طرفداران ترامپ در نظرسنجی‌ها نظر واقعی خود را نمی‌گویند؟

در فاصله کمتر از ۱۲ روز به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در آمریکا، تلاش دو نامزد انتخاباتی یعنی «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه و «جو بایدن» دموکرات برای جذب حداکثر آرای مردمی شدت گرفته است. هرچه به روز انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم گمانه‌زنی‌ها درباره پیروز این رقابت با تعدد نظرسنجی‌ها افزایش یافته است. از طرفی به دلیل همه‌گیری کرونا در آمریکا امکان رای پستی نیز وجود دارد و بخش کوچکی از رای دهندگان پیشاپیش رای خود را ارسال کرده‌اند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد جو بایدن با کسب ۵۰ درصد از آرای مردمی حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده است و فاصله‌ای ۹ درصدی با ترامپ جمهوری‌خواه دارد. بنابر گزارش مراکز نظرسنجی بایدن از ابتدای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون بطور پیوسته از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر بوده است.

میانگین آخرین نظرسنجی‌های ملی هم از پیشتازی بایدن دموکرات خبر می‌دهند. نمودار زیر، متوسط نظرسنجی‌های ملی و پیشتازی نامزد دموکرات را طی ۱۴ روز گذشته را نشان می‌دهد.

آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟

تقریبا در همه ایالت‌هایی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند، حالا بایدن با اختلاف بسیار پیشتاز است و یا رقابت بسیار تنگاتنگی با ترامپ دارد. بسیاری از کارشناسان شانس پیروزی نامزد دموکرات‌ها یعنی جو بایدن را تقریباً قطعی قلمداد می‌کنند.

آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟

نشریه گاردین هر روز متوسط نظرسنجی‌های ۱۴ روز گذشته را در هشت ایالت تعیین‌کننده پیگیری می‌کند. فلوریدا، پنسیلوانیا، اوهایو،میشیگان، ویسکانسین، کارولینای شمالی، آریزونا، آیووا ایالت‌هایی هستند که هر کدام از نامزد‌های انتخابات ۲۰۲۰ بتواند بیشترین آرا‌ی مردمی را در این ایالت‌ها داشته باشد به احتمال بسیار بالا رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود.

شش ایالت از این ایالت‌های تعیین کننده، درسال ۲۰۱۲ به «باراک اوباما» دموکرات رای داده بودند اما همین شش ایالت در سال ۲۰۱۶ رای خود را به ترامپ جمهوری‌خواه دادند. نمودار‌های زیر حاصل آخرین نظرسنجی روزنامه گاردین از میزان محبوبیت نامزد‌های انتخاباتی آمریکا در هشت ایالت کلیدی آمریکاست. در این نمودار‌های آماری، رنگ آبی معرف بایدن دموکرات و رنگ قرمز هم معرف ترامپ جمهوری‌خواه است. نمودار افقی پایین کادر نیز سابقه‌ پیروزی هر یک از این دو حزب در چهار انتخابات قبلی آن ایالت را نشان می‌دهد.

آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟

آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟

همانطور که تصاویر نشان می‌دهند ایالت میشیگان با ۱۶ رای الکترال، ویسکانسین با ۱۰ رای الکترال، کارولینای شمالی با ۱۵، اوهایو با ۱۸، آیووا با ۶، پنسیلوانیا با ۲۰، فلوریدا با ۲۹ و آریزونا با ۱۱ رای الکترال، جزو هشت ایالتی هستند که هرکدام از نامزد‌های انتخاباتی بتواند در این ایالات  بیشترین آرای الکترال را کسب کند به احتمال بسیار قوی می‌تواند رئیس جمهور بعدی آمریکا شود.

 

آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟

آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟آیا نظر سنجی ها می توانند به طور قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را مشخص کنند؟

نظر سنجی‌ها چه طور عمل می‌کنند؟

نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده علاقه مردم به یک شخصیت در رقابت‌های ستاد‌های انتخاباتی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا محسوب می‌شوند و گفته می‌شود این نظرسنجی‌ها از قواعد علمی پیروی می‌کنند. سازمان‌های تخصصی و شرکت‌های خبری، نظرسنجی‌ها را به صورت تلفنی و اینترنتی یا ترکیب هردو انجام می‌دهند. نظرسنجی‌های انتخاباتی سوال‌های مختلفی از رای دهندگان احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌پرسند و بر اساس پاسخ افراد شروع به تحلیل داده‌ها می‌کنند.

تعداد شرکت کننده‌ها در هر نظرسنجی متفاوت است، برای بالا بردن دقت نظرسنجی‌ها این مراکز باید نمونه‌هایی از همه رای دهندگان داشته باشند که همین امر کار را  برای مراکز نظرسنجی سخت می‌کند. کارشناسان می‌گوید درباره آمریکا باید به این نکته توجه داشته باشیم که برخی گروه‌ها مثل سالمندان، سفید پوستان و محصلین دانشگاه بیشتر در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند که در انتخابات ۲۰۱۶ این موضوع مغفول مانده بود. آمارها نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۶ بسیاری از سفید پوستانی که میزان تحصیلات کمی داشتند و در نظرسنجی‌ها شرکت نکرده بودند به ترامپ رای دادند.

همچنین این موضوع را باید در نظر گرفت که در چارچوب قوانین انتخاباتی آمریکا، اگر یک نامزد انتخاباتی در ایالت‌هایی که جمعیت بیشتری دارند و بالتبع دارای کارت‌های الکترال بیشتر هستند بتواند اکثریت نسبی یعنی ۵۰ به‌علاوه یک درصد را به‌دست بیاورد، تمام کارت‌های الکترال موجود در آن ایالت به آن کاندیدا واگذار می‌شود؛ و ممکن است نامزدی که حتی در مجموع آراء رای کمتری آورده، اما تعداد کارت‌های الکترال بیشتری کسب کرده است برنده انتخابات شود که نمونه آن را در سال ۲۰۱۶ دیدیم.

آیا طرفداران ترامپ در نظرسنجی‌ها نظر واقعی خود را نمی‌گویند؟

نتایج بررسی‌های آماری انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که بسیاری از طرفداران ترامپ در نظرسنجی‌های تلفنی نظر واقعی خود یعنی حمایت از ترامپ را بیان نمی‌کردند.

بنابر اعلام برخی از مراکز نظرسنجی، در نتایج نظرسنجی‌هایی که به شیوه تلفنی و آنلاین بر گزار می‌شد تناقض بسیاری وجود داشت، بطوریکه در نظرسنجی تلفنی ۵۴ درصد از این افراد اعلام می‌کردند به کلینتون رای می‌دهند، اما در نظرخواهی آنلاین این رقم به ۴۹ درصد کاهش می‌یافت. در نقطه مقابل نیز تنها ۴۴ درصد در نظرسنجی تلفنی حاضر بودند اعلام کنند به ترامپ رای می‌دهند، ولی در نظرخواهی آنلاین این رقم به ۵۰ درصد می‌رسید.

با توجه به انتقادات گسترده‌ای که در محافل مختلف سیاسی و رسانه‌ای آمریکا از دونالد ترامپ می‌شود، برخی از هواداران او سعی می‌کنند رای خود را ازمراکز نظرسنجی مخفی کنند.

ترامپ در مورد هوادارانش که رای خود را در نظر سنجی‌ها مخفی می‌کنند پیشتر گفته بود؛ تا زمانی که در جامعه برای انتخاب مجدد «قهرمان آنان» تردید‌های جدی وجود دارد، هوادارانش در هنگام نظرسنجی‌ها، ترجیح می‌دهند در مورد انتخاب خود سکوت کنند و قصد و نیت واقعی خود را فاش نکنند.

دونالد ترامپ هموراه با استناد به اشتباه نظرسنجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌گوید: «نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ شکست من را پیش‌بینی کرده بودند و معلوم شد که اشتباه کردند و این بار نیز اشتباهات بیشتری می‌کنند». حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مراکز نظرسنجی این بار رو سفید از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خارج می‌شوند؟

دموکرات‌های پیشتاز در نظرسنجی‌ها هم نگران نتایج انتخابات هستند

با اینکه بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی جوبایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خبر می‌دهند. دموکرات‌ها که تجربه تلخی از انتخابات سال ۲۰۱۶ از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ خیلی مطمئن نیستند. در آن سال نظرسنجی‌ها آرای «هیلاری کلینتون» را در ایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان و ویسکانسن بین سه تا بالای پنج درصد جلوتر از دونالد ترامپ ارزیابی کرده بودند.

برخی دموکرات‌ها می‌گویند کلینتون دموکرات ۴ سال پیش با ۵.۱ واحد درصد برتری نسبت به ترامپ در نظرسنجی‌ها جلوتر بود، اما نهایتا در انتخابات آرای الکترال این ایالت‌ها را به ترامپ باخت، آن‌ها نگران هستند که این اتفاق برای جو بایدنی که با ۴.۹ واحد درصد پیش است هم رخ دهد. حال این سوال مطرح است که آیا می‌توان به این نظر سنجی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ اعتماد کرد؟

مراکز نظرسنجی مدعی هستتذ مشکلات نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۶  را حل کرده اند. اما به گفته برخی کارشناسان نمی‌توان به طور قطع نتایج انتخابات را پیش بینی کرد. بنا به گفته کارشناس موسسسه نظر سنجی «پیو» در انتخابات ریاست جمهوری  ۲۰۱۶ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رای‌دهندگان که تا لحظه آخر تصمیم خود را نگرفته بودند به ترامپ رای دادند. کارشناسان می‌گویند حتی اگر نظر سنجی‌ها هم کارشان را درست انجام دهند تبلیغات می‌توانند در آخرین لحظه‌ها نظر رای‌دهندگان را در مورد یک نامزد انتخاباتی تغییر دهند.

«کُرتنی کندی» کارشناس موسسه نظر سنجی پیو می‌گوید نظرسنجی، تصویری لحظه‌ای از رای یا احساس جامعه در لحظه جمع آوری داده است. این در شرایطی است که نظر سنجی‌های انتخاباتی این موضوع را لحاظ نمی‌کنند که ممکن است افرادی که در یک نظر سنجی شرکت کرده اند در آن لحظه تحت تاثیر تبلیغات هر یک از دو نامزد انتخاباتی قرار گرفته باشند.حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مراکز نظرسنجی از انتخابات ۲۰۲۰ روسفید بیرون می‌آیند یا اینکه وقایع سال ۲۰۱۶ تکرار خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.