بانک مرکزی آمار تغییر قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه یازده گروه خوراکی را در هر هفته منتشر می‌کند. این گزارش تحت عنوان گزارش خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران از سوی اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی منتشر می‌شود. آخرین گزارش مربوط به هفته منتهی به ۱۰ آذرماه سال‌جاری است. این گزارش از این جهت اهمیت دارد که یک نمای کلی از تورم مواد خوراکی در پایتخت را به نمایش می‌گذارد. در ماه آبان، مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ تورم، رشد قیمتی مواد خوراکی‌ها بود. این عامل در کنار افزایش تورم گروه مسکن، باعث شده بودند که مسیر تورم در میانه پاییز نسبت به ماه‌های قبل تغییر کند. به همین دلیل تداوم کاهش نرخ تورم خوراکی‌ها در آذر ماه می‌تواند فشار تورمی را در ماه پایینی پاییز کاهش دهد. اگرچه گزارش خرده‌فروشی تنها بخشی از کالاهای خوراکی را تنها در پایتخت ارزیابی می‌کند و نسبت به گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده بانک مرکزی، از جامعیت کمتری برخوردار است.

یازده گروه گزارش خرده‌فروشی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی هستند. این گروه‌ها هرکدام شامل کالاهایی می‌شوند که از تغییرات قیمتی این کالاها تورم هر گروه مشخص می‌شود. برخی از گروه‌ها مانند تخم‌مرغ یا گوشت مرغ، تنها شامل یک کالا هستند. طبیعتا تغییرات تورم این گروه‌ها تنها وابسته به یک کالا است. آمارهای بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۰ آذر ماه حاکی از آن است که اکثر گروه‌ها (۶ گروه از یازده گروه) دارای تورم هفتگی صفر بودند. تورم هفتگی صفر را می‌توان معادل بدون تغییر بودن قیمت دانست یا اینکه برآیند قیمتی کالاها در گروه به شکلی بوده که در نهایت تورم این گروه طی هفته صفر شود.

در هفته مورد بررسی ۴ گروه دارای تورم هفتگی مثبت بودند که تورم آن نیز قابل‌توجه است. بیشترین تورم هفتگی در گروه سبزی‌های تازه گزارش شده که این رقم معادل با ۶/ ۶ درصد بوده است. این تغییر قیمت طی یک هفته برای یک گروه قابل‌توجه است. علت اصلی بالا بودن تورم در این گروه افزایش قیمت در کالای گوجه فرنگی و کدوسبز بوده است. تورم هفتگی این دو کالا معادل با ۸/ ۱۳ درصد بوده است. بهای هر کیلو گوجه فرنگی در هفته مورد بررسی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده است. البته این افزایش قیمت طبیعتا به دلیل نوسانات فصلی در پایان پاییز است. سرمای هوا در این فصل عرضه صیفی‌جات را کاهش می‌دهد و طبیعتا قیمت این مواد خوراکی در برخی از هفته‌ها افزایش پیدا می‌کند. در هفته مورد بررسی تورم هفتگی سبزی‌های برگی نیز معادل با ۹/ ۷ درصد عنوان شده و هر کیلو سبزی معادل ۳ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده است.

گوشت مرغ که در هفته‌های اخیر جزو یکی از کالاهای پرنوسان مواد خوراکی محسوب می‌شود، در این هفته نیز دارای تورم هفتگی قابل‌توجهی بوده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بهای گوشت مرغ طی یک هفته افزایش ۳/ ۴ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. هر کیلو گوشت مرغ در هفته مورد بررسی ۷ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده است. البته نکته قابل‌توجه این است که به‌رغم تورم هفتگی مثبت و نوسان قابل‌توجه در هفته‌های اخیر، افزایش قیمت گوشت مرغ طی یک سال گذشته تنها ۱/ ۸ درصد بوده است. به بیان دیگر، این خوراکی پرتقاضا طی یک سال گذشته با رشد قیمتی غیر قابل تصوری روبه‌رو نبوده است. در کنار افزایش هفتگی قیمت گوشت مرغ، قیمت تخم‌مرغ نیز طی یک هفته افزایش یافته است. تغییرات این گروه تقریبا با گوشت مرغ همسو است و می‌توان حتی این دو کالا را در یک گروه دسته‌بندی کرد اما به‌نظر می‌رسد به دلیل اهمیت بالای این دو کالا و مصرف قابل‌توجه در سبد خانوار، تخم‌مرغ و گوشت مرغ در دو گروه مختلف قرار گرفته‌اند.  بر اساس آمارهای منتشر شده در هفته دوم آذر ماه، هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ به قیمت ۱۳ هزار تومان عرضه شده است. البته نکته قابل‌توجه این است که بر خلاف، تورم تک رقمی گوشت مرغ طی یک سال اخیر، تورم ‌یکساله تخم‌مرغ حدود ۳۰ درصد بوده است. در نتیجه نسبت به آذر سال قبل، بهای تخم‌مرغ رشد قابل‌توجهی داشته است.

در هفته مورد بررسی گروه برنج نیز افزایش ۱/ ۰ درصدی را پشت‌سر گذاشت که البته این افزایش بسیار ناچیز است و می‌توان این نرخ تورم را نیز جزو گروه‌های بدون تغییر قیمت هفتگی (۶ گروه نخست) دسته‌بندی کرد. در میان یازده گروه مواد خوراکی، میوه‌های تازه تنها گروهی است که دارای تورم هفتگی منفی است. نرخ تورم هفتگی این گروه به منفی ۳ درصد رسیده است. به این معنی که سطح قیمتی میوه‌های تازه در بازه زمانی هفتگی کاهش یافته است. با نگاهی به کالاهای این گروه نیز کاهش قیمت در اکثر کالاهای این گروه مشاهده می‌شود. سیب قرمز، سیب زرد، پرتقال درجه یک، نارنگی، انار، انگور و کیوی میوه‌هایی هستند که طی یک هفته با کاهش قیمت روبه‌رو بودند.

بانک مرکزی آمار تورم ماهانه را نیز به تفکیک یازده گروه و کالاها منتشر کرده است. در بین گروه‌ها ۴ گروه لبنیات، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی دارای تورم صفر هستند. البته می‌توان به این لیست دو گروه برنج و حبوب را اضافه کرد، زیرا تورم ماهانه گروه برنج معادل ۱/ ۰ درصد و تورم ماهانه گروه حبوب معادل منفی ۱/ ۰ درصد است. بنابراین این مقدار تغییر قیمت در بازه ماهانه ناچیز است. مانند تورم هفتگی، بیشترین تورم ماهانه نیز در گروه سبزی‌های تازه با ۶/ ۱۸ درصد و تخم‌مرغ با ۹/ ۸ درصد گزارش شده است. همچنین تورم ماهانه گروه میوه‌های تازه نیز منفی ۹/ ۲ درصد گزارش شده است. طی یک ماه منتهی به ۱۰ آذر سال جاری تورم گروه قند و شکر منفی ۴/ ۰ گزارش شده و تورم گروه تخم‌مرغ ۸/ ۰ درصد عنوان شده است.

بانک و بیمه