افت شاخص - ۳۱ خرداد ۹۰

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر سیاست‌های متناقض بانک مرکزی در کاهش دوباره نرخ ارز قرار گرفت و با افت ۹۳ واحدی شاخص مواجه شد. در بازار دیروز بانک مرکزی مجددا اقدام به کاهش نرخ مرجع ارز کرد که این اقدام به افت قیمتی نمادهای وابسته منجر شد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار گزارش بانک ملت بودند که براساس آن این شرکت در سال ۸۹ معادل ۳۸۷ ریال سود را محقق کرده است. این پوشش فوق‌العاده سبب شد تا دیروز نزدیک به ۷/۳۲ میلیون سهم بانک ملت در بازار معامله شود. در همین حال دو بانک بزرگ دیگر بورس؛ یعنی تجارت و صادرات نیز شرایط مطلوبی را تجربه می‌کنند. برهمین اساس بانک صادرات که برای تعدیل سود ۸۹ متوقف شده است براساس شنیده‌ها سودی معادل ۳۵۰ ریال را برای سال ۸۹ محقق کرده است که رشد مناسبی را نشان می‌دهد. بانک تجارت نیز اخیرا تعدیل سود سال ۸۹ را اعلام کرد. بانک تجارت نیز دیروز با صف خرید همراه شد. در تحولات گروه بانکی در کنار مساله احتمال گشایش نمادهای بانک‌های پاسارگاد و انصار در بورس معامله گران شاهد به تعویق افتادن گشایش نماد بانک ایران زمین بودند.

طبق اعلام قبلی قرار بود نماد بانک ایران زمین به عنوان ششمین شرکت در بازار دوم فرابورس باز گشایی شود که این اقدام به دلیل عدم توزیع گواهی‌های نقل‌و‌انتقال سهام تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

در بازار دیروز معامله گران در گروه پتروشیمی شاهد نهایی شدن معامله بلوکی پتروشیمی شازند بودند. این بلوک توسط سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر فروخته و توسط سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (بانک ملی)خریداری شده بود.

در گروه خودرویی دیروز همچنان معاملات ضعیفی در اکثر نمادها حاکم بود که این امر به افت قیمتی نمادهایی نظیر سایپا، زامیاد و گروه بهمن منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۲۹/۹۳ واحد افت کرد و به ۲۵هزار و ۱۲۰ واحد رسید.ارزش معاملات نیز با توجه به قطعی شدن معامله پتروشیمی شازند به ۷۴ میلیارد تومان رسید که با حذف معامله بلوکی شازند، ارزش معاملات به ۹/۳۶ میلیارد تومان محدود شد که ۲۰درصد آن را معاملات سهام بانک ملت تشکیل داد. از ۲۰۰ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۲۵ نماد با کاهش قیمت و ۷۱ نماد با رشد ارزش معامله شدند.