شهامت رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی اظهار کرد: بتن آماده نقش بسیار موثری در صنعت ساختمان دارد و پس از ساخت قابل تغییر نیست، بنابراین پیش از اجرا باید از کیفیت بتن اطمینان حاصل پیدا کنیم. او گفت: ماشین‌آلات و تجهیزات نقش موثری در کیفیت بتن آماده دارد که متاسفانه در این بخش بسیار عقب هستیم، برای ارتقای کیفیت ماشین‌آلات و تجهیزات آماده همکاری با تولیدکنندگان هستیم ولی حتی همین ماشین‌آلات با تکنولوژی قدیمی را هم نمی‌توانیم مهیا کنیم و از مسوولان مربوطه درخواست داریم تا حداقل برای فعالان در عرصه بتن آماده سهمیه‌ای در نظر بگیرند و برای ممانعت از سوداگری در این بخش نیز انجمن راهکار‌های کارآمدی دارد.کرمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی نیز در این همایش گفت: ارتقای کیفیت بتن آماده در نهایت حفظ منافع هزاران‌هزار انسان را در بر دارد.

وی ادامه داد‌: در حال حاضر کیفیت سیمانی که در کشور تولید می‌شود متنوع بوده و این در حالی است که سهم زیادی در کیفیت بتن داشته و علاوه بر آن تجهیزات و ماشین‌آلات و افزودنی‌ها نیز نقش موثری در کیفیت بتن و در واقع ایمنی ساختمان دارد که طی این سال‌ها انجمن کارفرمایی تلاش‌های زیادی برای هماهنگی بین انجمن‌های تولیدکننده بتن آماده و همچنین هماهنگی با پلیس راهور کرده است.

وی ادامه داد‌: از جمله چالش‌های تولیدکنندگان بتن آماده تهیه سیمان مرغوب است و از همین جا از مدیران بورس‌کالا و وزارت صمت تقاضا داریم تا اولویت خرید سیمان با تولیدکنندگان بتن باشد، متاسفانه در زمان‌هایی واسطه‌ها با عملیاتی که انجام می‌دهند قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بتن نقش موثری در ساختمان دارد به‌خصوص در زلزله نقش موثری در استحکام ساختمان دارد.

وی تصریح کرد‌: ۴۵‌درصد درآمد هر خانوار ایرانی صرف مسکن می‌شود و با توجه به اینکه ما در کشور لرزه‌خیزی هستیم، بتن آماده‌ای که تولید می‌شود و ماده تشکیل‌دهنده آن و ماشین‌آلات در استحکام ساختمان بسیار تاثیر‌گذار است. وی افزود: پارامترهای زیادی در استحکام بتن تاثیر دارد که می‌توان به زمان آماده شدن تا حمل بتن به محل ساخت‌وساز نیز اشاره کرد که خوشبختانه با همکاری‌های پلیس راهور در حال حاضر در ساعات روز نیز امکان حمل آن وجود دارد ولی اگر پلیس این وسایل نقلیه را متوقف کند در افت کیفیت بتن نقش زیادی دارد. شکیب خاطرنشان کرد‌: در سراسر کشور تولیدکنندگان بتن آماده در حال شکل‌گیری هستند و صنعتی در واقع در حال شکل‌گیری است که کار آنها تاثیر مستقیمی بر نحوه کار اعضای سازمان نظام مهندسی دارد که از تلاش‌هایشان برای ارتقای کیفیت سپاسگزاریم.

شکرچی‌زاده رئیس هیات‌مدیره انجمن علمی بتن ایران در این مراسم یادآور شد‌: اگر به کیفیت بتن آماده توجهی نکنیم در واقع به زندگی انسان‌ها توجهی نکردیم. وی تصریح کرد‌: زمانی که سیمان به صورت بتن آماده در‌آمد در واقع می‌شود گفت تحولی در زندگی بشر به وجود آمد، این روز مصادف است با تاسیس اولین کارخانه بتن و ما در انجمن تلاشمان این است که تمامی فعالان این بخش را گرد هم آوریم. وی افزود‌: بهبود کیفیت ساخت‌وساز کشور مستلزم بهبود ناوگان حمل‌ونقل بتن کشور است، در حال حاضر محصولات خوبی در داخل کشور تولید شده ولی کافی نیست و نیازمند همکاری وزارت صمت برای تجهیزات و وسایط نقلیه حمل بتن هستیم. شکرچی ادامه داد‌: استفاده هوشمندانه از افزودنی‌های معدنی و مجاز نقش موثری در کیفیت بتن آماده دارد و ما تاکنون به مسائل محیط‌زیستی کم‌توجهی کردیم که باید به آن توجه جدی کنیم. شکرچی‌زاده افزود‌: صنعت ساخت‌وساز با توجه به گستره‌ ایران و تنوع آب و هوایی به بتن‌های متنوع نیاز دارد و ما باید در این بخش نیز ورود کنیم.

راه بزرگ و سختی در پیش داریم

وی خاطرنشان کرد‌: بیش از صد همت گردش مالی صنعت بتن است که آینده ما را می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد و باید به آن توجه کنیم.

کمیلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این مراسم گفت‌: صنعت بتن و سیمان صنعت مادر و زیر‌بنایی محسوب شده و گردش صد همتی دارد و در همه ابنیه‌ها استفاده می‌شود، این صنعت می‌تواند صدها‌هزار نفر را در زمان زلزله نجات دهد بنابراین باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شود.

وی ادامه داد‌: مجوز‌های اولیه‌ برای تولید مواد اولیه‌ای که در صنعت بتن استفاده می‌شود از سوی وزارت صمت ارائه می‌شود. علاوه بر فاصله، ناوگان حمل‌ونقل نیز نقش موثری در این صنعت دارد. وی افزود‌: این صنعت ظرفیت‌سنجی قابل دفاعی دارد و باید حمایت شود.

سرهنگ رازقی معاونت عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این مراسم خاطرنشان کرد‌: یکی از مشکلات ما حمل بتن در شهر تهران است که با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد از حدود دو تا سه سال قبل این موضوع در دست بررسی قرار گرفته و با تعاملی که انجام شد شرایط حمل‌ونقل بتن در تمامی ساعات شبانه‌روز مهیا شد. وی ادامه داد‌: طبق قانون حمل‌ونقل وسایط سنگین در شهر تهران ممنوع است اما به‌رغم آن پلیس راهور همکاری لازم را با تولیدکنندگان بتن انجام داده و با استفاده از سامانه‌ها و مکانیزمی که به وجود آمد حمل بتن هیچ‌گونه ممنوعیتی طی شبانه‌روز ندارد و تولیدکنندگان هر زمانی که وارد سامانه شده و درخواست مجوز دهند به آنها طی روز نیز اجازه حمل داده می‌شود و از همین رو انضباط لازم را نیز پیدا کرده است.

رازقی ادامه داد‌: در حال حاضر بتن مانند کالاهای فاسد‌شدنی محسوب شده و مجوز تردد در تمامی ساعات شبانه‌روز را از پلیس راهور دریافت می‌کند و با همکاری با انجمن به انضباط خوبی رسیدیم و آمار سوانح نیز کاهش پیدا کرده است.

رحمتی رئیس کمیته فنی بتن در این مراسم اظهار کرد‌: خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفته تعریف سیمان مطلوب با تعریف تولیدکنندگان بتن در حال نزدیک شدن است و این مرهون تلاش‌های فعالان این صنعت است.

او گفت‌: هر یک دقیقه‌ای که یک ماشین حمل بتن در راه بماند معادل کشته شدن ده‌ها انسان است و از همکاری پلیس راهور در این خصوص سپاسگزاریم. وی تاکید کرد‌: صنعت بتن آماده باید به سمت استفاده از سیمان‌های آمیخته برود و تولیدکنندگان سیمان بهتر است با نگاهی به آینده سریع‌تر به تولید سیمان‌های آمیخته روی آورند و این نوع سیمان فرم‌پذیری و دوام بالاتری داشته و آلایندگی‌های زیست محیطی کمتر و مصرف سوخت و انرژی کمتری نیز دارد.

حلاجیان مجری برگزاری اولین نمایشگاه بتن آماده در این مراسم گفت‌: این صنعت نقش موثری در زندگی انسان‌ها دارد اما آن‌طور که باید در ایران مورد توجه قرار نگرفته است. او گفت: امیدواریم با حمایت مجموعه‌های مختلف در زنجیره تامین بتن آماده برای اولین بار در ایران در شهر نمایشگاهی آفتاب در شهریور ماه نمایشگاه برگزار کنیم. او گفت: رایزنی‌هایی با کشورهای مختلف انجام شده تا بتوانیم صاحبان تکنولوژی‌های جدید در این صنعت را برای حضور در نمایشگاه به ایران دعوت کنیم و از این طریق بتوانیم فرصتی موثر را در اختیار فعالان این بخش قرار دهیم.

عزیزی مدیر بازرگانی شهر نمایشگاهی آفتاب گفت‌: سازه‌های بتنی ما در شهر آفتاب به هنر صنعتگران بتن آماده ایجاد شده و امیدواریم از این رویداد در آینده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های بزرگ کشور یاد شود.

در این مراسم همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن فارس و کانون با سیمان داراب امضا شد.