باوجوداین، اعتماد به توانمندی متخصصان و کارشناسان داخلی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مؤثری در بومی‌سازی دانش فنی و تکمیل زنجیره تولید و رونق و توسعه صنعت فولاد ایفا کرد، تا حدی که همین اعتماد، ایران را در میان‌برترین تولیدکنندگان فولاد به جایگاه نهم رسانید. صنعت فولاد پیش از پیروزی انقلاب، صنعتی وابسته و در اختیار نظام سلطه بود و هم‌اکنون باگذشت چهار دهه از تحول انقلابی، ظرفیت تولید فولاد به همت پولادمردان ایرانی به بیش از شصت برابر رسیده و این در حالی است که تمامی مراحل طراحی، اجرا و توسعه صنعت فولاد و ساخت و نصب تجهیزات و راه‌اندازی و پشتیبانی آن از ابتدایی‌ترین امور تا تولید نهایی در داخل کشور و باهمت متخصصان داخلی انجام می‌شود. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه دانش و فناوری و بومی‌سازی صنعت و رونق تولید، تکلیفی است که با توجه به نیازمندی به توان و دانش این شرکت‌ها در درجه اول و توانمندی و بضاعت اقتصادی آن‌ها در وهله بعد، بر دوش صنایع بزرگ کشور است؛ از همین رو شرکت فولاد مبارکه گام‌های پایدار و آگاهانه‌ای را در این حوزه برداشته و با صرف اعتباری بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان حمایت ویژه‌ای از ۴۸۵ شرکت دانش‌بنیان ایرانی داشته است. نام‌گذاری سال جاری با نگاه ویژه به حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی رهبر فرزانه انقلاب، فرصت مغتنمی برای توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان بود. خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه در عمل به توصیه و فرمایشات مقام معظم رهبری و لبیک عملی به منویات ایشان پیشتاز بوده است و طبق گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، با نگاهی تحولی در این زمینه، حرکت‌ها و اقدامات درخشانی را در نوآوری با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت کرده است.

سیاست کلی و چشم‌انداز فولاد مبارکه بر مبنای استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و با توجه به اینکه قریب به ۱۰ درصد از ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان کشور در استان اصفهان فعالیت می‌کنند، چشم‌انداز فولاد مبارکه در سال ۱۴۱۰، حمایت از اقتصاد این شرکت‌ها برای رسیدن به رتبه اول حمایت، فعالیت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور است و در این خصوص سرمایه‌گذاری و مشارکت در هسته‌های فناور و کمک به رشد آن‌ها در دستور کار فولاد مبارکه قرار دارد.

در رویداد «مسیر زآینده» که هفته گذشته از سوی شرکت فولاد مبارکه و با حضور ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور برگزار شد، از ۱۷ شرکت دانش‌بنیان که با حمایت فولاد مبارکه راه‌اندازی گردیده‌اند رونمایی شد و ازآنجاکه مهم‌ترین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی برای خلق ارزش، دانش و فناوری است، فولاد مبارکه با نگاهی مسوولانه به موضوع پژوهش، همواره در مسیر خلق ارزش از دانش، گام برمی‌دارد و معتقد است حیات، بالندگی و توسعه شرکت به موضوع پرداختن به دانش و نوآوری در تولید محصولات جدید و بهبود روش‌ها، فرایندها و توسعه مدل‌های کسب‌وکار وابسته است و در همین راستا بر استراتژی فولاد مبارکه در ایجاد صنعتی پایدار و نوآور اهتمام دارد.

تدبیر شرکت فولاد مبارکه در ماندگاری و رونق تولید، بهره‌گیری از دانش و فناوری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای رقابتی در حوزه فولاد است و اهتمامی برنامه‌ریزی‌شده وجود دارد که این مسیر تا خلق آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی ادامه یابد.