ورود خریداران به لاک احتیاط

همچنین قیمت پایه انواع پی‌وی‌سی در گریدهای مختلف با ۰۳/ ۴ درصد افت نسبت به هفته گذشته اعلام شد. در رتبه بعدی بیشترین افت قیمت‌ها نیز مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن، گریدهای مختلف پلی‌استایرن انبساطی و نیز SBRها است؛ به‌طوری‌که قیمت پایه این محصولات نیز همگی با ۹۱/ ۳ درصد کاهش نسبت به قیمت‌های هفته قبل روبه‌رو‌ شدند.پلی پروپیلن نساجی نیز با کمترین نوسان قیمتی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. قیمت پایه این محصول برای هفته جاری ۹۹/ ۱ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با توجه به افت چشمگیر بهای دلار طی هفته‌های گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی بیش از این با کاهش همراه باشد اما با اعلام قیمت‌های پایه این پیش‌بینی و انتظار تحقق نیافت.

در کنار این عامل رصد مولفه قیمت‌های جهانی اما از روند افزایشی محصولات مختلف حکایت دارد، اما این در شرایطی است که این روند جهانی افزایشی آرام و متناسب دارد و نمی‌تواند همچون سدی در مقابل کاهشی که از ناحیه افت دلار ثبت شده واقع شود.رصد تالار نقره‌ای: روز گذشته ۴۶ هزار و ۵۶۹ تن عرضه در مقابل ۳۸ هزار و ۱۵۶ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر ۲۲ هزار و ۲۶۵ تن محصول مورد معامله قرار گرفت. این در شرایطی است که دوشنبه گذشته (به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه معاملات در روز دوشنبه انجام شد) سه شاخص ارقام بالاتری را به خود اختصاص دادند؛ به گونه‌ای که در این روز ۶۸ هزار و ۶۶۲ تن عرضه در مقابل ۴۲ هزار و ۴۵۲ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر ۲۶ هزار و ۸۹۷ تن محصول معامله شد.

بررسی روند معاملات طی هفته‌های گذشته حاکی از آن است که حجم معاملات از رقم متوسط بیش از ۵۰ هزار تن در تالار نقره‌ای به متوسط ۲۵ هزار تن رسیده است که از جمله مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به تصمیم برخی تولیدکنندگان پایین‌دستی برای عدم خرید اشاره کرد. با بالارفتن بهای ارز قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار با جهش چشمگیری همراه بود و شرایط را به جایی رساند که برخی از تولید‌کنندگان و انجمن‌ها تصمیم گرفتند فعلا خرید مواد اولیه برای بنگاه‌های تولیدی خود را به تعویق اندازند تا تصمیماتی اساسی درباره مقدار عرضه و قیمت‌ها گرفته شود.

از جمله کالاهای جذاب روز گذشته می‌توان به پلی‌پروپیلن فیلم HP۵۲۵Jاشاره کرد که روز گذشته با عرضه‌ای ۳ هزار و ۵۱۲ تنی در مقابل تقاضای ۹ هزار و ۲۰ تنی قرار گرفت و به مقدار و ۳ هزار و ۵۱۲ تن از این محصول معامله شد و دست آخر با بیشترین قیمت یعنی ۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. سابقه تاریخی این کالا نشان می‌دهد که تقاضا برای این محصول همیشه ارقام بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. پلی اتیلن ترفتالات بطری از دیگر کالاهای جذاب است که هنوز هم التهاب خود را نگه داشته است. این محصول با ۳ هزار و ۸۹۴ تن عرضه در مقابل ۲ هزار و ۲۲۸ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر با اختلاف قیمتی ۱۰۰ تومانی به نسبت قیمت پایه با رقم ۵ هزار و ۴۶۲ تومان مورد معامله قرار گرفت.

دلار در لحظه تنظیم این گزارش ( ساعت ۱۶) رقم۴هزارو۴۷۱ را به خود اختصاص داده است. به گفته تحلیلگران فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، دستگیری دلالان ارزی و تعیین نرخ دلار از سمت صرافی‌ها از جمله دلایل این کاهش است و این عامل به‌طور مستقیم بر قیمت‌ها در بازار داخلی تاثیر گذاشته و اکثر گریدهای پتروشیمی را نیز با کاهش قیمت‌ همراه ساخته است.نفت و نفتا: بررسی بهای نفت حاکی از روند ۸/ ۳ درصدی افزایش این شاخص طی هفته گذشته است، به گونه‌ای که در لحظه تنظیم این گزارش بهای شاخص نفت خام آمریکا به رقم ۶۳ دلار و ۷۳ سنت رسیده است. این در شرایطی است که شاخص برنت هم با افزایش ۶/ ۳ درصدی همراه بوده و در لحظه تنظیم این گزارش با بهای ۶۷ دلار و ۱۴ سنت اعلام شده است. تحلیلگران این بازارها بر این عقیده‌اند که تداوم اختلالات نفت لیبی و اظهارات برخی مقامات نفتی منطقه از جمله دلایل افزایش بهای نفت در این روزها است. علاوه بر این موضوع در کنار دلایل مختلفی که قیمت طلای سیاه را به بالای ۶۵ دلار در بشکه رسانده است؛ نمی‌توان از کاهش چشمگیر تولید نفت ونزوئلا چشمپوشی کرد.

تولید نفت این کشور عضو اوپک در کل سال ۲۰۱۷ با افتی ۱۳ درصدی همراه بوده که بیشترین میزان آن در ماه‌های آخر سال گذشته رخ داده است. به دنبال این اتفاق بهای نفتا به‌عنوان خوراک تولیدی مواد پتروشیمی با افزایشی ۸/ ۰ درصدی طی هفته گذشته همراه بوده و موجب شده است که بهای این شاخص رقم ۵۵۵ دلار و ۷۰ سنت را به خود اختصاص دهد.

بررسی روند قیمتی محصولات در بازار آزاد: نگاهی به قیمت محصولات در بازار داخلی نشانگر این موضوع است که بازار از ابتدای هفته جهت‌گیری منفی را در پیش گرفته و روندی نزولی را دنبال کرده است. از جمله مهم‌ترین دلایل این روند باید به قیمت دلار اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر قیمت در این بازارها داشته و مسبب کاهش قیمت در این بازارها شده است. از جمله دلایل دیگر تقاضای کم و محدود از سمت تولید‌کنندگان پایین‌دست در این بازارهاست. بیم و امید نسبت به بهای دلار که موجب نوسان در قیمت محصولات شده از جمله دلایلی است که تولیدکنندگان همچون سال‌های گذشته میل و رغبتی برای انبار کردن محصولات نداشته باشند و این امر موجب شده که تقاضا به سمت تقاضاهای واقعی میل پیدا کند و از جمله دلایل کاهش قیمت محصولات در بازارهای آزاد باشد.

علاوه بر این موضوع، مساله نقدینگی و کمبود نقدینگی در زنجیره تامین صنعت پتروشیمی و عدم حمایت‌های بانکی از کشور از جمله دلایل دیگری است که موجب می‌شود تولیدکنندگان نقدینگی را لازم برای خرید محصولات خود به‌صورت نقدی و در‌جا نداشته باشند و به اندازه توانایی خود محصول را خریداری کنند. باید به این نکته توجه کرد که بیش از ۸ هزار واحد تولیدی در بخش پلاستیک کشور مشغول فعالیت هستند که با نوسانی همچون رشد چشمگیر قیمت‌های پایه و در نهایت قیمت محصولات پتروشیمی توان خرید ندارند و به راحتی از گردونه تولید حذف می‌شوند و این عامل هم می‌تواند تقاضا را در بازارهای داخلی این محصولات کم کند.