نظام ارزی جدید در جهان ایجاد می‌شود

عکس: حمید جانی‌پور

نهاوندیان با اشاره به بحران‌‏های مالی ایجاد شده در سطح دنیا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران ابراز داشت: در کشورهای دیگر دغدغه اصلی این است که بحران‌‏ها از بازار سرمایه و سیستم بانکی به بخش واقعی اقتصاد سرایت نکند، بنابراین این نکته باید مورد تاکید کشور ما هم باشد به طوری که نیازهای واحدهای تولیدی مورد توجه جدی قرار بگیرد و دولت بیش و پیش از هر کس دیگری به فکر پرداخت بدهی‌‏های معوق خود به بانک‌‏ها باشد تا منابع بانکی در اختیار بخش واقعی اقتصاد قرار بگیرد. نهاوندیان تصریح کرد: در شرایطی که این وضعیت در بازار سرمایه جهان وجود دارد، می‌‏توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از شرایط نامناسب سرمایه‌‏گذاری در بازارهای دیگر برای خودمان ایجاد فرصت کنیم تا برخی از این سرمایه‌‏های جهانی به داخل اقتصاد ایران بیاید و فرصتی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌‏انداز ۲۰ ساله ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع مستلزم اقداماتی در فضای کسب و کار و شرایط خدمت‌‏رسانی در بانک‌‏ها است که باید پیگیری شود، ضمن اینکه این بحران فرصتی را برای حضور بانک‌‏های خارجی در اقتصاد ایران و حضور بانک‌‏های ایرانی در بازار بین‌‏المللی فراهم می‌‏کند. به هر حال از اتفاقی که افتاده می‌‏توان با تدبیر، حل برخی مشکلات را جستجو کرد.

تشکیل صندوق مالی جدید

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه نمی‌‏توان عواقب و آثار این بحران را به طور دقیق پیش‌‏بینی کرد، گفت: خلاء یک سیستم نظارتی بر بازار سرمایه که از مدتی قبل احساس می‌‏شده است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک تصمیم جهانی است؛ چراکه ناکارآمدی مدیریت آمریکا بر بازارهای مالی و سرمایه در سرایت بحران بازار مسکن به بازارهای مالی و بانکی مشاهده شده است و می‌‏توان پیش‌‏بینی کرد که صندوقی شبیه صندوق بین‌‏المللی پول یا بانک جهانی که محصول بحران مالی برتن‌‏وودز بعد از جنگ جهانی دوم بود، به وجود آید.

نهاوندیان ابراز کرد: تقویت و تاکید بر چند جانبه‌‏گرایی در نظام مالی دنیا به نفع ایران است و می‌‏توان پیش‌‏بینی کرد که با توجه به این خبرهای ناخوشایند، دور مذاکرات دوحه ظرف دو ماه آینده در ژنو نیز به نتیجه برسد.

تضعیف دلار و تشکیل نظام ارزی جدید

وی در توضیح پیش‌‏بینی‌‏هایش از بحران‌‏های مالی جهان اظهار کرد: با توجه به اینکه قابلیت اعتماد به دلار به عنوان محور مناسبات و مبادلات بین‌‏المللی قدری خدشه‌‏دار شده، ایجاد یک نظام ارزی بازنگری شده مورد توجه قرار می‌‏گیرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: اگرچه تاثیر این بحران‌‏ها در بازار سرمایه ایران به دلیل عرضه نشدن سهام بین‌‏المللی در بازار بورس دنیا به طور مستقیم تجلی نمی‌‏کند، اما اقتصاد ایران به جهت فروش نفت متصل به اقتصاد دنیا است.

وی پایین آمدن قیمت نفت و تقویت مجدد ارزش دلار را پسامد بحران مالی در دنیا دانست و ابراز کرد: وقتی ارزش نفت از ۱۴۸ دلار به ۶۶ دلار تنزل کرد، به طور قطع اقتصاد ما تحت تاثیر قرار می‌‏گیرد و اینجا است که ضرورت جدی گرفتن تصمیمات پیرامون صندوق ذخیره ارزی روشن می‌‏شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه بحران از سطح نوسانات قیمت گذر کرده و به بحران اعتماد تبدیل شده است، گفت: رقم‌هایی مثل ۷۰۰میلیارد دلار یا ۸/۱تریلیون دلار در مقابل عظمت ارقام سقوط کرده ناچیز است و تنها در صورتی می‌‏توان این بحران را پشت سر گذاشت که اعتماد سپرده‌‏گذار و سرمایه‌‏گذار تامین شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: دولتی در آمریکا در صدد ایجاد اعتماد برآمد که کمترین میزان اعتماد عمومی را دارا بود و دولتی که در حال خروج از قدرت است و حزب طرفدار او رای کمتری را در نظرسنجی‌‏ها دارد نمی‌‏تواند در ایجاد اعتماد موفق باشد.