آرایش انتخاباتی وال‌استریت

در حقیقت اختلاف نسبتا معنادار بایدن از ترامپ، سبب شده است بازارها اکنون بیشتر در انتظار یک نتیجه قاطع و سریع باشند. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پیروزی بایدن در انتخابات پیش رو با استقبال بیشتری از سوی وال‌استریت روبه‌رو خواهد شد. در حالی که تصوری قدیمی وجود دارد که جمهوری‌خواهان به‌دلیل سیستم مالیاتی مهربان‌تر ارتباط بهتری با وال استریت دارند، اما به‌نظر می‌رسد حداقل در انتخابات امسال تصویب بسته‌های حمایتی با ابعادی بزرگ‌تر، از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل بازارها با آغوش بازتری از موج آبی در کاخ سفید و کنگره استقبال خواهند کرد.

تغییر جهت وال‌استریت

با وجود اینکه بازارهای بورس آمریکا روز دوشنبه با موجی از فروش روبه‌رو شدند، اما تحلیلگران عقیده دارند که رفتار سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد آنها اکنون احتمال یک نتیجه سریع در انتخابات آمریکا را بیشتر می‌دانند و از همین رو نیز انتظارات نوسان در ادامه سال جاری میلادی نیز نسبت به هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. همچنین آن بخش از گروه‌های سهامی آمریکا که به رشد اقتصادی حساسیت زیادی دارند در ماه اکتبر روندی صعودی داشتند و این در حالی بوده است که بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده با کاهش قیمت این اوراق افزایش پیدا کرده است. در حقیقت احتمال نوسانات در باقی‌مانده سال ۲۰۲۰ در این بازارها به وضوح کاهش پیدا کرده است، در حالی که ماه‌ها وضعیت به این ترتیب بود که رفتار سرمایه‌گذاران نشان می‌داد آنها در انتظار بازاری پر نوسان تا ژانویه ۲۰۲۱ هستند.

بازار به سمت بایدن چرخیده است؟

جنبش‌های اخیر بازارهای بورس آمریکا حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران در این بازارها اکنون توجه بیشتری به‌نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارند؛ نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما و نامزد کنونی حزب دموکرات به طور پایدار از رقیب خود دونالد ترامپ پیش افتاده و اکنون نیز گمانه‌زنی‌هایی درباره پیروزی قاطع او به وجود آمده است. اگرچه اکنون می‌توان تاثیر عوامل مختلف مانند افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و مسائل مربوط به قدرت ریکاوری اقتصادی جهان را نیز در بازارها پیگیری کرد اما تغییر انتظارات بازارها هم نسبت به نحوه برگزاری انتخابات آمریکا و هم نسبت به پیروز این انتخابات به گفته بسیاری از سرمایه‌گذاران کلیدی‌ترین عامل تغییرات در بازار در چند هفته اخیر بوده است. ایمی سیلورمن مدیر در RBC Capital Markets در این باره در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال  بیان کردکه دیگر سرمایه‌گذاران فکر نمی‌کنند که مشخص شدن نتیجه انتخابات زمان زیادی طول بکشد. همچنین این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود افزود که اکنون مردم در انتظار اخبار خوب درباره بسته جدید حمایتی و همچنین واکسن هستند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران قبل از این پیش‌بینی می‌کردند با توجه به اینکه به‌دلیل پاندمی کرونا، مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از رای‌ها به‌صورت پستی اخذ می‌شود و احتمالا نتیجه انتخابات تا هفته‌ها مشخص نخواهد شد، نااطمینانی طولانی مدتی در انتظار بازارها خواهد بود.

کاهش شاخص آتی نوسانات

روز دوشنبه زمانی که وال‌استریت با افتی شدید مواجه شد و همچنین در خلاف جهت آن شاخص نوسانات افزایش پیدا کرد، بسیاری از سرمایه‌گذاران موقعیتی را اتخاذ کردند که باعث ایجاد روند آتی نوسانات در آن کاهشی است. معمولا انتظارات کاهش در شاخص نوسانات VIX با صعود شاخص  S&P ۵۰۰ رابطه مستقیم دارد زیرا این دو شاخص معمولا تمایل دارند که در خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند. کارشناسان اکنون بر این باورند که این عقیده که نوسانات پس از انتخابات سوم نوامبر کاهش پیدا خواهد کرد بسیار پرطرفدارتر از هفته‌های اخیر شده است. از نظر کارشناسان این موضوع نشان‌دهنده آن است که به‌‌رغم موج فروش سهام در آغاز هفته جاری، بازارهای سهام قابلیت بازیابی بسیار سریعی خواهند داشت.

پیروزی بایدن به سود بازارها

جهش‌های اخیر در بخش‌های عقب افتاده بازار از جمله بخش سهام مربوط به شرکت‌های مالی، در حالی اتفاق افتاده است که تحلیلگران گفته‌اند پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین کسب اکثریت آرا در مجلس سنا، می‌تواند به سود بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و همچنین بازار تمام شود. بسیاری از تحلیلگران اکنون بر این باورند که پیروزی دموکرات‌ها در نهایت سود بیشتری به بازارها خواهد رساند. تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس در این ماه اعلام کرده بودند در صورتی که موج آبی کاخ سفید و کنگره را فرابگیرد این موضوع می‌تواند به سود وال‌استریت تمام شود. UBS Group AG نیز روز جمعه با تکرار مواضع قبلی خود گفت پیروزی جو بایدن به این دلیل که احتمالا منجر به تصویب بسته حمایتی بزرگ‌تری خواهد شد، احتمالا سود بیشتری به بازارها خواهد رساند. همچنین کسب‌وکارهای بزرگ و پیشرو در بازار نیز به‌نظر می‌رسد به‌‌رغم اینکه پیروزی بایدن منجر به افزایش نرخ مالیات برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند خواهد شد، از پیروزی او استقبال بیشتری می‌کنند.

در حقیقت آرایش انتخاباتی بازارها و کسب‌وکارهای بزرگ اهمیت دو موضوع را بیش از پیش برجسته می‌کند؛ بسته حمایتی جدید و همچنین تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد و نحوه کنترل آن. نمایندگان دموکرات در کنگره پیشنهاد بسته حمایتی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری را دادند در حالی که بسته پیشنهادی نمایندگان جمهوری‌خواه ابعادی کمتر از این بسته دارد. به طور کلی با پیروزی احتمالی دموکرات‌ها احتمال تصویب بسته حمایتی جدید در ابعادی بزرگ‌تر افزایش پیدا می‌کند.

تصور کلی بر این استوار بود که جمهوری‌خواهان به‌دلیل سیاست‌های آسان‌گیرانه‌تر مالیاتی رابطه نزدیک‌تری با وال‌استریت دارند. به‌عنوان مثال در اوایل دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ، بازارها به‌دلیل کاهش نرخ مالیات توسط او رونق خوبی داشتند. اما به‌نظر می‌رسد قبل از انتخابات نوامبر تا حدودی عامل تاثیرگذار تغییر کرده است و بازارها اکنون اهمیت بیشتری به محرک‌های اقتصادی می‌دهند.

نظرسنجی‌ها این بار درست می‌گویند؟

با این وجود که برخی از سیاست‌های اقتصادی هر نامزدی تا حدودی مشخص است اما هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره اینکه نتیجه انتخابات چه تاثیراتی بر تمامی سیاست‌ها از نرخ‌های مالیات گرفته تا موضوع تغییرات آب و هوایی و همچنین تغییرات در مقررات بازارهای مالی می‌گذارد، باقی مانده است. با وجود اینکه نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ بر خلاف بسیاری از نظرسنجی‌ها بود، رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد که هنوز سرمایه‌گذاران به این نظرسنجی‌ها اعتماد دارند. این احتمال نیز وجود دارد که نظرسنجی‌ها با درس گرفتن از غافلگیری در سال ۲۰۱۶ دست به اصلاح روش‌های خود زده باشند. جاش یانگر مدیر در JPMorgan Chase & Co در این باره گفت: مشاهدات اخیر نشان می‌دهد که احتمالا می‌توان به نتایج نظرسنجی‌ها اعتماد کرد و همچنین شکاف بالا میان دو نامزد نیز به این فکر کمک کرده است.

البته در این میان گروه دیگری از سرمایه‌گذاران نیز وجود دارند که عقیده دارند نااطمینانی‌ها درباره نتیجه انتخابات هنوز کاملا از بین نرفته است و شاخص VIX نیز به‌‌رغم رشد شاخص‌ها در ماه جاری همچنان روندی صعودی داشته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران اکنون در حال انجام پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود هستند تا هر گونه غافلگیری در نتیجه انتخابات ضرر زیادی به آنها وارد نکند. برخی از تحلیلگران نیز هنوز برای نتیجه‌ای جنجالی شانس قائل هستند و بر این باورند که اکنون ترس از چنین اتفاقی کاهش پیدا کرده است.