به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی در بیست و هشتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با مروری بر آخرین تحولات متغیرهای کلان اقتصادی بر رشد بخش‌های غیر نفتی از جمله کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات در سال ۹۶ تاکید و تصریح کرد این رشد از ۳/ ۳ درصد در سال ۹۵ به ۶/ ۴ درصد در سال ۹۶ رسید. وی همچنین افزود: نشانه‌های خروج از رکود در حوزه ساختمان و مسکن در بخش صنایع و معادن دیده می‌شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: «تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی که حدود ۷۵ درصد ارزش افزوده بخش صنعت در سال ۹۶ را تشکیل می‌دهد ۵/ ۵ درصد رشد داشته است. در سال ۹۶ در مجموع ۱۷ گروه از ۲۴ گروه تشکیل‌دهنده شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی با سهم ۴/ ۹۵ درصد از کل شاخص، رشد مثبت داشته است. در حالی که در سال ۹۵، ۱۶ گروه با سهم ۸۶ درصد از کل شاخص رشد مثبت داشته‌اند. بنابراین تحولات رخ‌داده در کارگاه‌های صنعتی بزرگ کشورر نسبت به سال ۹۵، مطلوب‌تر بوده است. در حوزه شاخص‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، در جوازهای تاسیس صنعتی، به لحاظ تعداد، سرمایه‌گذاری و اشتغال عملکرد مثبتی در سال ۱۳۹۶ داشته‌ایم. همچنین صنعت خودرو، در سال ۹۶ در تولید انواع خودرو اعم از سبک و سنگین ۸/ ۱۳ درصد  و در تولید خودرو سواری ۹/ ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.»

قربانی ادامه داد در حوزه مسکن، سیاست‌های مختلفی اعم از تقویت منابع مالی، افزایش سقف تسهیلات، معرفی ابزارهای جدید مالی و کاهش نرخ سود و هزینه تامین مالی مسکن توسط بانک مرکزی و نظام بانکی دنبال شده است. به طور دقیق‌تر، در حوزه تقویت منابع مالی اقداماتی از قبیل  امهال ۱۰ ساله خطوط اعتباری مسکن مهر (در دو مرحله ۳ و ۷ ساله) که منجر به گردش آنها در شبکه شد، کاهش نسبت سپرده قانونی حساب سپرده ممتاز به ۲ درصد، تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) درخصوص افزایش سقف تسهیلات افزایش سقف تسهیلات انفرادی از ۲۰ به ۸۰ میلیون تومان، امکان پرداخت تسهیلات به زوجین تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان، افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۱۵ به ۲۰ میلیون تومان را داشته‌ایم. در حوزه ابزارهای جدید مالی، حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، انتشار اوراق بهادار رهنی، موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن، حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز در بانک‌های تجاری، امکان تجمیع امتیاز تسهیلات برای زوجین دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن را معرفی و عملیاتی کرده‌ایم. درخصوص کاهش نرخ سود تسهیلات  صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن، در حوزه صندق یکم نرخ سود برای بافت‌های فرسوده به ۶ درصد و برای سایر موارد به ۸ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین این نرخ برای صندوق جوانان ۹ درصد و برای سایر موارد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد.معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید گفت: «آمار سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که در تهران ۹/ ۳۴ درصد، در شهرهای بزرگ ۱/ ۱۰ و در سایر مناطق شهری ۱/ ۹ درصد شاهد رشد بوده‌ایم. در مجموع در سال ۹۶، به میزان ۹/ ۱۴ درصد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید در کل کشور را در مقایسه با ۹۵ سال داشته‌ایم.» قربانی این موضوع را نویددهنده شروع رونق و سرمایه‌گذاری در تهران دانست و افزود: «انتظار می‌رود آثار انتشار آن به سایر مناطق شهری ادامه پیدا کند.»قربانی در حوزه عملکرد معاملات مسکن در شهر تهران، از رشد ۱۱ درصدی تعداد معاملات در دوماه ابتدایی سال ۹۷، نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. وی همچنین عنوان کرد در حوزه قیمت مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع در دوماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲/ ۳۲ درصد رشد داشته است.