فرهاد اینالویی در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: آنچه مسلم است، تامین انتظارات مشتریان در دسترسی به خدمات بانکی در هر زمان و مکان است. همچنین تلاش در جلب رضایت آنها مهم‌ترین شاخصه و دستاورد بانک ایران زمین از توسعه بانکداری الکترونیک است. وی با تاکید بر اینکه در بانک ایران زمین، بانکداری الکترونیک براساس استانداردهای رایج و الزامات قانون‌گذار به‌طور کامل پیاده‌سازی و اجرا شده است افزود: در مراودات و مذاکرات داخلی و برون سازمانی بانک ایران زمین، ما بانکداری الکترونیک را به‌نوعی بانکداری سنتی عنوان می‌کنیم، چراکه اکنون وارد مباحثی فراتر از این شده‌ایم. برنامه‌های بانک در این حوزه محدود به اجرای پروژه‌هایی با هدف افزایش ضریب پایداری و امنیت بانکداری الکترونیک است. معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با بیان اینکه با رشد و گسترش روزافزون کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف زندگی مردم و همچنین کسب و کار بانک‌ها و موسسات مالی، استفاده از بانکداری الکترونیک امری لاجرم و اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: براساس آمارهای منتشر شده، بالغ بر ۹۷ درصد از تراکنش‌های بانکی در خارج از شعب بانک‌ها و از طریق واسط‌ها و ابزارهای بانکداری الکترونیک انجام می‌شود.  اینالویی ادامه داد: انتظار مشتریان ما امروز، پایداری، امنیت و دسترسی بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی به خدمات بانکداری الکترونیک است. وی افزود: مهم‌ترین شاخصه بانکداری الکترونیک دسترسی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته و مستقل از مکان به خدمات بانکی و همچنین کیفیت و کارآیی خدمات، البته در صورت پایداری و سرعت مناسب شبکه ارتباطی و سامانه‌های بانکی است.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با بیان اینکه آمار رسمی و قابل‌اتکایی از هزینه‌های ساخت، تولید و راه‌اندازی بانکداری الکترونیک در بانک‌ها در دسترس نیست، گفت: با در نظر گرفتن نظام کارمزدی موجود در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، به اطمینان می‌توان ادعا کرد که بانک‌ها با در نظر گرفتن هزینه‌های سرمایه‌ای تامین و راه‌اندازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های مورد نیاز و همچنین هزینه‌های عملیاتی بانکداری الکترونیک، نه تنها سودی به‌دست نمی‌آورند، بلکه در بیشتر موارد زیان قابل‌توجهی را هم متحمل می‌شوند. اینالویی ادامه داد: با وجود توسعه بانکداری الکترونیک در کشور و سهم بالای تراکنش‌های خارج از شعب بانکی که از طریق واسط‌های الکترونیکی و اینترنتی انجام می‌شود، صنعت بانکداری کشور با استانداردها و الزامات روز جهانی در حوزه‌های امنیت اطلاعات در شبکه پرداخت، ریسک، پولشویی و همچنین استاندارد فنی کارت‌های پرداخت هوشمند (EMV) فاصله دارد.

وی افزود: این مهم که در کجا ایستاده‌ایم، بستگی به زاویه دید ما دارد. مسلما به روز نبودن استانداردها به معنی استاندارد نبودن شبکه پرداخت الکترونیکی نیست؛ اما چنانچه اراده ورود به بازارهای جهانی و تعاملات با بازیگران جهانی تجارت الکترونیک باشد، برنامه‌ریزی برای مهاجرت به آخرین نسخه‌های استاندارد در صنعت بانکداری اجتناب‌ناپذیر است. معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با تاکید بر اینکه گسترش بانکداری الکترونیک همراه با اجرا و پیاده‌سازی الزامات و استانداردهای احراز هویت، اعتبارسنجی، امنیت اطلاعات، مدیریت ریسک و پولشویی گامی بزرگ در شفاف‌سازی شکل‌گیری و اجرای عملیات بانکداری است، گفت: این مساله حداقل می‌تواند در شناسایی بهتر مشکلات موجود و همچنین پیشگیری از بروز مشکلات جدید به بانک‌ها و مراجع حاکمیتی و نظارتی کمک فراوانی کند.

اینالویی تصریح کرد: از زیرساخت‌های مورد نیاز بانکداری الکترونیک می‌توان به ارتباطات و مخابرات پایدار، امن و با سرعت مناسب، امنیت فضای تبادل اطلاعات و محرمانگی اطلاعات مشتریان، احراز هویت و امضای الکترونیک، قوانین و مقررات متناسب با استانداردهای روز جهانی، نظام کارمزدی کارآمد و شکل‌گیری دولت الکترونیک (دسترسی آسان، آزاد و امن به اطلاعات فراسازمانی) اشاره کرد. وی افزود: بدون برخورداری از زیرساخت‌های یاد شده، راه‌اندازی بانکداری الکترونیک امکان‌پذیر نیست. بنابراین می‌توان ادعا کرد که همه زیرساخت‌ها در کشور ما ایجاد شده و وجود دارد؛ اما نکته با اهمیت، میزان تحقق اهداف، سطح استانداردهای پیاده‌سازی شده و گستره دامنه و نقش بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک است که از این منظر محدودیت‌هایی وجود دارد و جای تامل دارد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با تاکید براینکه در بانکداری الکترونیک، بخشی از خدمات بانکی که تا قبل از توسعه بانکداری الکترونیک فقط در شعب ارائه می‌شد، از طریق کانال‌ها و واسط‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش، اینترنت، تلفن همراه، تلفن ثابت و ...) و بدون نیاز مراجعه به شعب، به مشتریان ارائه می‌شود، گفت: خدمت تغییری نکرده است و فقط تنوع کانال‎های دسترسی به آن خدمت مستقل از مکان (شعبه) و زمان (۷در۲۴)، بانکداری الکترونیک را متمایز می‌کند.

اینالویی تصریح کرد: درصورتی که در بانکداری دیجیتال، تغییر و نوآوری در حوزه محصولات و خدمات بانکی به‌طور مستقل یا با مشارکت سایر بازیگران اکوسیستم (سازمان‌ها، شرکت‌ها، فین‌تک‌ها، استارت‌آپ‌ها و ...) با محوریت مشتری و نحوه تعامل با مشتری اتفاق می‌افتد.  وی افزود: آنچه مسلم است بانکداری به معنای تامین نیاز پولی و مالی مشتریان به قوت خود باقی است؛ اما بانک‌ها با شکل و ساختار فعلی متفاوت خواهند بود.