رئیس‌جمهور که این روزها مشغله زیادی به دلیل بررسی بودجه سال ۹۸ در هیات‌دولت دارد، دلیل حضور خود در این جلسه را پیشنهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که عبدالناصر همتی رئیس کنونی بانک مرکزی و ریاست سابق بیمه مرکزی ایران در صدد ارائه پیشنهاد‌هایی پیرامون حذف معافیت‌های مالیاتی بیمه‌های زندگی به رئیس دولت بود. در حالی حذف معافیت‌های مالیاتی بیمه‌های زندگی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده که این پیشنهاد با انتقادات مسوولان و کارشناسان این حوزه مواجه شده بود. از سوی دیگر مدیران عامل شرکت‌های بیمه فرصت دیدار با رئیس‌جمهور را مغتنم شمرده و در نامه‌ای از او خواستار تجدیدنظر در بحث اخذ مالیات از صنعت بیمه شدند. این درخواست به محمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران سپرده شد تا او به دست روحانی برساند.

رئیس‌جمهور صحبت‌های خود را به دو بخش تقسیم کرد؛ دربخش اول به سرنوشت برجام از اولین روز مذاکرات تا به امروز اشاره کرد و دربخش دوم برای صنعت بیمه و در راس آن خطاب به غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی ماموریت‌های تازه‌ای تعریف کرد. روحانی صحبت‌های خود را با ذکر خاطره‌ای دور و تجربه تصادفی که در سال‌های قبل از انقلاب داشته است آغاز کرد. رئیس‌جمهور به صراحت عنوان کرد که در آن حادثه مقصر تصادف راننده خودرو مقابل بوده و شرکت بیمه برای تشکیل پرونده خسارت آن‌قدر تعلل کرده که او قصد انصراف از دریافت خسارت را داشته است. بعد از ذکر این خاطره رئیس‌جمهور به سفر خود در فروردین امسال به مناطق سیل زده و همراهی سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی اشاره و اضافه کرد گزارش‌های امیدوارکننده‌ای از جبران خسارات توسط شرکت‌های بیمه به او داده شده است. رئیس‌جمهور در ادامه صنعت بیمه‌گری را دست و پنجه نرم کردن با انواع ریسک‌ها دانست و یادآورشد، در شرایط تحریم دولت با ریسک‌های ملی بزرگ‌تری روبه‌روست که صنعت بیمه باید با او همراه باشد و بیمه‌گران ایرانی اگر توانایی دارند توسط خود و اگر نمی‌توانند در مشارکت با بیمه‌گران خارجی این ریسک‌ها را پوشش دهند.  روحانی مسوولیت سنگین صنعت بیمه در زمان جبران خسارات را نشانه ریسک‌پذیری آنان دانست و وجود تحریم‌ها را موجب ریسک‌آفرینی در صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری‌ها دانست. به گفته وی حضور به موقع بیمه‌گران در کنار زیان‌دیدگان فرهنگ بیمه را ایجاد می‌کند و وقتی باورهای قدیمی اصلاح شد، مردم متوجه تامین منافع خود از محل خرید پوشش‌های بیمه‌ای شده و به سمت آن رغبت پیدا می‌کنند.  روحانی در ادامه صحبت‌های خود خواستار تشویق مردم توسط بیمه‌ها شد. به گونه‌ای که مردم بدانند اگر در حادثه‌ای به بیمه مراجعه کنند یا با گسترش دولت الکترونیک از طریق فضای مجازی با آن ارتباط برقرار کنند، در مدت زمان کوتاه و سریع، خسارت‌شان پرداخت خواهد شد. رئیس‌جمهورحضور ۳۱ شرکت بیمه خصوصی در کنار یک بیمه دولتی را نشانه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دراین حوزه دانست و خواستار اتحاد بیمه‌ها با بازارهای پول و سرمایه برای حل مشکلات تولید و کارآفرینان شد.  رئیس‌جمهور بخش دیگر صحبت‌هایش را به حوادث اخیر و اعتراضات اختصاص داد و این موضوع که دستور تشکیل هیات سه نفره شامل وزرای کشور، دادگستری و معاون حقوقی ریاست جمهوری را داده است تا به وضعیت آسیب‌دیدگان و کشته‌شده‌های این حوادث رسیدگی و در نهایت گزارش کاملی از آن ارائه دهند. و از شرکت‌های بیمه خواست تا در حد توان نسبت به جبران خسارات اقدام کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به کشته‌شدن عده‌ای از مردم در حوادث اخیر از بیمه‌گران خواست در پرداخت خسارات تعجیل کنند و برای پرداخت دیه و خسارت برای افرادی که دراین اتفاقات آسیب دیده یا کشته شده‌اند، عبارت شورش‌گر و یاغی به کار نبرند. او حتی از قوه‌قضائیه خواست تا با افرادی که بدون برنامه‌ریزی قبلی دشمنان وارد معرکه شدند با رأفت اسلامی برخورد کند. یکی از تفاوت‌های مراسم امروز با سال‌های پیشین معرفی چهره ماندگار صنعت بیمه کشور بود. در این مراسم و با حضور حسن روحانی از دکتر غلامحسین جباری به‌عنوان چهره ماندگار صنعت بیمه کشور تجلیل شد.

تایید معافیت مالیاتی بیمه زندگی و درمان

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی درباره مالیات صنعت بیمه گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در بررسی‌های خود مالیات در بیمه زندگی و درمان را حذف کرده و به این دو بخش معافیت مالیاتی داده است. وی اضافه کرد: دولت نیز در ابتدا در لایحه پیشنهادی خود به صنایع بیمه معافیت داده بود، اما در کمیسیون اقتصادی مجلس با این ادعا که در شرایط بد اقتصادی نباید همه صنعت بیمه معاف شود در پی اخذ مالیات از بیمه‌ها بود. به گفته سلیمانی، علاوه بر بیمه زندگی و درمان تلاش می‌شود تا همه بخش‌های بیمه‌ای را از مالیات معاف کنیم تا با این روش ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد. وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه نیز گفت: یکی از نخستین صنایعی که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت، صنعت بیمه بود که از همان ابتدا تلاش‌هایی برای کاهش اثرات تحریم‌ها انجام شد. سلیمانی افزود: یکی از روش‌ها برای کاهش تاثیر تحریم این بود که کنسرسیوم‌هایی در بخش‌های مختلف با مشارکت شرکت‌ها تشکیل شود. وی درباره خسارات حوادث اخیر یادآور شد: اوایل هفته آینده شرکت‌های بیمه، فهرست خسارت‌های مربوط به اعتراضات که پرداخت کرده‌اند، به بیمه مرکزی اعلام خواهند کرد که درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: شماری از بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها و مراکز تجاری در اغتشاش‌ها آسیب دیدند و برخی از این واحدها دارای بیمه آتش‌سوزی با پوشش آشوب و بلوا بوده‌اند که فرآیند پرداخت خسارت به آنها آغاز شده است و این واحدهای آسیب دیده به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اند، که در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند. وی ادامه داد: میزان خسارت وارده به این واحدها متفاوت است. خسارت برخی از آنها در حد شکستن شیشه بوده، اما برخی دیگر دچار آتش‌سوزی و تخریب کامل شدند. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: پرداخت خسارت به واحدهایی که خسارت کمی دیده‌اند، انجام شده است، اما آنهایی که میزان خسارت شان زیاد بوده ارزیابی‌ها در حال انجام است. سلیمانی گفت: تا اوایل هفته آینده به شرکت‌های بیمه مهلت داده شده است تا ارزیابی‌های لازم را در این باره انجام دهند. سلیمانی درباره ادعاهای مربوط به ابهام در تعیین مدیر عاملان بیمه البرز و ایران گفت: ماجرای این انتصاب‌ها تمام شده و نهاد ناظر ورود کرده و مشخص شده است که مشکل قانونی در این باره وجود ندارد. وی درباره استارت‌آپ‌های بیمه‌ای گفت: این استارت‌آپ‌ها در سال‌های گذشته رشد زیادی یافته‌اند، که حداقل ۱۰ استارت‌آپ بزرگ فعال در این زمینه وجود دارد و این استارت‌آپ‌ها به‌عنوان شرکت‌های کارگزاری تعریف شده‌اند.

رشد ضرورت صندوق حوادث طبیعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درهمایش بیمه و توسعه گفت ضریب نفوذ بیمه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رشد داشته و به ۴/ ۲ درصد رسیده است.  فرهاد دژپسند افزود: روند توسعه در کشور همواره نیازمند حمایت حکومت‌ها بوده، اما این حمایت نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد و صنعت بیمه می‌تواند همه منابع از بخش‌های مختلف را به نحوی شکل دهد تا به روند توسعه و رفاه جامعه کمک کند. وی درباره راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: دوره‌ای طولانی برای راه‌اندازی این صندوق طی شده است. از اوایل دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ پیشرفت‌ لازم را داشت، اما از اوایل دولت یازدهم اقدامات جدی برای راه‌اندازی این صندوق انجام شد.