کشش‌ناپذیری بازار در برابر صعود

به گفته محمد اعتباری، کارشناس و فعال بازار فولاد یکی از عوامل دیگری که طی این هفته باعث رونق بازار شد حذف ارز مبادلاتی از روی یکسری از لوله‌های فولادی است که این موضوع به همین میزان باعث افزایش تقاضا و رونق در این بخش شد.از طرفی زلزله ۲۱ آبان در نواحی غربی کشور هنوز اثرگذاری خود را به بازار فولاد انتقال نداده است، اما با این حال کارشناسان معتقدند دیر یا زود شاهد تأثیرات این موضوع بر صنعت و بازار فولاد خواهیم بود که این موضوع می‌تواند چشم‌انداز بازار مذکور را مثبت‌تر کند.این در حالی است که روند جهانی بازار فولاد با نزدیک شدن به انتهای هفته کاهشی شده است. فعالان بازار اما بر این باورند که اگر نگاه خوش‌بینانه‌ای را برای بازار متصور باشیم، با شروع ماه آذر بازار روند مثبتی را به خود خواهد گرفت؛ روندی که خرید و فروش که عنصر غایب بازار است را وارد بازار خواهد کرد، اما در ادامه، این روند در هفته اول شروع خود با یک روز تعطیلی در ششمین روز آذر متوقف خواهد شد. کارشناسان و فعالان بازار فولاد بر این باورند هر تعطیلی روند مثبت بازار را خواهد شکست و بازار را با سکوت درگیر خواهد کرد.

در این بین به عقیده کارشناسان بازار فولاد در ماه‌های اخیر میزان واردات برخی مایحتاج فولادی از جمله شمش با افزایش قیمت و هزینه‌های حمل و نقل از مرزهای شمالی روبه‌رو‌ شده که این مساله نیز می‌تواند محرکی جدی برای بازار باشد. آنطور که منابع خبری اطلاع می‌دهند از مرزهای روسیه و قزاقستان میزان هزینه‌های حمل و نقل در مورد برخی محصولات ۳ تا ۵ دلار افزایش یافته که این موضوع در کنار افزایش قیمت تمام‌شده و رشد بهای ارز افزایش قیمت جدی را به بازار تحمیل خواهد کرد.  یکی از فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: هرچند محصول وارداتی با افزایش قیمت روبه‌رو شده اما این افزایش قیمت به بازار داخلی سرایت نمی‌کند چراکه تقاضا وجود ندارد و تقاضا عاملی است که دست فروشنده را در افزایش قیمت‌ها باز می‌گذارد و تعیین‌کننده کشش افزایش قیمت است. به همین دلیل در این موقعیت‌ها واردات محصولات دستخوش تغییر می‌شود و کاهش می‌یابد.

به عقیده این فعال بازار فولاد در حال حاضر تولیدکنندگان به میزان بیشتری نیازمند کاهش هزینه‌های تولید هستند تا بتوانند محصولات خود را ارزان‌تر در اختیار بازار قرار داده و توان تحریک مشتری‌های داخلی را پیدا کنند اما این اتفاق در حال حاضر به سختی قابل تصور است چراکه زمینه‌های رشد بهای تولید در کشور بیش از کاهش آن است. این در حالی است که تولیدکنندگان برای آنکه بتوانند صادرات کنند نیز نیازمند کاهش هزینه‌های تولید محصولات فولادی هستند و شرایط کنونی مانند یک سرعت‌گیر در برابر آنان عمل می‌کند.

  چشم‌انداز مثبت بازار فولاد ایران و جهان

در این بین با مقایسه روند کنونی صنعت فولاد با سال‌های گذشته، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در حال حاضر صنعت فولاد در حال سپری کردن موقعیت بسیار مناسبی است.به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان مطلب فوق درخصوص روند فولاد جهانی گفت: در حال حاضر روند فولاد در مقطع زمانی بسیار مناسبی قرار دارد و کاهش ظرفیت‌ها در چین و برنامه این کشور برای توسعه اقتصادی اثر مناسبی را بر بازار این کالا داشته است.وی در این‌خصوص ادامه داد: طبق قاعده کلی صنعت فولاد، هر‌قدر ظرفیت‌ها در این صنعت اضافه یا کمتر شود، با یک ضریب بالاتر و عدد تصاعدی، اثر آن را در قیمت مشاهده می‌کنیم.احرامیان ادامه داد: وقتی ظرفیت‌ها افزوده شود و مازاد ظرفیت وجود داشته باشد تأثیر تصاعدی منفی آن روی قیمت‌ها قابل لمس خواهد بود. در سوی دیگر، وقتی ظرفیت‌های تولید کاهش پیدا کند اثر تصاعدی آن بر افزایش قیمت‌ها قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در همین برهه زمانی هستیم و علاوه بر کاهش ظرفیت‌ها، افزایش تقاضای مقطعی در دنیا نیز باعث شده سطح قیمت‌ها بالا برود و به همین دلیل می‌توان گفت، تولیدکنندگان جهانی در دوره‌های خوبی به‌سر می‌برند. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه اشاره کرد: باید به یکسری از مسائل مثل کمبود برخی ملزومات و افزایش قیمت برخی نهادهای تولید توجه داشت. این‌گونه مسائل موجب فشار برای افزایش قیمت می‌شود که می‌توان در این مورد به قیمت منیزیت اشاره کرد که در تولید خاک‌نسوز استفاده می‌شود.این کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: تمام این پارامترها باعث افزایش روند قیمتی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا دو یا سه فصل دیگر هم ادامه داشته باشد.وی درخصوص تاثیر قیمت فولاد در بازار ایران اظهار کرد: بازار ایران هم به بازارهای جهانی متصل است. چند سالی است که کشور ما به‌صورت نسبتا قوی وارد عرصه فولاد شده است و اگر قیمت‌های داخلی ما پایین‌تر از قیمت‌های جهانی باشد، محصولات فولادی برای ایجاد تعادل در بازار داخل، صادر خواهند شد و پس از تعدیل، روند عادی به بازار باز می‌گردد.با این حال در روزهای پایانی هفته گذشته در برخی از مبادی رسمی واردات برخلاف راه‌های شمالی، شاهد کاهش قیمت آهن‌آلات نیز بودیم. این در حالی است که در بازار فولاد کشور با توجه به کاهش فعالیت خرید، تخفیف‌های غیر‌رسمی برای قیمت آهن‌آلات از سوی برخی تاجران در نظر گرفته شده است. بازار فولاد طی هفته گذشته در بخش شمش نیز به موازات محصولات فولاد بلند، به‌طور کلی تقریبا ثابت بوده است.