هفته گذشته زمان کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بود و شاهد بودیم که این حجم به کمترین حد از ابتدای تیرماه تاکنون کاهش یافت. هفته گذشته حجم معامله پلیمرها بیش از ۵/ ۱۳ درصد کاهش یافت و رقم ۴۳ هزار و ۷۵۰ تن به ثبت رسید که نشان می‌دهد این حجم، سطح رکود و رونق در سال جاری (کف ۵۰ هزار تن معامله پلیمرها درهفته) را شکسته و بازار وارد یک فاز رکود جدید شده است.  این در حالی بود که حجم عرضه‌ها تغییر چندانی نداشته ولی حجم تقاضا بیش از ۲۲ درصد افت کرد که نشان‌دهنده ضعف تقاضای موثر در این بازار بود. کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد، عقب‌نشینی خریداران در صنایع پایین‌دستی، کاهش حجم فعالیت‌های معاملاتی در بازار داخلی، تاثیرپذیری بازار از دو روز تعطیلی ابتدای هفته گذشته و کم‌رمقی فعالیت‌ها در کنار ضعف نقدینگی مواردی بود که در نهایت بازاری ضعیف و کاهش حجم معاملات در بورس کالا را رقم زد.

بر‌اساس دیدگاه فعالان بازار، این وضعیت را باید جدی گرفت، زیرا تداوم کاهش حجم معاملات می‌تواند شرایط سخت فعلی را دشوارتر ساخته و همچنین به رکود فصلی موجود دامن بزند. این وضعیت اگرچه می‌تواند در هفته‌های آینده تغییر کند ولی شاهدی غیرقابل کتمان از روزگار سخت صنایع تکمیلی در بازار محصولات پتروشیمی است که در نهایت ادامه این وضعیت، می‌تواند بخش‌های درگیر در این بازار را با دشواری‌های بیشتری رو به رو سازد که حداقل خروجی آن کاهش حجم فروش از سوی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی است. به نظر می‌رسد هنوز رشد قیمت دلار تاثیرگذاری چندانی بر این بازار نداشته؛ یعنی در صورت اعلام قیمت‌های پایه جدید و پذیرش واقعیت‌های قیمتی در بورس کالا از سوی خریداران، می‌توان به بازگشت تقاضا امیدوار بود و همچنین به تقویت حجم معاملات در بورس کالا نیز خوش‌بین شد.  ضعف نقدینگی درشرایط فعلی یکی از پاشنه‌های آشیل بازار پتروشیمی به شمار می‌رود که موجب شده تا تقاضای واقعی در بازار خودنمایی محسوسی نداشته و همچنین واقعیت‌های تقابل عرضه و تقاضا نیز به حاشیه رانده شود.

یکی از ساده‌ترین خروجی‌های این موضوع را می‌توان عدم کسب اطلاعات واضح از موجودی انبارها دانست یعنی در ضعف تقاضا، واقعیت‌های عرضه نیز به حاشیه رانده می‌شود و حتی خرید به منظور واسطه‌گری یا سفته‌بازی هم توجیه چندانی پیدا نمی‌کند. با توجه به این موارد هم‌اکنون بازار پتروشیمی‌ها در یک فاز ابهام قرار دارد ولی به آرامی از این فاز گذر می‌کند اما به حمایت عرضه‌کنندگان هم نیاز دارد.  به نظر می‌رسد یکی از دلایل ضعف تقاضای موجود در بورس کالا، ضعف نقدینگی و قیمت‌های بالای فعلی باشد، زیرا در برخی گریدها، قیمت‌ها به حدی در ماه‌های اخیر افزایش داشته که دیگر تولید و فروش با قیمت‌های پیشین توجیه اقتصادی چندانی نداشته و همچنین خرید از بورس کالا را جذاب نشان نمی‌دهد. با توجه به این موارد شاید اعمال تخفیف در بورس کالا بتواند یکی از راه‌های جذب مشتری بیشتر باشد که با این رویکرد قیمتی می‌توان فعالان بیشتری را به سمت خرید و تولید محصولات نهایی جذب کرد که در نهایت به بقای تقاضا منجر خواهد شد.