سایه روشن بازار فولاد

اگرچه دو مولفه افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه (قراضه) نشانه‌هایی لازم برای افزایش قیمت در بازار فولاد بوده و هست ولی کافی نبوده و نیست و از سوی دیگر شرایط کلی در بازار نشان می‌دهد معاملات به‌صورت منطقی و آرام آرام در حال عبور از این مرحله است به شرطی که مولفه‌هایی از خارج از فضای بازار، به این فضا تزریق نشود. به‌صورت دقیق‌تر باید گفت که بازار با پتانسیل رشد قیمتی رو‌به‌رو بوده و هست ولی آرامش کلی در بازار تاکنون اجازه رشد نرخ را از بازار داخلی دریغ کرده و شاید این پتانسیل رشد نرخ را به مرور زمان از ذهن و توانمندی بازار خارج کند. نکته‌ای که اگرچه در بازه‌های زمانی بسیاری تکرار شده، ولی همیشه نیز موفق نبوده است. شاید بتوان این گونه عنوان کرد که بازار داخلی در حال از دست دادن استعدادهای رشد خود بوده و مرور زمان نیز به نفع افزایش نرخ تمام نمی‌شود. همین وضعیت و سرکوب پتانسیل‌های رشد قیمتی به رغم برخی از جرقه‌های رشد با فرض ضعف تقاضا، ناخودآگاه برخی داده‌های پیرامونی را در بازار مطرح می‌سازد. البته باید به صراحت به این نکته نیز اشاره داشت که تجمیع داده‌های افزایشی در بازارهای داخلی و سیگنال‌های جهانی در کنار نوسان قیمت دلار شاید به ناگاه در بازار فولاد به نقش‌آفرینی بپردازد یعنی هر دو سناریوی «سرکوب احتمالی نرخ» یا «تجمیع داده‌های افزایشی» را باید به‌صورت توأمان در بازار فولاد مورد توجه قرار داد.

دو موضوع «دستور» و «مهندسی قیمت در بازار فولاد» از عواملی است که به گفته فعالان بازار اگر مورد بررسی و توجه قرار نگیرند به مرز هشدار خواهند رسید؛ در این باره هرچند نشانه‌های مستند و مستدلی وجود نداشته و به «دنیای اقتصاد» ارائه نشده است، ولی شنیده‌ها از زبان فعالان بازار فولاد حکایت از وجود این دو مولفه دارد.چنانچه عدم توجه به مولفه اول یا همان دستور باعث می‌شود طبیعت بازار را در فنری فشرده قرار دهیم؛ ناخودآگاه احتمال از جا در رفتن این فنر وجود دارد و باعث تبعات منفی و رشد ناگهانی قیمت‌ها شود.به گفته یکی از فعالان بازار، منافع شخصی افرادی که در این مرحله چه از کاهش قیمت که برایشان منافع دارد که می‌تواند سرمایه‌های ملی را به قیمت پایین از کارخانه‌‌های دولتی خرید کنند و با انباشت آن در ماه آخر سال از منافع شخص خود بهره‌مند شوند و با عرضه‌های نمایشی خود همه را به طرزی که می‌خواهند قانع کنند را باید جدی تلقی کرد. در هر حال چیزی تا پایان سال باقی نمانده و بازار فولاد به‌صورت سنتی به رشد قیمت‌ها در اواخر سال خوش بین بوده و هست بنابراین چنین ادعایی را می‌توان با واقعیت‌های بازار مترادف در نظر گرفت.

پایین نگه داشتن قیمت شمش (رقمی نزدیک به ۸۹درصد قیمت میلگرد عرضه شده از بورس کالا) یا کسانی که با افزایش قیمت بی‌رویه دنبال منافع شخصی هستند هر دو می‌توانند بر بازار تاثیرگذار باشد. یعنی باید اجازه داد بازار؛ خود روند قیمت‌ها را مشخص کند، هر گونه دستور و اعمالی از این دست باعث می‌شود که این فنر را به زور نگه داریم و در زمانی خاص این فنر از دست خارج می‌شود. کارشناسان بازار فولاد در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» و درخصوص جو حاکم بر این بازار بر این باورند: «باید اجازه داد روند بازار خارج از دستور و خارج از هیاهوی بی‌دلیل خود راهش را برود. از سوی دیگر اطلاع‌رسانی‌ها درخصوص قیمت باید خارج از منافع شخصی باشد، چنانچه قیمت‌ها در بازار آزاد هم بر اساس فرمول قیمت جهانی و بدون سوگیری محاسبه شود تا قیمت‌های داخلی ملتهب از تصمیمات سلیقه‌ای نشوند. همچنین باید اجازه داد بازار به‌صورت منطقی قیمت تعادلی و مسیر مناسب را پیدا کند تا در ماه‌های آخر سال دچار افراط در بازار نشویم.» البته ذات ویژگی‌های فنی و هزینه‌های تولید و مقایسه با شرایط جهانی نیز در این طرزفکر باید مورد بررسی قرار گیرد.

  هنوز ابهام قیمتی باقی است

در گزارش‌های پیشین به واقعیتی به نام «ابهام» در بازار اشاره کرده بودیم و این واقعیت در کنار برخی از اما و اگرهای جدید به شرایط فعلی در بازار فولاد منتهی شد. هم اکنون مدتی است که قیمت‌ها در بازار فولاد مخصوصا برای مصنوعات ساختمانی نسبتا ثابت است و تحرک چندانی هم در این حوزه دیده نمی‌شود. این وضعیت یعنی ثبات قیمتی نیز نشانه‌ای برای وجود تقاضای موثر در بازار به شمار نمی‌رود اگرچه عدم کاهش نرخ را نیز باید داده مهمی در نوسان قیمت‌ها محسوب کرد، زیرا به‌رغم دشواری‌های بازار باز هم کاهش قیمت‌های فراگیری به ثبت نرسیده که در نهایت تمامی این موارد ابهام در بازار را برجسته‌تر می‌سازد. شاید این وضعیت در طول هفته گذشته تغییری نکرده باشد که این فاز ابهام را شاید بتوان سرعت گیر جدیدی در برابر بازار محسوب کرد که می‌تواند بر حجم خرید و شرایط عرضه و تقاضا بر این بازار تاثیرگذار باشد. شاید روشن شدن داده‌هایی جدی در بازار فولاد به گذشت زمان نیاز داشته باشد، زیرا هم‌اکنون اغلب سیگنال‌های تاثیرگذار بر بازار فولاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.