یک کارشناس ارشد در مسائل پولی و بانکی با تاکید بر اینکه انتقال از دلار به سایر ارزها و در راس آنها یورو اقدامی لازم است و راه دومی برای آن وجود ندارد، گفت: این احتمال وجود دارد که اروپائیان نیز بر روی یورو حساسیت نشان دهند که در آن زمان، قدرت انتخاب ما بسیار کاهش خواهد یافت و در شرایط سختی قرار خواهیم گرفت. محمد هادی مهدویان در عین حال گفت: انتقال از دلار به یورو در مبادلات ارزی بسیار سخت و پیچیده است. این کارشناس بانکی در خصوص جایگزینی یورو به جای دلار در مبادلات ارزی کشور به خبرگزاری مهر گفت: مساله انتخاب ارز خارجی در مبادلات ارزی دارای سه بعد امنیتی است که ناظر بر حفظ سلامت و امنیت دارایی‌های خارجی، بعد مبادلاتی ناظر بر هزینه انجام مبادلات خارجی (هزینه پرداخت‌ها و هزینه فاینانس‌ها) و بعد ارز محاسباتی اقتصاد ایران است.وی در خصوص بعد امنیتی این قضیه اظهار داشت: در گذشته این موضوع مدنظر بوده و در حال حاضر با درجات بیشتری مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل سابق اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد، دولتمردان کشور در این انتقال چنین ریسکی را در نظر داشته باشند تا وارد مرحله ریسک جدیدتری نشوند.

وی با اشاره به بعد دوم قضیه یعنی بحث هزینه‌های انتقال ارز دلار به یورو، گفت: انتقال ارز دلار به یورو باعث افزایش قابل توجه‌هزینه‌های مبادلاتی می‌شود، زیرا تمام دنیا با دلار فعالیت می‌کند نه با یورو. بر همین اساس، یورو را در دنیا ارز قابل اطمینان و باثباتی نمی‌دانند.

مهدویان دو دلیل برای انجام فعالیت تمام کشورهای دنیا با دلار را وزن اقتصاد آمریکا و تسلط دلار نسبت به یورو ذکر کرد و افزود: در این ارتباط دلار به خصوص برای کشورهای در حال توسعه و نوظهور، یک ارزقوی تلقی می‌شود، بنابراین انتخاب تمام کشورهای دنیا دلار است. وی با اشاره به درآمدهای دلاری نفت کشور و اینکه در این بحث ایران تنها یک بازیگر کوچک است، گفت: ما به محض دریافت وجه در مقابل فروش نفت، باید آن را به یورو تبدیل کنیم و برای خرید هر کالایی باید یک مبادله دوم نیز صورت گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در بحث صدور نفت، پس از وصول پول به فروشنده برای پرداخت یورو تاکید می‌کنیم که ممکن است برای خرید جنسی دیگر فروشنده از ما درخواست دلار داشته باشد که تمام این موارد هزینه‌هایی را در بردارد و این درحالی است که می‌توانستیم با نگهداری دلار این دو هزینه را در بخش مبادلات تجاری و فاینانس نپردازیم.وی در خصوص بعد سوم یعنی بحث مبادلاتی گفت: رهایی از دلار به عنوان ارز مدیریت پرتفوی، مدیریت خارجی و ارز تصفیه عملیاتی یک موضوع است و رهایی از دلار به عنوان ارز محاسباتی موضوعی دیگر.

مهدویان با بیان اینکه ‌هم اکنون ارز محاسباتی ایران به شدت دلاری است، افزود: مردم، تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان‌، خریداران، توریست‌های داخل شونده و خارج‌شونده کشور و غیره تمام مبادلات را با دلار ارزش‌گذاری می‌کنند و می‌سنجند و تمام شاخص‌ها دلار است، بنابراین به سادگی نمی‌توان از این موضوع رهایی یافت. این کارشناس مسائل اقتصادی انتقال از دلار به یورو در مبادلات ارزی را بسیار سخت و پیچیده دانست و افزود: هزینه ریسک معاملات ما با این تغییر به شدت افزایش می‌یابد و پذیرفتن جایگزینی یورو به جای دلار از نظر مردم کمی سخت است.