نوسان سیاسی بازار جهانی

در حالی که نتیجه انتخابات آمریکا به رقابتی تنگاتنگ و نفسگیر تبدیل شده است، بازارها در روز چهارشنبه با اخبار واصله از این نتیجه نوسانات زیادی داشتند. اونس در معاملات روز گذشته در حالی که در معاملات اول روز، حدود یک درصد افت کرده بود، اما در ادامه معاملات روز چهارشنبه توانست به سرعت به سطوح قیمتی بالاتر بازگردد. ارزش اونس روز گذشته در ابتدا حتی تا قیمت ۱۸۸۲ دلاری پایین رفته بود، اما در کمتر از یک ساعت قیمت این فلز ارزشمند تا ۱۹۱۰ دلار بالا رفت. دلیل اصلی افزایش ارزش اونس در میانه روز افزایش شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات بود. در حالی که در شمارش اولیه آرا دیگر تقریبا تحلیلگران شانسی برای پیروزی بایدن قائل نبودند، اما با تغییر پیشتاز رای‌گیری در ایالت ویسکانسین و میشیگان  باز هم برنده انتخابات در هاله‌ای از ابهام فرو‌رفت. همچنین شانس پیروزی بایدن در سایت‌های شرط‌بندی نیز در میانه روز نسبت به ابتدای روز گذشته افزایش پیدا کرد. پیروزی بایدن در انتخابات به‌دلیل افزایش احتمال تصویب بسته حمایتی بزرگ‌تر به سود اونس خواهد بود.

این در حالی بود که ارزش دلار آمریکا در طی روز چهارشنبه دقیقا نوسانی در خلاف جهت اونس داشت و از تغییرات شانس پیروزی میان دو نامزد بی نصیب نماند؛ ارزش اسکناس آمریکایی در حالی که در ابتدای روز حتی تا مرز ۳/ ۹۴ واحدی بالا رفته بود، در میانه روز با تغییر جهتی پر شتاب نه تنها به زیر مرز ۹۴ واحدی بازگشت، بلکه تا ارزش ۳/ ۹۳ واحدی نیز پایین آمد. در حالی که بسیاری از نظرسنجی‌ها در روزهای قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین بسیاری از تحلیلگران شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات را بیشتر می‌پنداشتند، اما در شمارش اولیه آرا و با پیروزی ترامپ در  برخی از ایالت‌های محل مناقشه به‌ویژه ایالت مهم فلوریدا، ترامپ توانست شانس خود برای پیروزی را افزایش دهد.

این در حالی بود که واکنش بازار سهام آمریکا و شاخص‌های آتی آن به رقابت تنگاتنگ دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات، افزایش قابل توجه در ارزش شاخص بود. شاخص آتی S&P ۵۰۰ روز گذشته تا میانه روز افزایشی ۷/ ۲ درصدی داشت تا به روند صعودی خود در روزهای اخیر ادامه دهد. این شاخص در سه روز گذشته بیش از ۵ درصد افزایش ارزش را رقم زده است. شاخص آتی نزدک نیز از حرکت افزایشی شاخص‌های آتی وال‌استریت جا نماند و طی یک روز بیش از ۴درصد افزایش پیدا کرد.

به‌طور کلی رفتار بازارها به گونه‌ای بود که برخی از تحلیلگران بر مبنای آن استدلال کردند که شاید باید در انتظار به درازار کشیده شدن شمارش آرا و همچنین ایجاد مناقشه بر سر نتیجه انتخابات بود.

صعود طلا با مانع مواجه می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد موج آبی که تا روزهای گذشته تصور می‌شد صحنه سیاست آمریکا را فرا بگیرد متوقف شده است. رای‌گیری سنا تقریبا از پیروزی حزب‌جمهوری‌خواه خبر می‌دهد و  در صورتی که چنین سناریویی رخ دهد، به احتمال زیاد چشم‌انداز تصویب بسته حمایتی جدید با ابعاد بیشتر از ۲ هزار میلیارد دلار مخدوش خواهد شد. چنین امری مسلما به سود طلا نخواهد بود. در حقیقت طلا از ابتدای سال‌جاری تاکنون رشد بیش از ۲۵ درصدی خود را مدیون بسته‌های حمایتی ضدکرونا بوده است.

تنش در انتخابات؛ عامل موقت

در حالی که نظرسنجی‌ها از پیروزی نامزد حزب دموکرات خبر می‌دادند اما دونالد ترامپ توانست در ایالت‌های کلیدی که محل مناقشه میان دو نامزد بودند پیروزی را از آن خود کند. ترامپ توانست رای‌های الکترال ایالت‌های فلوریدا، اوهایو و تگزاس را در همان روز اول شمارش آرا به دست بیاورد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد شاید نتیجه انتخابات موجب تنش سیاسی در آمریکا نیز شود. هر دو نامزد در روز گذشته در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرده‌اند که در حال پیروزی در انتخابات هستند. در صورتی که جنجالی بر سر نتیجه انتخابات آمریکا پیش بیاید، طلا به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب در مواقع نااطمینانی می‌تواند حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت مجددا وارد روند صعودی شود.

در حقیقت تحلیلگران بر این باورند که اعتمادی که سرمایه‌گذاران در هفته گذشته نسبت به روشن شدن سریع نتیجه انتخابات داشتند، در حال کمرنگ شدن است. در صورتی که نتیجه انتخابات به وسیله آرای الکترال ایالت پنسیلوانیا مشخص شود، احتمال اینکه نتیجه انتخابات به دادگاه عالی نیز کشیده شود هم وجود خواهد داشت. در این صورت با کشیده شدن انتخابات به دادگاه عالی بازارها وارد فاز بلندمدتی از نااطمینانی خواهند شد.

واکنش سبز وال‌استریت

به‌رغم اینکه تا آخرین ساعات روز چهارشنبه، هر لحظه آخرین نتایج رای‌گیری در ایالت‌هایی مانند میشیگان در حال تغییر بود، وال‌استریت در اولین ساعات گشایش روز، یک دست سبزپوش بود. شاخص S&P ۵۰۰ روز را با افزایش ۸۶/ ۲ درصدی آغاز کرد تا برای سومین روز متوالی بازدهی بیش از ۲درصدی داشته باشد. شاخص داوجونز نیز از قافله عقب نماند و روز گذشته در بحبوحه نفس‌گیر رقابت میان بایدن و ترامپ کار خود را با یک درصد افزایش در شاخص آغاز کرد. همچنین شاخص نزدک نیز نیز در ساعات اولیه بیش از ۴ درصد مثبت بود تا در سه روز گذشته بیش از ۶درصد افزایش ارزش داشته باشد.

در حالی که روز گذشته هر دو نامزد اعلام کرده بودند که در حال پیروزی در انتخابات هستند، ترامپ پا را فراتر از این گذاشت و ادعا کرد که نتیجه انتخابات دزدیده شده است. سرمایه‌گذاران بارها اعلام کرده‌اند که بیشتر مایل هستند تا نتیجه انتخابات شفاف و سریع باشد و به درازا کشیده نشود. دلیل آنها این است که یک نتیجه قاطع و بدون تنش می‌تواند راه را برای تصویب بسته حمایتی جدید فراهم کند. موضوعی که البته با وجود شمارش آرای روز چهارشنبه به نظر می‌آید محقق نشود و برنده انتخابات با تاخیر مشخص شود. شاخص S&P۵۰۰ از زمان پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۵۷ درصد افزایش در شاخص را تجربه کرده است. با اینکه به طور کلی تصور می‌شد که بازارهای سهام به‌دلیل سیاست‌های سختگیرانه مالیاتی دموکرات‌ها، بیشتر از پیروزی نامزد جمهوری‌خواه استقبال خواهد کرد، اما موضوع بسته‌های حمایتی در سال جاری سبب شده است تا این موضوع به موضوع مالیات بچربد. احتمال تصویب یک بسته حمایتی در ابعاد بزرگ‌تر در صورت پیروزی بایدن می‌تواند سبب افزایش قابل توجه در شاخص‌های سهام وال‌استریت شود.

 

چرخش انتظارات در بازار سهام

رشد بهای نفت با ادعای پیروزی ترامپ