو‌ شده به‌طوری‌که مصرف این ماده در این کشور به میزان ۳/ ۱۱ درصد افزایش داشته و به رقم ۵/ ۳۰ میلیون تن رسیده است، افزایش مصرف قراضه در کره در‌حالی صورت گرفته که تولید فولاد در این کشور به میزان ۶/ ۳ درصد رشد داشته است. مصرف قراضه در روسیه نیز به میزان ۵/ ۲ درصد رشد داشته و به ۵/ ۲۸ میلیون تن رسیده است، این در حالی است که تولید فولاد ۳/ ۱ درصد رشد داشته است.

مرور اجمالی آمار مصرف قراضه در سال گذشته دوسوال مهم را به ذهن متبادر می‌کند:

۱) آیا تولید‌کنندگان فولاد در آینده مصرف بیشتر قراضه را جایگزین سنگ آهن خواهند کرد؟

۲) برنامه چین برای تولید ۵۰ درصد فولاد با قراضه تا سال ۲۰۲۵ توسط سایر کشورها نیز آغاز خواهد شد؟

این سوالات در حالی مطرح می‌شود که با توجه به کمبود قراضه در داخل کشور و نیز نبود منابع کافی سنگ‌آهن پر عیار و مناسب، سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌های تولید قراضه خرد شده، حائز اهمیت است.

15 (3)