چند سوال کلیدی در بازار فولاد

کارخانه‌ها از نیمه بهمن به بعد هرکیلو ۱۵۰۰ ریال قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. با اینکه قیمت دلار هم افزایش داشته است ولی باز هم خریدار در بازار وجود دارد، ولی باید نقطه مقابل را هم دید که در بازار فولاد تنها «فرآیند خرید و فروش» انجام می‌شود ولی «تقاضای واقعی» در بازار و آن تقاضایی که بازار را با یک تحرک اساسی مواجه کند دیده نمی‌شود؛ موضوعی که ضعف «تقاضای واقعی» در بازار را مجددا مطرح می‌کند.

در اینجا چند سوال مطرح می‌شود:

۱- چرا تقاضای واقعی در بازار دیده نمی‌شود؟

۲- چرا کارخانه‌ها برای پروژه‌ها خروجی ندارند؟ (البته در زمان‌های افزایش قیمت، کارخانه‌ها محصولات خود را به انبار حمل می‌کنند، حملی که به دلیل تقاضای واقعی نیست، بلکه اثری روانی است.)

 ۳-کارخانه‌ها هزینه‌های تولید را از کجا تامین می‌کنند؟

در این باره جای خالی رونق در بازار فولاد حس می‌شود، به‌طوری‌که افزایش قیمت صِرف در این بازار نمی‌تواند مبنای رونق باشد؛ با این حال کارشناسان و فعالان بازار با امید به خروج از فصل سرما، افزایش قیمت مسکن و افتادن تب و تاب بازار ارز، در انتظار بازگشت سرمایه‌ها به طرف بازار آهن هستند؛ موضوعی که می‌تواند نوید رونق در این بازار را البته در بازه زمانی بلند‌مدت‌تر و با «پیوستگی زمانی منقطع» بدهد.

تحقق رونق پایان سال؟

بازار فولاد در شرایط غیاب تقاضای موثر و با دریافت سیگنال از بازار ارز و دیگر عوامل تاثیرگذار، افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است،‌ موضوعی که در طبیعت بازار خوشایند محسوب نمی‌شود.یکی از فعالان بازار آهن در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است قیمت‌ها در بازار فولاد عقب‌نشینی کنند، توضیح می‌دهد: «اگر چه نشانه‌های رونق مسکن که در بازه‌هایی خود را به‌صورت افزایش نرخ نشان می‌دهد می‌تواند سیگنالی برای رونق در بازار فولاد مخابره کند ولی به صرف این نشانه نمی‌توان منتظر کاهش قیمت در بازار آهن بود، از سویی نباید بازار را هم بیش از حد دچار التهاب کرد، بلکه باید اجازه دهیم بازار راه خودش را پیدا کند.»از سوی دیگر انگیزه خرید و به نوعی تقاضا در میان بازاریان و خریداران بازار فولاد با کاهش مواجه است، در این باره اما فعالان بازار نوید خریدهای بیشتر با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال را می‌دهند و به نوعی در انتظار رونق بازار از این ناحیه هستند.با این حال ترسیم افزایش قیمت در بازار فولاد و در بازه زمانی میان‌مدت موضوعی غیرقابل پیش‌بینی نیست، چه تقاضای موثر در این بازار وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد، چرا که فضای ملتهبی که در بازار ارز وجود دارد که با نگاه خوش‌بینانه می‌توان از آن به‌عنوان فضایی موقت یاد کرد موجب می‌شود خریداران بازار فولاد اقدام به خرید در این بازار کنند.

از سوی دیگر تعهدات صادراتی از سوی «کارخانه‌های تعیین‌کننده سرنوشت فولاد» در بازه‌هایی موجب ضعف عرضه و رشد قیمتی در بازار داخلی شده است. چنان‌که این کارخانه‌ها تا بازه زمانی اردیبهشت باید تعهدات صادراتی خود را به انجام برسانند و به همین دلیل افزایش قیمت آهن‌آلات دور از پیش‌بینی هم نیست. اگر تقاضای موثر و تقاضای مصرف‌کننده وارد بازار نشود باز هم تقاضای تجار به دلیل اینکه نمی‌خواهند شب عید نقدینگی در دستشان مانده باشد آغاز خواهد شد. به این ترتیب باید گفت بازار در بازه‌های زمانی خاصی لجباز می‌شود که شاید بتوان بازه آخرین ماه سال را در این زمره قرار داد، به‌طوری‌که اگر دستور را در بازار به زور اعمال کنیم، بازار روندی معکوس را در پیش می‌گیرد، ولی زمانی که اجازه دهیم بازار با روند طبیعی عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم کند روند معقول‌تری حاکم خواهد شد. فعالان بازار نیمه دوم بهمن‌ماه را طبق تجربه ۲۵ سال گذشته بازه زمانی می‌دانند که خروج از رکود در بازار آغاز خواهد شد که مهم‌ترین دلیل این تحرکات را هم باید عامل «احتیاج به نقدینگی» دانست.

درخصوص موجودی انبارها نیز باید گفت کاهش این موجودی در دو ماه گذشته به دلیل رکود ماه‌های آذر و دی بوده و در حال حاضر اگر انباری موجودی کالا دارد خریدهای هفته ابتدایی بهمن بوده و در این بازه کوتاه انبارها پر شده است که این فاکتور را هم نمی‌توانیم نشانه موجودی زیادی بدانیم. از طرفی دلیل اینکه تقاضایی در بازار مصرف‌کننده نیست را باید در این دید که در هفته‌ای که گذشت انبارداران خریدهای خود را انجام دادند و انبارها در حال حاضر پر است و از طرفی مصرف‌کنندگان نیز در این باره مجددا در فاز صبر فرو رفته‌اند تا در یک بازه زمانی یک هفته‌ای تا ۱۰ روزه انبارها تخلیه شود و بعد برای خرید اقدام کنند. با توجه به اینکه در میان بازاریان و فعالان بازار تمایل به خرید و اینکه پول‌های نقد را تبدیل به کالا کنند وجود دارد اگر بازار دلار به سمت آرامش رود، خرید آهن‌آلات با رشد بالاتری دنبال خواهد شد.

هفته برفی بازار فولاد

در هفته‌های گذشته، با توجه به بارش ناگهانی برف و سرد شدن هوا در کشور که موجب بسته شدن راه‌ها و روند کاهشی حمل‌ونقل‌ و مشکلاتی در این ناحیه شد، بازار آهن در رکود ناشی از این مولفه‌ها فرو رفت، هرچند رکود پایه در این بازار و قبل از تاثیر‌پذیری از این عوامل وجود داشته است. به گفته فعالان بازار طی «هفته بارش» که بازه زمانی «۷ تا ۱۳ بهمن» را در بر گرفت، کارخانه‌های بزرگ همچنان مشغول تعهدات صادرات خود بودند تا بتوانند آمار ۸ میلیون صادرات تا پایان سال را تحقق بخشند.فعالان بازار همچنان منتظر جوی فعال و بازاری داغ در هفته‌های پایانی سال و در انتظار رونق بازار در روزهای پایانی سال هستند.