با این حال، در ابتدای این جلسه معاملاتی، بازار نفت شاهد نوسانات شدیدی بود ؛ چراکه چشم‌انداز ریاست‌جمهوری بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده و مصرف‌کننده جهان به سرعت تغییر می‌کرد. وقتی ترامپ با وجود باقی ماندن میلیون‌ها رای شمارش نشده گفت که پیروز انتخابات است، بازار روی خوشی به این گفته نشان داد ؛ زیرا از نظر آنها با ترامپ چشم‌انداز قیمتی نفت بهتر از رقیب او جو بایدن خواهد بود، چراکه تحریم‌ها علیه ایران که در شرایط عادی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود، ادامه خواهد یافت و از سوی دیگر این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه حمایت بیشتری از توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس به رهبری عربستان برای بالا بردن قیمت‌ها خواهد داشت.  به گزارش خبرگزاری رویترز، پیروزی بایدن برای قیمت‌ها سیگنالی منفی خواهد بود چراکه او برنامه‌های سبزگرایا‌نه‌ای دارد و موضع نرم‌تری در برابر ایران خواهد گرفت که می‌تواند بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران را به بازارها سرازیر کند.

بارن شیلدراپ در SEB به رویترز در این مورد می‌گوید: «این (پیروزی بالقوه ترامپ) برای قیمت نفت مثبت است ؛ زیرا اوپک‌پلاس می‌تواند بدون هراس از بازگشت عرضه ایران به بازار نفت در زمانی نزدیک، به کاهش تولید خود ادامه دهد.» سهام و اوراق قرضه نیز پس از آنکه مشخص شد رقابت این دو نامزد انتخابات آمریکا بسیار نزدیک‌تر از چیزی است که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، با قیمت‌ها بالاتری معامله شدند. قیمت‌ها همچنین به دلیل حمایتی که تولیدکننده‌های اوپک و روسیه از احتمال تعویق افزایش برنامه‌ریزی شده عرضه نفت توسط اوپک‌پلاس تقویت شدند. موج دوم شیوع کرونا این بازیگران بازار را نگران لطمه به روند بازگشت تقاضا کرده است. یک منبع نزدیک به اوپک و همچنین منبع دیگری که با طرز فکر روسیه آشنا است به رویترز ‌گفته‌اند اوپک و روسیه در حال بررسی تعمیق تولید نفت از ابتدای سال آینده هستند. طبق برنامه اوپک‌پلاس، از ژانویه ۲۰۲۱ میزان کاهش تولید آنها حدود ۲ میلیون بشکه در روز نسبت به ۷/ ۷ میلیون فعلی کاسته می‌شود. منبع نزدیک به روسیه گفته «به نظر می‌رسد ما ناگزیر از تعمیق تولید در فصل اول (سال ۲۰۲۱) خواهیم بود.»  منبع اوپک همچنین می‌گوید: «(تولیدکننده‌ها) در حال پیدا کردن گزینه‌های زیادی علاوه بر تمدید کاهش تولید فعلی هستند.» با این حال او تعمیق کاهش تولید اوپک‌پلاس را کاری دشوار می‌داند؛ زیرا این اقدام می‌تواند سهم بازار بیشتری به تولیدکننده‌های خارج از اوپک‌پلاس بدهد.

تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران)، وست تگزاس اینترمدییت با بیش از یک دلار افزایش معادل ۷۳/ ۲‌درصد به قیمت ۶۹/ ۳۸ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز یک دلار و ۹ سنت رشد کرد تا با قیمت ۸/ ۴۰ دلار در هر بشکه معامله شود.