حمله بی‌سابقه به فدرال رزرو عکس: AP

گلایه ترامپ از رشد نرخ بهره

ترامپ در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی ضمن تایید صلاحیت فدرال رزرو، سیاست پولی انقباضی این نهاد را برخلاف سلیقه خود توصیف کرد: «آنها (فدرال رزرو) می‌خواهند بار دیگر نرخ بهره را بالا ببرند؛ از این کار خوشحال نیستم. با این حال، به آنها اجازه می‌دهم کاری را که احساس می‌کنند بهترین گزینه است، انجام دهند. اکنون زمان خوبی برای افزایش نرخ بهره با این شدت نیست». ترامپ حتی اذعان کرد که می‌داند صحبت‌هایش عادی به‌نظر نخواهد رسید؛ اما اهمیتی به تبعات آن نمی‌دهد.

استقلال فدرال رزرو از کاخ سفید

در دوره‌ای که مقوله استقلال بانک‌های مرکزی از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است و حتی رهبران سیاسی تمامیت‌خواهی مانند «ولادیمیر پوتین» نیز در خصوص مداخله در سیاست پولی محتاطانه عمل می‌کنند، اتخاذ رویکرد مشابه از سوی دونالد ترامپ اندکی دور از واقعیت به نظر می‌رسد. گزینه‌های ترامپ برای عضویت در هیات‌مدیره فدرال رزرو از «جرومی پاول» گرفته تا «ریچارد کلاریدا»، انتخاب‌های منطقی تلقی می‌شوند. در واقع، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال به‌کار گرفتن تکنوکرات‌ها در جبهه پولی است. حتی مخالفان سرسخت سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید نیز انتخاب جرومی پاول به‌عنوان سکاندار جدید بانک مرکزی به‌دلیل میانه‌روی وی تایید می‌کنند.

از طرفی سابقه بانکی پاول نشان از واقع‌بینی او نسبت به شرایط اقتصادی حاکم دارد. جروم‌پاول در سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی باراک‌اوباما رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده برای پر کردن کرسی خالی هیات سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو معرفی شد و پس از تایید کمیته بانکی سنا به عضویت این هیات درآمد. یکی از اعتقادات مهم پاول که شباهت زیادی به دیدگاه جنت‌یلن دارد، نظارت و رصد دقیق فعل و انفعالات اقتصادی و پولی است. با این اوصاف، وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده به‌واسطه سیاست پولی جز در زمینه منحنی بازدهی اوراق خزانه متعادل به‌نظر می‌رسد؛ اما در صورت تداوم روند رشد نرخ تورم (هرچند آهسته) و کاهش نرخ بیکاری، گزینه اصلی فدرال رزرو افزایش نرخ بهره خواهد بود. گزینه‌ای که آخرین خواسته دونالد ترامپ با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۹ میلادی است. ترامپ برای تجدید دوره ریاست‌جمهوری خود باید رشد اقتصادی را صعودی نگه دارد؛ اما اگر خواسته فدرال رزرو مبنی‌بر انقباض بیشتر عملی شود، رویکرد کاخ سفید با اختلال مواجه می‌شود.

نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی موجب افزایش مخالفت‌های ترامپ با رشد نرخ بهره بیشتر به‌منظور بالا بردن رشد اقتصادی خواهد شد. وال‌استریت ژورنال در آخرین تحلیل خود راجع به بروز این وضعیت، مساله استقلال فدرال رزرو بررسی کرده است. براساس این گزارش، روسای جمهوری آمریکا به ندرت در مسائل مربوط به فدرال رزرو دخالت کرده‌اند؛ اما اظهارات اخیر ترامپ ممکن است این تاریخچه را بر هم بزند. فدرال رزرو آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین مرجع بانکی دنیا از دهه ۱۹۸۰ میلادی، در دوره ریاست «پل ولکر» به استقلال کامل رسید و پس از آن نیز فارغ از جهت‌گیری سیاسی کاخ سفید به سیاست‌گذاری فراخور با وضعیت حاکم پرداخته است. با این حال هیچ چیز در دوره ترامپ غیرممکن نیست و احتمال مداخله در امور پولی نیز مستثنی نخواهد بود.

جرومی پاول از سوی خود ترامپ به‌عنوان جانشین جنت یلن در مقام ریاست فدرال رزرو منصوب شد. سخنرانی اخیر پاول در کنگره از تداوم روند تدریجی افزایش نرخ بهره در دستور کار کمیته بازار آزاد حکایت دارد. پاول با اشاره به وضعیت قابل قبول و حتی قدرتمند اقتصاد آمریکا، شرایط را برای رشد نرخ بهره بانکی مناسب توصیف کرد. نرخ بهره بانکی پس از بحران اقتصادی ۲۰۰۷ میلادی به پایین‌ترین حد تاریخی رسیده بود؛ اما حالا تا سقف ۲ درصدی افزایش یافته است.